Gå til innhold

Altfor mange voldtektstiltalte går fri.

Anbefalte innlegg

Gjest Violsa
Skrevet

40 prosent av alle voldtektstiltalte henlegges.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=118342

Vanskelig dette her. Politikerne og andre har stadig vekk kritisert at så mange ammneldelser blir henlagt.

Nå tyder det kanskje på at det blir tatt ut for mange tiltaler siden frifinnelsesprosenten er så høy

Videoannonse
Annonse
petter smart
Skrevet

Problemet er jo å bevise voldtekt. En kan bevise samleie, men hvordan bevise at dette ikke var frivillig?

Tror ikke de tar ut for mange tiltaler ift hvor mange som faktisk er skyldige. Men de tar nok ut for mange ift hvor mange de kan bevise.

Fordi det er så vanskelig å bevise voldtekt burde straffene mangedobles. Slik at selv om sannsynligheten for å bli dømt er liten så blir straffen ekstremt hard. Da kan man kanskje skremme flere fra å voldta.

Skrevet

Problemet er jo å bevise voldtekt. En kan bevise samleie, men hvordan bevise at dette ikke var frivillig?

Tror ikke de tar ut for mange tiltaler ift hvor mange som faktisk er skyldige. Men de tar nok ut for mange ift hvor mange de kan bevise.

Fordi det er så vanskelig å bevise voldtekt burde straffene mangedobles. Slik at selv om sannsynligheten for å bli dømt er liten så blir straffen ekstremt hard. Da kan man kanskje skremme flere fra å voldta.

Tror du virkelig at en potensiell voldtektsforbryter tenker "nei, søren heller - nå er straffen for voldtekt gått opp - jeg får heller la være å voldta, gitt" idet han er i ferd med å voldta noen???

Det tror IKKE jeg. Tror ikke voldtektsforbrytere lar seg skremme av mulig straff, nei.

Når det er sagt: Veldig enig med deg i at strafferammen bør økes betraktelig!

Gjest Violsa
Skrevet

forferdelig at så mange jenter opplever at voldtektsmannen ikke får noen reaksjon i det hele tatt.

Gjest Morsk
Skrevet

Ja, det er vanskelig dette her, spesielt så lenge så mye som 9% av alle anmeldelser er beviselig falske, utført av nedrige personer som ikke går av veien for noe for å skade folk de hater. I tilleg kommer et ukjent antall som er falske men hvor det ikke kan bevises.

Utvilsomt den forbrytelse der flest skyldige går fri, og samtidig sannynligvis også den der flest blir uskyldig dømt.

Gjest Violsa
Skrevet

Ja, det er vanskelig dette her, spesielt så lenge så mye som 9% av alle anmeldelser er beviselig falske, utført av nedrige personer som ikke går av veien for noe for å skade folk de hater. I tilleg kommer et ukjent antall som er falske men hvor det ikke kan bevises.

Utvilsomt den forbrytelse der flest skyldige går fri, og samtidig sannynligvis også den der flest blir uskyldig dømt.

Jeg syntes det bør være sånn selv om det blir frikjenninger. At saken ihvertfall blir prøvd i retten.

Og jeg har hørt noe sånt som at bare 1 % av annmeldelsene er falske.

Virker litt rart at det er noen krise at 40& blir .frikjent.

Gjest Morsk
Skrevet

Jeg syntes det bør være sånn selv om det blir frikjenninger. At saken ihvertfall blir prøvd i retten.

Og jeg har hørt noe sånt som at bare 1 % av annmeldelsene er falske.

Virker litt rart at det er noen krise at 40& blir .frikjent.

Du mener at man ikke trenger drive etterforkning, men bare kjøre folk for retten?

Her treng det tydligvis et kurs i basic menneskerettigheter, og en opplæring i hvordan en sivilisert rettstat fungerer.

Gjest Violsa
Skrevet

Du mener at man ikke trenger drive etterforkning, men bare kjøre folk for retten?

Her treng det tydligvis et kurs i basic menneskerettigheter, og en opplæring i hvordan en sivilisert rettstat fungerer.

De driver jo etterforskning. Og når det først blir tatt ut tiltale er det fordi det er sannsynlig at det er blitt begått en forbrytelse

skal bare saker hvor det er klare fysiske tegn på vold og lignende bli kjørt for retten ?

Ofte er det jo ord mot ord saker. Og der er det jo vanskeligere å få folk dømt.

Gjest Violsa
Skrevet

Jeg ser bare ikke det helt store problemet med systemet slik det er i dag.

Politiet tar ikke ut tiltale sånn uten videre at de har bevis.

Men bevis kan være mye annet enn de rent tekniske

Gjest Violsa
Skrevet

Jeg ser bare ikke det helt store problemet med systemet slik det er i dag.

