Gjest hva mener du? Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Har nylig fått beskjed om at konfirmasjonen vi var bedt i er avlyst. Dette fordi den vordende konfirmant har sluntret unna skolearbeid og konfirmantundervisning. Jeg syns dette var vel strengt? Hva mener dere dol-foreldre? En ting er at alt man gjør (og ikke gjør) har sine konsekvenser, men en konfirmasjon er en stor ting i en ungdoms liv. Det er også noe "alle andre" gjør, og jeg tenker litt på hvordan denne ungdommen vil takle dette ifht venner/skole etc. Jeg syns det hører med til historien at den aktuelle familien flyttet til et nytt sted i fjor, men at tenåringen tilsynelatende trives her. Veldig mye jeg har lyst til å si rundt familieforholdene her merker jeg, men skal begrense meg av hensyn til de innvolverte (lett å kjenne igjen, regner jeg med). Men det er i alle fall en ressurssterk familie, og det er overhodet ikke snakk om omsorgssvikt o.l. 0 Siter
tonie Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Høres vel strengt ut, synes jeg. Vet ikke hvordan det er nå for tida, men da jeg ble konfirmert kunne man bli nekta hvis man ikke møtte opp til undervisninga. Kan det være noe sånt som ligger bak? 0 Siter
Gjest hva mener du? Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Høres vel strengt ut, synes jeg. Vet ikke hvordan det er nå for tida, men da jeg ble konfirmert kunne man bli nekta hvis man ikke møtte opp til undervisninga. Kan det være noe sånt som ligger bak? Så vidt jeg vet er det foreldrene som avlyser, jeg tror ungdommen ville fått gjennomføre ifht kirken. Men jeg er ikke heeeelt sikker da. 0 Siter
Jally Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Hvis konfirmanten har fått beskjed om hvilke konsekvenser unnasluntring medførte, synes jeg egentlig at strafen er grei,, Kanskje det ligger mer bak avlysningen enn det vi vet ? 0 Siter
fresja Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Jeg trodde nesten ikke foreldre hadde lov å nekte barnet å konfirmere seg, om barnet selv ønsker det. I min ungdom nektet presten å konfirmere en jente. Han mente hun levde et noe utsvevende liv! Men jeg tror hun ble konfirmert året etter. 0 Siter
sheba Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Synes dette er altfor strengt, men som andre sier i tråden kan det jo være andre grunner.. Har aldri hørt om noen som er blitt "nektet" av kirken da, så om dette gjelder foreldrene synes jeg de tar for hardt i.. 0 Siter
Speak Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Det er snakk om store barn her, og å avlyse en konfirmasjon kan være OK om det er gjort korrekt overfor barnet. (Men advarsler o.l.) Jeg synes vi skal være forsiktige med å dømme andre før vi vet mer. 0 Siter
stromme Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Jeg trodde nesten ikke foreldre hadde lov å nekte barnet å konfirmere seg, om barnet selv ønsker det. I min ungdom nektet presten å konfirmere en jente. Han mente hun levde et noe utsvevende liv! Men jeg tror hun ble konfirmert året etter. Kanskje det er selve festen som er avlyst ;o) 0 Siter
Gjest hva mener dere? Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Kanskje det er selve festen som er avlyst ;o) Det stemmer. Vi har også fått beskjed om å ikke sende gaver eller gi annen oppmerksomhet. 0 Siter
Gjest synes jeg da Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Uten helt å ha fulgt med i svarene så tror iallefall jeg at det er å gå for langt. Ungdommen skal ang. konfirmasjon ha valrett om å konfirmere seg eller ikke. Men så tenker jeg at å ha en stor fest er å hedre ungsommen på dagen å den kan vel pga. omstendighetene reduseres til å ikke ha selskap i det hele tatt. Men jeg syns at ungdommen bør bestemme sin livs stil der ,det er tross alt det det gjelder . 0 Siter
cecily Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Det er jo helt umulig å svare på. Vi vet jo ingenting om omstendighetene - og det er ikke sikkert du vet nok til å felle en dom heller. 0 Siter
puttelull Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Så vidt jeg vet er det foreldrene som avlyser, jeg tror ungdommen ville fått gjennomføre ifht kirken. Men jeg er ikke heeeelt sikker da. Kanskje du bør være helt sikker på omstendighetene før du dømmer, du og? Bare en tanke som slo meg... 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Det stemmer. Vi har også fått beskjed om å ikke sende gaver eller gi annen oppmerksomhet. Akkurat det kan da ingen nekte deg! 0 Siter
keinstein Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Lite. Men å bruke konfirmasjon som en bestikkelse og straff er vel feil pedagogikk. Det er greit at foreldra er skuffa, men maktmidlet er feil. Noen anser slike straffer for å være en snarvei til god oppdragelse, men de tar nok sørgelig feil. I stedet får de en uløselig konflikt på nakken. Noen anså juling for å være en snarvei også. Men så lettvint er det nok ikke. 0 Siter
Orio Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Min mening: dropper konfirmant undervisning = ingen konfirmasjon. Men trodde ikke det var opp til foreldrene å avgjøre? Trodde kirken/human etisk forbund stilte krav til gjennomføring. Uansett synes jeg det kommer helt an på hvor mye konfirmanten har skulket unna. Jeg ville ikke straffet min sønn/datter for å skulke unna skolearbeidet ved å avlyse konfirmasjonen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.