Gå til innhold

Hvem er økonomisk ansvarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville trodd at tilskudd ikke ble utbetalt så lenge det er tatt arrest i en stor del av dine disponible midler, da det kan være fare for at du ikke har økonomi til videre drift slik at tilskuddet i såfall ikke kommer barn til gode?

Som regel er man selv økonomisk ansvarlig helt frem til alle godkjenninger er endelig på plass. Grove saksbehandlingsfeil kan man søke om erstatning for, men det er vanskelig å vinne frem.

Håper alt ordner seg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønnskravet er egentlig det som bekymrer meg minst - det skal jeg alltids klare å forklare dem på et vis, og ingen av avtalene trer i kraft før i august, jeg bruker de jeg har frem til det.

Men; jeg har brukt 70.000 på diverse utbedringer, oppgraderinger og sikkerhetstiltak, og jeg har husleie som skal betales fra og med nå.

Men kan de velge å gå tilbake på noe de skriftlig har godkjent? Rent juridisk?

"Men kan de velge å gå tilbake på noe de skriftlig har godkjent? Rent juridisk?"

Som jeg har gitt utrykk for før, jeg tror ikke de kan det. Jeg er ikke jurist, det jeg skriver her er bare slik jeg tolker lovene. Likevel er det mulig at de bryter lover, da tar det veldig lang tid å rette opp. Det er det som er faren for deg. Hold deg til formelle regler selv.

Det beste er at du kontakter fylkesmann for å forsøke å få mer informasjon om hva de vil. Er de imot deg rent prinsippielt eller gir de deg mulighet til å få til noe ? Hva vil deres krav koste i så fall ? Er de for negative, har du bare to muligheter: gi opp eller kontakte advokat snarest råd. Sendryg behandling hos fylkesmann kan koste deg fordi inntekter blir forsinket/uteblir mens kostnader tårner seg opp. Vær ikke for redd å kontakte sivilombudsmann om fylkesmann somler.

"Lønnskravet er egentlig det som bekymrer meg minst - det skal jeg alltids klare å forklare dem på et vis, og ingen av avtalene trer i kraft før i august, jeg bruker de jeg har frem til det."

Dersom de skal begynne å arbeide fra 1. august og har oppsigelsetid på tre måneder, har de formellt lønnskrav på august og september uavhengig av utfallet hos fylkesmann. En mulig måte du kan vri deg unna lønnskrav på, er å permittere dem uten lønn. En slikt permisjonsvarsel kan trekkes tilbake. Fordelen med en slik permisjon er at da kan disse få ut arbeidsledighetstrygd, ellers er de kanskje på bar bakke. Å kun forklare dem at det ikke går å begynne fra den tid som var planlagt, er lite tillitsvekkende. Dessuten kan det gi deg dårlig rykte som arbeidsgiver og dermed rekrutteringsproblem senere.

"Men; jeg har brukt 70.000 på diverse utbedringer, oppgraderinger og sikkerhetstiltak, og jeg har husleie som skal betales fra og med nå."

Det er egentlig risikoinvesteringer. Sørg for at du har det dokumentert med kvitteringer og ta bilder av utført arbeide. Om alt skjærer seg, trenger du å dokumentere dine krav.

Gjest ja til flere barnehageplasser!
Skrevet

Hvis hun ikke hadde sett en forretningsmessig mulighet som er større enn lønn i et ansettelsesforhold i en offentlig eller foreldreeid barnehage, så hadde hun aldri startet. Profitt, i ordets rette betydning, oppnår man uansett ikke med å drive/eie en barnehage, men man kan likevel ha et motiv om å tjene penger på unger.

Og om så er? Ære være de som tør satse for at det skal bli flere barnehageplasser og mindre køer.

En annen ting er jo om en person med så mye rot blant ansatte, naboer og fylkesmann er skikket til å drive barnehage og få det til å gå rundt.

Gjest Signert
Skrevet

Poenget er at det skal ikke skje.

Bydelen er de som godkjenner, det er de som har myndigheten, og det er de som stiller kravene.

De har gitt sin formelle godkjenning, alt var klart til oppstart neste mandag etter inspeksjonen fredag - men så, helt ut av ingenting, dukker fylkesmannen opp i bydelen i dag, og sier at de har et problem med dette, og ikke vil betale.

Ingen vet hvorfor de kom, ingen vet hvem som har varslet dem om denne bhg, den er ikke meldt dem av verken meg eller bydelen, og ingen vet egentlig hva problemet er.

Jeg har en mistanke om hva det er, og det skyldes egentlig en uklar lovtekst i min favør - men likevel så er det fylkesmannen som sitter på pengene.

Spørsmålet mitt (og bydelen sitt, for de visste heller ikke) er hvem som skal dekke kostnadene jeg har hatt med dette dersom fylkesmannen nå sier nei?

Alt er godkjent, alt er bra, alt er ferdig - men de sitter på pengene.

Jeg skal ringe dem mandag og høre hva som er problemet - men jeg føler på et vis at jeg ikke trenger flere økonomiske problemer nå. Og jeg har en viss mistanke om hvorfor dette skjer også...

Hvilken bestemmelse er dette?