Politiet tar ikke ut tiltale sånn uten videre at de har bevis.

Men bevis kan være mye annet enn de rent tekniske

uten at de har bevis

petter smart
Skrevet

Tror du virkelig at en potensiell voldtektsforbryter tenker "nei, søren heller - nå er straffen for voldtekt gått opp - jeg får heller la være å voldta, gitt" idet han er i ferd med å voldta noen???

Det tror IKKE jeg. Tror ikke voldtektsforbrytere lar seg skremme av mulig straff, nei.

Når det er sagt: Veldig enig med deg i at strafferammen bør økes betraktelig!

Jeg tror nok noen, om ikke alle, hadde tenkt seg to ganger om.

De fleste voldtektsoffer kjenner overgriperen. Det er med andre ord "normale" mennesker som begår overgrepene (og ikke gale raringer som hopper fram fra buskene). Jeg tror en del ville latt være dersom straffene var ekstremt harde.

Vi hadde i alle fall fått dem vekk fra gata slik at de aldri fikk voldtatt igjen. For en ser jo at mange voldtektsforbrytere forbryter seg gang på gang.

petter smart
Skrevet

forferdelig at så mange jenter opplever at voldtektsmannen ikke får noen reaksjon i det hele tatt.

Selvfølgelig er det forferdelig, men hva skal man gjøre når man ikke kan bevise noe?

petter smart
Skrevet

De driver jo etterforskning. Og når det først blir tatt ut tiltale er det fordi det er sannsynlig at det er blitt begått en forbrytelse

skal bare saker hvor det er klare fysiske tegn på vold og lignende bli kjørt for retten ?

Ofte er det jo ord mot ord saker. Og der er det jo vanskeligere å få folk dømt.

Jeg håper, og tror, at påtalemyndighetene ikke tar ut tiltale i saker der det kun er ord mot ord.

Slike saker vil de aldri kunne vinne og det er bortkastet tid å prøve.

Man må ha enten fysiske bevis, vitner e.l.

Gjest Violsa
Skrevet

Jeg håper, og tror, at påtalemyndighetene ikke tar ut tiltale i saker der det kun er ord mot ord.

Slike saker vil de aldri kunne vinne og det er bortkastet tid å prøve.

Man må ha enten fysiske bevis, vitner e.l.

Det gjør de faktisk.

Tror du de fleste som blir utsatt for voldtekt hyler og skriker og sloss og gjør motstand for å bli kvitt gjerningsmannen.

man fryser helt til , er livredd for å bli drept og prøver bare å overleve dette. Og da blir man jo ikke nødvendigvis fysisk skadd.

Og det blir tatt ut tiltale i ord mot ord saker også. Politiet kan det der med å avhøre og folk kan avsløre seg selv og bli tatt i løgner

Gjest daniill
Skrevet

Det gjør de faktisk.

Tror du de fleste som blir utsatt for voldtekt hyler og skriker og sloss og gjør motstand for å bli kvitt gjerningsmannen.

man fryser helt til , er livredd for å bli drept og prøver bare å overleve dette. Og da blir man jo ikke nødvendigvis fysisk skadd.

Og det blir tatt ut tiltale i ord mot ord saker også. Politiet kan det der med å avhøre og folk kan avsløre seg selv og bli tatt i løgner

mamma ble voldtatt før hun fikk meg. Og sa til meg: "det viktigste er å overleve. "La han" gjøre det, ikke kjemp tilbake med nebb og klør og risiker å bli drept. Det viktigste er å overleve."

Gjest Violsa
Skrevet

mamma ble voldtatt før hun fikk meg. Og sa til meg: "det viktigste er å overleve. "La han" gjøre det, ikke kjemp tilbake med nebb og klør og risiker å bli drept. Det viktigste er å overleve."

sååååå kult å få en sånn artikkel opp bare dagene før min sak skal opp. *sukk*

petter smart
Skrevet

Det gjør de faktisk.

Fysiske bevis er ikke det samme som fysisk skade.

Dersom politiet får fram ting (f.eks. selvmotsigelser, nekter for ting de kan bevise osv.) så er det jo ikke bare ord mot ord. Da har de beviser.

Jeg tror de færreste gjør særlig fysisk motstand. Spesielt fordi de fleste offer kjenner overgriperen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er selvfølgelig fælt, men det er dessverre sånn at det er utrolig vanskelig å bevise en voldtekt.

Forjævlig, men det er bedre med 10 skyldige som går fri enn at 1 uskyldig blir dømt.

Gjest daniill
Skrevet

hæ? artikkel ????

Gjest daniill
Skrevet

nei sorry, misforsto, trodde jeg hadde sagt noe galt, men det er jo en artikkel i avisen som var link til da, *duh* Her er jeg treig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...