Gå til innhold

Fobi - behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Så er sommeren her igjen..... Med vepsen susende, og ingen steder er trygge for en skrekkslagen sjel. Vepsefrykten styrer all min adferd - kan ikke kjøre bil med vinduene åpne, kan ikke sitte mer enn noen minutter i ro på terrassen før jeg må flykte, gå tur med barnevogn er ille (må løpe hvis det nærmer seg en veps). Lufting uten insektsnett er umulig og huset blir som en bakerovn... Jeg er så lei!!!!! Og resten av familien er det samme. Someren er den verste tiden på året for meg - sånn skal det vel ikke være???

Har prøvd TFT 8tankefeltterapi) for nooen år siden med labert resultat. Virket litt en stund, men nå er det tilbake for fullt.

I avisen fant jeg en annonnse for NLP (Nevro Lingvistisk Programmering). Konsulenten reklamerer med at 95% av klientene er helt kvitt sitt problem etter bare en konsultasjon! Pengene tilbake dersom resultatet utblir! Kan vel ikke slå feil da?

har noen kjennskap til NLP eller har prøvd selv? Hvordan virket det? Metode?

Hilsen ei som håper på et bedre liv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fobier ligger jo bare i hodet.

Hvorfor er du redd veps?

Er du allergisk? Hvis ikke så er det jo ikke farlig.

Og er det ikke farlig, så er ikke frykten din reell.

Det har jeg lært av Dr.Phil :-p

Du skal finne ut hvorfor du er redd, og hva du er redd for.

Eks:

Veps er farlig: Ikke sant.

Det må du si til deg selv.

Veps stikker deg hvis de kommer nær deg: Ikke sant.

Slike ting sant?

petter smart
Skrevet

Hvorfor er du redd veps?

Eks:

Slike ting sant?

Det er jo ikke helt sant da. Jeg blir stukket av flere veps hver eneste sommmer. Det må være et eller annet med meg de ikke liker.

Jeg er ikke allergisk og det er ikke verre enn at det gjør litt vondt, men de stikker. Det er helt sant.

Gjest prust
Skrevet

Det er jo ikke helt sant da. Jeg blir stukket av flere veps hver eneste sommmer. Det må være et eller annet med meg de ikke liker.

Jeg er ikke allergisk og det er ikke verre enn at det gjør litt vondt, men de stikker. Det er helt sant.

Enig. Veps er ekle dyr som stikker. Jeg har nok et snev av fobi jeg og, men klarer å beherske meg når det er barn tilstede. Vet at vepsestikk gjør vondt, men at det ikke er farlig for meg.

petter smart
Skrevet

Enig. Veps er ekle dyr som stikker. Jeg har nok et snev av fobi jeg og, men klarer å beherske meg når det er barn tilstede. Vet at vepsestikk gjør vondt, men at det ikke er farlig for meg.

Har opplevd å få ca 100 vepsestikk på en gang. Slå den.

En kompis av meg tråkket i et jordvepsebol og de ble sinna. Forfulgte oss flere hundre meter. Måtte riste klærne for døde veps.

Jeg smurte på litt salve og du så knapt merkene samme kveld. Han endte opp på sykehus, men heldgivis var han bare bittelitt allergisk.

Gjest prust
Skrevet

En kompis av meg tråkket i et jordvepsebol og de ble sinna. Forfulgte oss flere hundre meter. Måtte riste klærne for døde veps.

Jeg smurte på litt salve og du så knapt merkene samme kveld. Han endte opp på sykehus, men heldgivis var han bare bittelitt allergisk.

GRØSS! For et mareritt!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hvorfor er du redd veps?

Eks:

Slike ting sant?

Det var dårlige eksempler, siden ingen av dem er sanne!

Veps er det "rovdyret" i Norge som dreper flest mennesker hvert år.

Veps stikker ikke alltid når de kommer nær, men ofte nok til at alle i husstanden her ble stukket i fjor :(

Gjest pekka
Skrevet

Stakkars kompis... Jeg gjorde det samme, sto i jordvepsbol, fytterakkeren så vondt...

grøsser..

Gjest pekka
Skrevet

Med den flotte garantien ville jeg gått for et forsøk! Lykke til!!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det var dårlige eksempler, siden ingen av dem er sanne!

Veps er det "rovdyret" i Norge som dreper flest mennesker hvert år.