Gjest Signert
Skrevet

Hovedvilkåret for at du skal kunne kreve erstatning er at fylkesmannen eller plan og bygningsetaten har opptrådt rettsstridig. Ettersom du ikke opplyser om hva spørsmålet mer spesifikt består i, er det vanskelig å si noe om hvem som skal betale for dine utgifter dersom fylkesmannen ikke godkjenner barnehagen. Generelt gjelder at enhver har risikoen for egne forventninger. Hvor noe har vært usikkert, men man har forventet at saken skulle gå i egen favør og derfor har handlet etter forventningene, kan det altså ikke kreves erstatning dersom saken likevel ender i motpartens favør.

Antagelig gjelder dette også i din sak. Det skal meget mye til før man kan kreve erstatning fra det offentlige hvor det ikke er begått noen saksbehandlingsfeil eller hvor det ikke foreligger et rettsstridig forhol.

Gjest Persille
Skrevet

Hvis hun ikke hadde sett en forretningsmessig mulighet som er større enn lønn i et ansettelsesforhold i en offentlig eller foreldreeid barnehage, så hadde hun aldri startet. Profitt, i ordets rette betydning, oppnår man uansett ikke med å drive/eie en barnehage, men man kan likevel ha et motiv om å tjene penger på unger.

Jo - det hadde jeg.

Jeg startet nemlig barnehage fordi jeg trengte plass til datteren min selv, og det fantes ingen ledige i bydelen.

Jeg bruker mellom ti og tyve timer på arbeid i denne barnehagen i snitt hver uke - og tok faktisk ikke ut en eneste krone i lønn i fjor. Overskuddet var på hele 19.000 kroner, det har vi overført til årets drift.

Så dette har ingenting med profitt å gjøre, det har med å skape et godt sted for barnet mitt å være.

Gjest Persille
Skrevet

Det er neppe motivet. Og det vet du.

Absolutt alle vet at det var eneste grunnen til at jeg startet.

Jeg er ansatt et annet sted, fulltid, og tjener pengene mine der.

Hadde det vært penger i barnehage kunne jeg vurdert å drive med det på heltid, men det er det altså ikke.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg ville trodd at tilskudd ikke ble utbetalt så lenge det er tatt arrest i en stor del av dine disponible midler, da det kan være fare for at du ikke har økonomi til videre drift slik at tilskuddet i såfall ikke kommer barn til gode?

Som regel er man selv økonomisk ansvarlig helt frem til alle godkjenninger er endelig på plass. Grove saksbehandlingsfeil kan man søke om erstatning for, men det er vanskelig å vinne frem.

Håper alt ordner seg!

Dette er to forskjellige barnehager, og tilskudd utbetales uavhengig av privat økonomisk situasjon. Det utbetales til drift av barnehage, ikke som lønn til meg.

Gjest Persille
Skrevet

Hovedvilkåret for at du skal kunne kreve erstatning er at fylkesmannen eller plan og bygningsetaten har opptrådt rettsstridig. Ettersom du ikke opplyser om hva spørsmålet mer spesifikt består i, er det vanskelig å si noe om hvem som skal betale for dine utgifter dersom fylkesmannen ikke godkjenner barnehagen. Generelt gjelder at enhver har risikoen for egne forventninger. Hvor noe har vært usikkert, men man har forventet at saken skulle gå i egen favør og derfor har handlet etter forventningene, kan det altså ikke kreves erstatning dersom saken likevel ender i motpartens favør.

Antagelig gjelder dette også i din sak. Det skal meget mye til før man kan kreve erstatning fra det offentlige hvor det ikke er begått noen saksbehandlingsfeil eller hvor det ikke foreligger et rettsstridig forhol.

Uenigheten består i at man ikke kan ha to familiebarnehager med dobbelgruppe i samme bolig. Jeg har ett hus, men det er fire leiligheter. PBE og bydelen har vurdert det til å være fore boliger, men fylkesmannen vil nå se nærmere på saken.

Akkurat dette er omtalt både i godkjenningen fra bydelen og PBE - og de har begge skrevet at de anser det som selvstendige enheter, og at det dermed er grunnlag for å kunne åpne familiebarnehage i nok en leilighet.

Arealmessig, både ute og inne, er alt ok, det samme med parkeringer, tilrettelegging, etc - det er kun snakk om hvorvidt man kan ha to familiebarnehager i samme hus eller ikke.

Det står ikke omtalt noe sted i loven, og hadde det vært rekkehus, og ikke firemannsbolig, med forskjellige eiere - kunne de ikke nektet søker nr. 2 å åpne barnehage med grunnlag i at noen andre har søkt først, dersom alt annet er ok.

Og, jeg tilbød med å seksjonere ut en leilighet dersom det var gårds- og bruksnummer som var problemet, eller at det ikke skulle være samme eier - men både bydelen og PBE mente det var unødvendig.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har uansett ikke særlig sans for de som ser unger som en forretningsmulighet.

Barnehage er ganske dårlig business, det var alle som driver med det.

Og det er en grunn til at så få gidder å starte opp, det er virkelig ikke til å tjene seg rik på.

Gjest Persille
Skrevet

Hvilken bestemmelse er dette?

Fylkesmannen er øverste instans. Først godkjenner bydelen, så utbetaler fylkesmannen støtten.

Dersom bydelen ikke godkjenner, eller det er andre uoverensstemmelser - så er det fylkesmannen man klager til.

Men når bydelen har godkjent, og alt er ok med dem - og fylkesmannen sier "vent litt" - hvem kontakter man da?

Og kan de egentlig legge seg oppi et lokalt anliggende som lokale myndigheter har vurdert som et tiltak de kan godkjenne?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...