Gå til innhold

Hvem er økonomisk ansvarlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har brukt masse penger på å bygge/klargjøre/innrede ny barnehage, etter at bydelen og PBE har forhåndsgodkjent planene, leiligheten og uteområdet.

Nå stiller fylkesmannen spørsmål til noe, og bydelen må avvente endelig godkjenning til det er avklart.

Det er et forhold alle de involverte instansene har vært klar over fra dag én, og som ble vurdert ved forhåndsgodkjennelsen.

Bydelen er godkjenningsmyndigheten, de er ikke amatører, de kjenner godt til meg, og de vet godt hva jeg har brukt av tid og ressurser på dette. De er helt og holdent på "min side" om man kan si det sånn.

Fylkesmannens mening er i strid med bydelens - og det må avklares.

Men; dersom fylkesmannen nå sier nei, og jeg har brukt masse penger på dette, og i tillegg ansatt folk - hvem skal dekke de økonomiske konsekvensene ved det?

Kan jeg da holde de som ga meg forhåndsgodkjenningen ansvarlig og kreve at de erstatter utleggene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke en dritt av kommunen i dette tilfelle.

Men skulle du ikke ha ventet til alle instanser har sagt sitt, før du startet opp?

Gjest Persille
Skrevet

Du får ikke en dritt av kommunen i dette tilfelle.

Men skulle du ikke ha ventet til alle instanser har sagt sitt, før du startet opp?

Jeg har ikke startet opp.

Men det fungerer sånn at man først har en inspeksjon, så uttaler bydelen (som er godkjenningsmyndigheten) seg om de ønsker barnehage eller ikke, og hvilke tiltak som evnt. må gjøres.

Så søker man PBE med samme forutsetninger.

Når begge de godkjenner tiltaket - så utbedrer man det man må, og tilrettelegger for barnehagedrift.

Det vil si, barnesikrer området, gjerder, barnesikrer inne, planerer, osv - ting som koster penger å gjøre, og som er nødvendige å gjøre får man faktisk starter opp.

Så kommer bydelen på kontroll igjen, og sjekker at man har gjort det man sa man skulle, gir endelig godkjenning og ber fylkesmannen utbetale penger.

Bydelen har forhåndsgodkjent, PBE har godkjent tiltaket, jeg har vært i dialog med bydelen hele veien, og vet at de vil gi endelig godkjenning fredag, de må bare se det med egne øyne før de kan gjøre det.

Men så har altså noe skjedd, uten av verken jeg eller bydelen vet hva - som gjør at fylkesmannen nå sier de ikke vil utbetale pengene før dette forholdet er endelig avklart.

Skrevet

Men det fungerer sånn at man først har en inspeksjon, så uttaler bydelen (som er godkjenningsmyndigheten) seg om de ønsker barnehage eller ikke, og hvilke tiltak som evnt. må gjøres.

Når begge de godkjenner tiltaket - så utbedrer man det man må, og tilrettelegger for barnehagedrift.

Det vil si, barnesikrer området, gjerder, barnesikrer inne, planerer, osv - ting som koster penger å gjøre, og som er nødvendige å gjøre får man faktisk starter opp.

Så kommer bydelen på kontroll igjen, og sjekker at man har gjort det man sa man skulle, gir endelig godkjenning og ber fylkesmannen utbetale penger.

Bydelen har forhåndsgodkjent, PBE har godkjent tiltaket, jeg har vært i dialog med bydelen hele veien, og vet at de vil gi endelig godkjenning fredag, de må bare se det med egne øyne før de kan gjøre det.

Men så har altså noe skjedd, uten av verken jeg eller bydelen vet hva - som gjør at fylkesmannen nå sier de ikke vil utbetale pengene før dette forholdet er endelig avklart.

Hmm,du får nok ikke noe penger hvis kommunen ikke har gjort noe saksbehandlingsfeil.

Men merkelig at du må gjøre så mye og legge så mye penger i det og så blir det stoppet.