Veps stikker ikke alltid når de kommer nær, men ofte nok til at alle i husstanden her ble stukket i fjor :(

Fatter ikke hvordan dere klarer å bli stukket så ofte. Jeg hater veps jeg også, men jeg har ikke blitt stukket siden jeg var barn.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Fatter ikke hvordan dere klarer å bli stukket så ofte. Jeg hater veps jeg også, men jeg har ikke blitt stukket siden jeg var barn.

Jeg hadde inntrykk av at vepsene var ekstra tallrike og hissige i fjor.

Før dette var det flere år siden sist noen ble stukket.

Men jeg er den siste som ble stukket her. Det var i senga mi i vinter. Så da var det en dronning som hadde våknet for tidlig.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg hadde inntrykk av at vepsene var ekstra tallrike og hissige i fjor.

Før dette var det flere år siden sist noen ble stukket.

Men jeg er den siste som ble stukket her. Det var i senga mi i vinter. Så da var det en dronning som hadde våknet for tidlig.

Isj. Jeg hater veps. Men det er ikke fordi jeg egentlig er så jævla redd for å bli stukket, jeg har jo overlevd før og er sannsynligvis ikke allergisk, men de er så jævla stygge og ser så grusomt onde ut. :)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Isj. Jeg hater veps. Men det er ikke fordi jeg egentlig er så jævla redd for å bli stukket, jeg har jo overlevd før og er sannsynligvis ikke allergisk, men de er så jævla stygge og ser så grusomt onde ut. :)

Jeg er ikke redd for veps, selv om jeg ikke liker å ha dem surrende oppi middagsmaten.

Derimot så har jeg edderkoppskrekk. Det nytter ikke at jeg inderlig godt vet at de i Norge hverken biter eller er giftige, de er skremmende uansett :(

Skrevet

Akkurat! Ikke selve stikkingen som er roten til redselen min heller.. Det verste er nok kanskje den leddede bakkroppen/rompa som beveger seg inn og ut hele tiden... jeg spyyyyyyyr!!!!! Flyvende monstre!

Skrevet

Stakkars kompis... Jeg gjorde det samme, sto i jordvepsbol, fytterakkeren så vondt...

grøsser..

Me too........

bugge -jenta
Skrevet

Jeg har aldri blitt stukket. Ikke moren min heller, og hun fjerner vepser med hånda. Tar et lite grep på midten av vepsekroppen, sier "issja"(uttrykk for at dette er ikke noen big deal), og slipper den ut. Har gjort det siden jeg var liten jente, og aldri blitt stukket.

Jeg blir ikke stukket av mygg heller. Jeg tror blodet mitt er så fyllt med "giftige stoffer" at de skygger unna:o)

bugge -jenta
Skrevet

Eksponeringsterapi hjelper mot fobier, og det er den lidelsen som er blant de letteste å kurere, selv om de kan være svært invalidiserende i utgangspunktet.

Eksponeringsterapi tror jeg de fleste kvalifiserte terapeuter driver med, enten det er psykolog eller psykiatere. Jeg gjorde det med med selv med edderkoppfobien min, og har kommet mer eller mindre over den. Ser ingen grunn til å oppsøke alt mulif alternativt, for dette er slikt de jobber mye med innenfor det vanlige psykiatriske helsevesenet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har aldri blitt stukket. Ikke moren min heller, og hun fjerner vepser med hånda. Tar et lite grep på midten av vepsekroppen, sier "issja"(uttrykk for at dette er ikke noen big deal), og slipper den ut. Har gjort det siden jeg var liten jente, og aldri blitt stukket.

Jeg blir ikke stukket av mygg heller. Jeg tror blodet mitt er så fyllt med "giftige stoffer" at de skygger unna:o)

Du har sikkert sånn dærre bad blood eller noe sånt. :)

bugge -jenta
Skrevet

Du har sikkert sånn dærre bad blood eller noe sånt. :)

Sikkert. Insektene vil ikke ha meg engang. Er det rart jeg har dårlig selvfølelse, eller?

Har blitt halvveis bitt av ei humle, og da satte jeg meg på henne. Da har hun ikke mye valget skal hun beholde selvrespekten for seg selv og arten sin.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sikkert. Insektene vil ikke ha meg engang. Er det rart jeg har dårlig selvfølelse, eller?

Har blitt halvveis bitt av ei humle, og da satte jeg meg på henne. Da har hun ikke mye valget skal hun beholde selvrespekten for seg selv og arten sin.

Hehe. Nå fikk du meg til å le. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...