Gå til innhold

Forikring og helseerklæring

Anbefalte innlegg

Gjest bompilompa
Skrevet

jeg har fått innvilget lån og har i den forbindelse tenkt på dødrisikoforsikring. Skrev under søknadspapirene for forsikringen hos selskapet. Med meg hjem fikk jeg egenerklæring om helse som skulle fylles ut og sendes tilbake.

Spørsmålene de spør om er relativt greie, selvom jeg syntes de skal vite alt for mye. Det jeg ikke liker er at erklæringen fritar legen min eller de som har taushetsbelagte opplysninger om meg, slik at forikringsselskapet kan hente de opplysninger som de trenger om meg.

Jeg har ingenting å skjule,er ung og uten"skavanker". Men syntes dette er frekt, og har av prinsipp ikke lyst til å undertegne dette.

Hvilke opplysninger kan forsikringsselskapet hente ut?

De får vel ikke hele journalen tilsendt? eller er dette opp til enhver lege?

Jeg er lite interesert i at de f.eks skal hente ut opplysninger om gynekologiske undersøkelser.for det syntes jeg ikke har noe med saken å gjøre.

Nå har jeg allerede skrevet under søknadspapirene om forikringen. Går det ann å angre seg da?

Forlanger alle forsikringsselskper denne fritagningen av taushetsløftet?

Som sakt har jeg ingenting å skjule, er frisk og rask, jeg tviler vel også på at forsikringsselskapet misbruker disse opplysningene..,men dersom det blir avslag( noe jeg tviler å) vil grunn til det bli lagret i en felles database i 10 år.

Har du undertegnet en slik forsikring med denne helseerklæringen?

Dette ble langt, og gadd du lese alt, så kom gjerne med svar.

Videoannonse
Annonse
petter smart
Skrevet

Dette har vært et omstridt tema i mange år.

Det er flere lover involvert som motsier hverandre.

På den ene siden har man personvernet. Samtidig er forsikringselskapene forpliktet til å finne ut all "relevant" informasjon om deg.

Mange ganger spør de om for mye. Det er bl.a. blitt stadig vanligere å spørre om sykdom hos familie og slekt. Dette er i beste fall tvilsomt.

Slik det er i dag forsvinner noe av poenget med forsikring bort. Dersom de kan velge bort alle kunder med risiko og kun ha kunder de antar ikke vil trenge forsikring, er noe av poenget borte.

Grunntanken bak forsikring er jo å dele utgiftene.

Tviler på at de vil misbruke opplysningene. Men jeg kan ikke huske å ha skrevet under på noe sånt selv.

Jeg ville sjekket med forbrukerrådet eller andre (eks. datatilsynet) om dette er lovlig.

Skrevet

Saken er grei: Du får ikke forsikring om du ikke undertegner.

Dersom det ikke feiler deg noe kommer ikke forsikringsselskapet til å bruke tid på å kontakte legen din. Dersom det er tvil om du skal få en forsikring, så kan de kontakte legen din.

Dette er også veldig strengt i forsikringsselskapene. Jeg vet at vår kontaktperson i Gjensidige ikke får lese disse egenerklæringene, men at de sendes til sentralt hold for godkjennelse.

Jeg forstår også at de ønsker å ta minst mulig risiko, og at de dermed må sjekke oss godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...