Gå til innhold

Jeg får ikke lån!

Anbefalte innlegg

Gjest god nok betalingsevne
Skrevet

Har de siste ukene forsøkt å få et lite lån på 10.000 fra forskjellige banker og låneinstitusjoner. Men får jeg noe lån? Neida! De reklamerer side opp og side ned med "lån på timen","lån uten sikkerhet", "få dine drømmer oppfylt" og blablabla i det uendelige.

Men jeg får ikke! Har fått avslag på avslag på avslag. De bruker mot meg at jeg har "for liten betalingsevne". Jeg tjente 93.000 brutto i fjor. Jeg vet det, det er ikke mye, men jeg klarer meg på det. Jeg bor gratis og har således ingen husleieutgifter (det sparer jeg jo mye på), jeg er enslig, jeg lever enkelt og billig, har nesten ikke telefonutgifter, har billig strøm, - kort sagt; jeg lever noe rimeligere enn andre folk. Derfor klarer jeg meg med så lite inntekt og kunne godt klart et lån på 10.000 fordelt på et par år. Jeg har dessuten gjort avtaler jobbmessig som vil gjøre at jeg får mer inntekt for fremtiden.

Men hører låneinstitusjonene på meg? Nei! Jeg får ikke lån noe sted og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har havnet i en vanskelig situasjon som jeg ikke er skyld i selv. En stor kunde nekter å gjøre opp for seg og skylder meg mange tusen kroner. Jeg må ha penger til advokat, for saken må nå kjøres rettslig.

Som selvstendig næringsdrivende har man vel ikke krav på noe som helst fra det offentlige? Sosialen. feks. uten at de forlanger at firmaet legges ned? Jeg får ikke fri rettshjelp heller, selv om inntekten er lav nok til det. Har søkt masse sommerjobber også, men ikke fått noen.

Videoannonse
Annonse
Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg tror at jeg ville ha kontaktet sosialkontoret og hørt om det var mulig å få lånt penger der. Det er ikke sikkert at de kan hjelpe deg med det, men det kan være verdt et forsøk.

petter smart
Skrevet

Det må være mer til saken enn det du sier. Har du hatt økonomiske problemer før? Har du noen former for sparing (fond, andre aksjer osv.)?

Fikk selv låne 10 000 med nedbetaling om 4 måneder da jeg verken hadde jobb eller penger. Og det på grunnlag av en sommerjobb jeg skulle få.

Men det var fordi jeg alltid har hatt en ryddig økonomi.

Skrevet

Jeg tror at jeg ville ha kontaktet sosialkontoret og hørt om det var mulig å få lånt penger der. Det er ikke sikkert at de kan hjelpe deg med det, men det kan være verdt et forsøk.

Har man inntekt så får man ingen ting på sosialkontoret, verken stønad eller lån.

Skrevet

Du får lån hos Ellos.

Niks, intet lån hos Ellos. Avslag!

Skrevet

Det må være mer til saken enn det du sier. Har du hatt økonomiske problemer før? Har du noen former for sparing (fond, andre aksjer osv.)?

Fikk selv låne 10 000 med nedbetaling om 4 måneder da jeg verken hadde jobb eller penger. Og det på grunnlag av en sommerjobb jeg skulle få.

Men det var fordi jeg alltid har hatt en ryddig økonomi.

Nei, har aldri hatt problemer med betaling før. Har ikke noen aksjer eller annen sparing heller.

Skrevet

Har man inntekt så får man ingen ting på sosialkontoret, verken stønad eller lån.

Men nå går jeg inn i to-tre måneder hvor jeg står helt uten inntekt og ikke har noe på bok (så fremt jeg ikke får det kunden skylder meg da, men den saken tar nok lengre tid). Kan jeg melde meg for sosialen da?

Gjest LOTUS78
Skrevet

Men nå går jeg inn i to-tre måneder hvor jeg står helt uten inntekt og ikke har noe på bok (så fremt jeg ikke får det kunden skylder meg da, men den saken tar nok lengre tid). Kan jeg melde meg for sosialen da?

Ja, hvis du ikke har penger til livsopphold engang er det mulig at du kan få noe som privatperson. Jeg hadde i hvertfall gått å spurt om ikke annet.

Skrevet

Ja, da kan det være en fair sjanse til at du får til livsopphold. Men sosialen låner sjeldent eller aldri ut penger lenger.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Ja, da kan det være en fair sjanse til at du får til livsopphold. Men sosialen låner sjeldent eller aldri ut penger lenger.

Det varierer, men mange har sluttet å låne ut penger fordi det er vanskelig å få folk til å betale tilbake p.g.a av manglende betalingsevne.

Skrevet

Niks, intet lån hos Ellos. Avslag!

da tuller du

Gjest Baufil
Skrevet

Du kan jo søke om mastercard?

Kanskje du kan få inn 10.000 på et par dager ved å sitte med en kopp på Carl Johan?

Skrevet

da tuller du

Nei, jeg tuller dessverre ikke. Jeg fikk avslaget i posten idag. Uten begrunnelse. Men jeg regner med at det er samme årsak som Postbanken oppga til meg, "for liten betalingsevne". Jeg har ikke funnet noe under lånevilkårene deres om minste inntekt pr år, slik som feks. Citibank har. Men det er vel mulig de har interne regler da. Jeg vet ikke. Jeg har i alle fall ingen betalingsanmerkninger så langt jeg vet om, så det kan det ikke være.

Gjest en hai til å låne
Skrevet

Har du prøvd å kontakte en låneformidler?

Ofte går det meste elektronisk, så det kan hende at det går bedre når de får dokumentasjoner og begrunnet søknad.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Det er vel ett eller annet som gjør at du får avslag hos samtlige...?

Gjest en hai til å låne
Skrevet

Det er vel ett eller annet som gjør at du får avslag hos samtlige...?

At de bruker samme databasen alle sammen.

Gjest Nonickk
Skrevet

Dersom du er selvstendig næringsdrivende og har 93 000 i brutto inntekt da har du dårlig økonomi og meget dårlig betalingsevne. Hvis du trenger 2 år til å betale tilbake 10 000 viser du liten evne til å gjøre opp for deg.

Skrevet

Dersom du er selvstendig næringsdrivende og har 93 000 i brutto inntekt da har du dårlig økonomi og meget dårlig betalingsevne. Hvis du trenger 2 år til å betale tilbake 10 000 viser du liten evne til å gjøre opp for deg.

Firmaet var ikke formelt i gang før utpå høsten i fjor, og det er i en bransje hvor det tar tid å bygge opp kundegrunnlaget. 3/4 av fjorårets inntekt var dagpenger ("dagpenger under oppstart av eget foretak" som det heter) , og siden jeg fra før av kun har hatt lavtlønnsjobber, var grunnlaget for dagpengene på laveste nivå. Jeg søkte Innovasjon Norge om støtte til oppstart, men fikk avslag.

Jeg er også avhengig av at min virksomhet trenger leide lokaler, og da kun helt spesielle lokaler (kan ikke bruke hvilke som helst). Disse lokalene er det rift om og svært vanskelig å få leietid i.

Men jeg har endelig fått et visst grunnlag å stå på, og har nå utsikter til å få flere kunder og dermed bedre økonomi fra høsten av. Jeg trenger bare litt økonomisk hjelp i en kortere fase.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...