Gå til innhold

Dugnad og betaling

Anbefalte innlegg

Gjest traktoria
Skrevet

Jeg er vokst opp med dugnad i mange forskjellige sammenhenger, og synes det er greit og riktig at man trår til litt, sammen, så korps, skoleturer og idrettsarrangementer og andre arrangementer kan skje til en rimelig penge, og at det man evt. tjener, går i felleskassa til alles beste. Det ligger vel i ordet at det er gratisarbeid, og at man kanskje spanderer på seg litt mat, men ikke lønninger.

Så er barna og jeg flyttet til et nabolag der det ikke er slik, flere av medlemmene er selvstendig næringsdrivende, og jeg er nå litt usikker på hva jeg skal gjøre. Det er liksom kultur for at man bevilger seg selv og andre lønninger og gode frynsegoder for den innsatsen man gjør. Er det da dugnad? Det er mye som blir gjort i "hverdagene" av medlemmene, men straks det arrangeres noe ekstra, forstår jeg at man - og nå også meg - tar seg betalt eller blir betalt for noen av tjenestene man gjør.

Da er særlig snakk om slikt man jobber med til vanlig, f.eks., slik at han som har vaskefirmaet tar seg betalt for å vaske etter arrangementet, etter vanlig takst. Og han som driver kantine, betales for sin jobb,som om det skulle være et vanlig arrangement. Men også småjobber blir betalt med samme begrunnelse (siden A og B får betalt, må du også ta deg betalt, sier de til meg), og i tillegg bestiller man gode overnattingssteder og felles middager når man er samlet(gode frynsegoder, felles regninger som sendes klubben osv.).

Jeg hadde unger i korps der vi bodde før, også, og også der var det foreldre som er selvstendig næringsdrivende. Men jeg har aldri opplevd at de har tatt seg betalt for jobbene de bidrar med der til felles beste. Derimot hjelper de korpset med sitt eget kontaktnett til å få kjøpt inn rimeligere produkter slik at den felles fortjenesten kan bli enda større, og så står de der i timesvis og jobber gratis og lager show og hjelper til.

Jeg sitter nå med en vond smak i munnen når jeg får betalt for mitt bidrag i klubben, og nærmest nødes til å ta imot. Jeg skiller mellom arbeid og fritid, og ville egentlig gjøre jobben gratis - men får sterke reaksjoner mot det. Kan det være at dersom jeg ikke vil ha penger, blir det verre for de andre også, å ta seg betalt?

Hvordan gjør dere andre slike ting - i korps, idrett, fritidssysler ellers - er det bare jeg som er snerpet? Er det vanlig at de som gjør mesteparten av arbeidet,bevilger seg lønn og "litt ekstra" når større arrangementer går av stabelen, på en måte steller litt godt med seg selv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...