Gjest Persille
Skrevet

Hmm,du får nok ikke noe penger hvis kommunen ikke har gjort noe saksbehandlingsfeil.

Men merkelig at du må gjøre så mye og legge så mye penger i det og så blir det stoppet.

Poenget er at det skal ikke skje.

Bydelen er de som godkjenner, det er de som har myndigheten, og det er de som stiller kravene.

De har gitt sin formelle godkjenning, alt var klart til oppstart neste mandag etter inspeksjonen fredag - men så, helt ut av ingenting, dukker fylkesmannen opp i bydelen i dag, og sier at de har et problem med dette, og ikke vil betale.

Ingen vet hvorfor de kom, ingen vet hvem som har varslet dem om denne bhg, den er ikke meldt dem av verken meg eller bydelen, og ingen vet egentlig hva problemet er.

Jeg har en mistanke om hva det er, og det skyldes egentlig en uklar lovtekst i min favør - men likevel så er det fylkesmannen som sitter på pengene.

Spørsmålet mitt (og bydelen sitt, for de visste heller ikke) er hvem som skal dekke kostnadene jeg har hatt med dette dersom fylkesmannen nå sier nei?

Alt er godkjent, alt er bra, alt er ferdig - men de sitter på pengene.

Jeg skal ringe dem mandag og høre hva som er problemet - men jeg føler på et vis at jeg ikke trenger flere økonomiske problemer nå. Og jeg har en viss mistanke om hvorfor dette skjer også...

Gjest Persille
Skrevet

Og bare så det er sagt da, bydelen vet ikke hvordan de skal håndtere det - for det har aldri skjedd før, det har aldri skjedd at de har godkjent noe som så har blitt stoppet.

Skrevet

"Kan jeg da holde de som ga meg forhåndsgodkjenningen ansvarlig og kreve at de erstatter utleggene?"

Moralsk har du min støtte. Kanskje har du juridisk rett også. Det vil si at det ikke kan gis løfter med tilbakevirkende kraft.

Men nettopp her risikerer man at det offentlige ikke følger vanlig sikk og lover. Sammenlign f.eks. godkjenningen av friskoler som Djupedal omstøtte. Nå er rettsak på vei, med det er en prosess som tar lang, lang tid.

Derfor kan du ikke regne med å få erstatning, og i tilfelle blir det for sent. Lær av dette at du ikke kan stole på det offentlige. Har du ansatt noen, har de krav på lønn uavhengig av hva det offentlige avgjør, med mindre du har tatt forbehold i dine avtaler om at du har godkjenning. Har du ikke et slikt forbehold, så skynd deg å rydde opp før du risikerer et digert krav på lønn i oppsigelsetid.

Gjest Persille
Skrevet

"Kan jeg da holde de som ga meg forhåndsgodkjenningen ansvarlig og kreve at de erstatter utleggene?"

Moralsk har du min støtte. Kanskje har du juridisk rett også. Det vil si at det ikke kan gis løfter med tilbakevirkende kraft.

Men nettopp her risikerer man at det offentlige ikke følger vanlig sikk og lover. Sammenlign f.eks. godkjenningen av friskoler som Djupedal omstøtte. Nå er rettsak på vei, med det er en prosess som tar lang, lang tid.

Derfor kan du ikke regne med å få erstatning, og i tilfelle blir det for sent. Lær av dette at du ikke kan stole på det offentlige. Har du ansatt noen, har de krav på lønn uavhengig av hva det offentlige avgjør, med mindre du har tatt forbehold i dine avtaler om at du har godkjenning. Har du ikke et slikt forbehold, så skynd deg å rydde opp før du risikerer et digert krav på lønn i oppsigelsetid.

Lønnskravet er egentlig det som bekymrer meg minst - det skal jeg alltids klare å forklare dem på et vis, og ingen av avtalene trer i kraft før i august, jeg bruker de jeg har frem til det.

