Gå til innhold

Alkoholisme og spilleavhengighet

Anbefalte innlegg

Gjest Orker ikke signatur idag.
Skrevet

Min far er alkoholiker og har vært det siden jeg ble født ihvertfall.

Har hørt at det er arvelig. Men selv skyr jeg alkohol.

Men er blitt spillavhengig på spilleautomater istedet.

Kan det være noe forbindelse der?

Videoannonse
Annonse
Gjest et forslag
Skrevet

Alkoholisme: sannsynligvis fysisk avhengighet.

Spillemani eller hva det-nå-heter: kanskje andrenalinkick gir følelse av velvære. Vet ikke.

Bra er det nå ikke. Prøv deg heller på noe som ikke er ødeleggende for deg.

Gjest Orker ikke signatur idag
Skrevet

Alkoholisme: sannsynligvis fysisk avhengighet.

Spillemani eller hva det-nå-heter: kanskje andrenalinkick gir følelse av velvære. Vet ikke.

Bra er det nå ikke. Prøv deg heller på noe som ikke er ødeleggende for deg.

Prøv meg på noe som ikke ødelegger meg?

Ja jeg er jo frivillig spilleavhengig.

Blir så oppgitt over slike kommentarer.

Skrevet

Dette er omtrent det samme. Det er faktisk svært likt. Symptomene er også svært like.

Du bør ringe hjelpelinjen og be om hjelp. Tlf 80080040.

Skrevet

Prøv meg på noe som ikke ødelegger meg?

Ja jeg er jo frivillig spilleavhengig.

Blir så oppgitt over slike kommentarer.

Siden webmaster slettet det forrige innlegget mitt, forsøker jeg å legge det samme inn på nytt :-)

Enkelte, fortrinnsvis folk som ikke har opplevd noe liknende selv, ser ut til å mangle evnen til å forstå at en person som blir avhengig av noe - fysisk eller psykisk, eller begge deler - faktisk ikke bare kan velge å la være. Det ser man ut i fra manges holdninger overfor f.eks spillegalskap, handlemani etc. Også ting som røyking og drikking blir ofte møtt med holdnigner om at det bare er å "ta seg selv i nakken". Spesiellt hvis det man er avhengig av er "dumt" nok.

"........................................."

Gjest fridalida
Skrevet

Jeg tror det er omtrent lukt det samme - tror at man kan arve en tilbøyelighet til avhengighet, eller en sårbarhet som utsetter en for risiko, og at det er tilfleig om man blir avhengig av mat, røyk, alkohol, spill. Og det kan være like krevende å komme ut av disse formene for avhengighet.

Det finnes riktignok en fysisk avhengighet i forhold til noen stimuli, men de ("ekspertene") tror jo etterhvert at selv for slike stimuli, spiller den psykiske delen en minst like stor rolle.

Du må ha hjelp, vet du. Vet ikke hvor du kan henvende deg, men Blåkors kan i alle fall sikkert tipse deg videre.

Lykke til!

Gjest fridalida
Skrevet

Siden webmaster slettet det forrige innlegget mitt, forsøker jeg å legge det samme inn på nytt :-)

Enkelte, fortrinnsvis folk som ikke har opplevd noe liknende selv, ser ut til å mangle evnen til å forstå at en person som blir avhengig av noe - fysisk eller psykisk, eller begge deler - faktisk ikke bare kan velge å la være. Det ser man ut i fra manges holdninger overfor f.eks spillegalskap, handlemani etc. Også ting som røyking og drikking blir ofte møtt med holdnigner om at det bare er å "ta seg selv i nakken". Spesiellt hvis det man er avhengig av er "dumt" nok.

Og overvektige.

Gjest Orker ikke signatur idag
Skrevet

Er vel kanskje en forbindelse der ja. Min bror er jo også avhengig av noe, men det er ikke spill eller alkohol.

Merkelig i grunn, at både jeg og min bror er avhengig av noe og min far er alkoholiker.

Antar at det er arvelighet inni bildet ja.

Skrevet

Dette kan utdypes enda lengre også, som f.eks.

Jeg har angstnevrose (14 år er det blitt) da er det sååå flott og høre folk gi deg rådet: Bare ta deg sammen du, det er ikke virkelig det du føler!!

hehehe må nesten le;) tenk om det hadde vært så lett:)

mente vel egentlig å si at svaret ditt fortjener en applaus, men nå må jeg sove tror jeg:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...