Men; jeg har brukt 70.000 på diverse utbedringer, oppgraderinger og sikkerhetstiltak, og jeg har husleie som skal betales fra og med nå.

Men kan de velge å gå tilbake på noe de skriftlig har godkjent? Rent juridisk?

Gjest clowdy
Skrevet

Jeg har uansett ikke særlig sans for de som ser unger som en forretningsmulighet.

Skrevet

Jeg har uansett ikke særlig sans for de som ser unger som en forretningsmulighet.

Ja, la oss legge ned alle private barnehager med en gang.

Det offentlige løser jo barnehagebehovet på en utmerket måte...

;-)

Gjest clowdy
Skrevet

Ja, la oss legge ned alle private barnehager med en gang.

Det offentlige løser jo barnehagebehovet på en utmerket måte...

;-)

Det er ingen idealisme som ligger bak trådstarters motiv. Ren og skjær forretningsdrift med unger som "produkt". Enten du liker det eller ikke.

Skrevet

Det er ingen idealisme som ligger bak trådstarters motiv. Ren og skjær forretningsdrift med unger som "produkt". Enten du liker det eller ikke.

Vel - det er din tolkning. Jeg har en annen.

Jeg er ikke enig i alt Persille sier og gjør, men jeg tror nok at Persille har gode intensjoner med sin barnehage-drift, og ikke profitt som målsetning.

Gjest clowdy
Skrevet

Vel - det er din tolkning. Jeg har en annen.

Jeg er ikke enig i alt Persille sier og gjør, men jeg tror nok at Persille har gode intensjoner med sin barnehage-drift, og ikke profitt som målsetning.

Hvis hun ikke hadde sett en forretningsmessig mulighet som er større enn lønn i et ansettelsesforhold i en offentlig eller foreldreeid barnehage, så hadde hun aldri startet. Profitt, i ordets rette betydning, oppnår man uansett ikke med å drive/eie en barnehage, men man kan likevel ha et motiv om å tjene penger på unger.

Skrevet

Hvis hun ikke hadde sett en forretningsmessig mulighet som er større enn lønn i et ansettelsesforhold i en offentlig eller foreldreeid barnehage, så hadde hun aldri startet. Profitt, i ordets rette betydning, oppnår man uansett ikke med å drive/eie en barnehage, men man kan likevel ha et motiv om å tjene penger på unger.

Eller kanskje man har et motiv om å ordne barnehageplass til barnet sitt, når det ikke finnes plasser å oppdrive i eksisterende barnehager?

Gjest clowdy
Skrevet

Eller kanskje man har et motiv om å ordne barnehageplass til barnet sitt, når det ikke finnes plasser å oppdrive i eksisterende barnehager?

Det er neppe motivet. Og det vet du.

Skrevet

Det er neppe motivet. Og det vet du.

Nei, det vet jeg ikke. Men det er din teori, og den må du gjerne holde fast ved om du ønsker det.

Skrevet

moralsk sett er du vel uskyldig, men offentlig gjør de som de vil..

Det vet vel alle??:-)

kommune står for meg som en versting, med stat som en god nummer 2!

Gjest clowdy
Skrevet

Nei, det vet jeg ikke. Men det er din teori, og den må du gjerne holde fast ved om du ønsker det.

Takk for din generøsitet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Oh baby!

La oss legge ned alle barnehager. Eierne kunne jo være slike ondskapsfulle faener som kun driftet barnehagene for å tjene penger.

La oss skambanke alle som tjener penger på barneklær, leker og barnemat. Hva med bleier, medisiner og gud-veit hva unger trenger?

Du tror på ramme alvor at de som tjener store penger på smokker selger smokkene ut av omtanke for englebarna?

Det er mye lurt man skal lese fra ustabile hønemødre med et så snevert syn på verden at det ikke er til å fatte og begripe at de er skikka til å ta seg av egne sneiper.

Skrevet

*dør av latter*

Dette var dagens!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...