Gjest lenalenalena Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Skal ha muntlig eksamen snart. Rundt 1800 sider pensum. Alt skal kunnes meget godt. Jeg har 1/2 time forbredelse, uten bøker. Jeg har nå kommet dithen at jeg forstår alt, og husker hovedtrekkene (noe som ikke er nok), men jeg har vanligvis problemer med å gulpe opp alt på direkten, om dere skjønner. Hvordan leser dere til muntlig? Lukker dere boka og prøver å huske hva dere har lest etter 1 side, 2 sider, 3 kapittel? Snakker dere høyt for dere selv og ser for dere hva dere skal si på eksamen? 0 Siter
Gjest mij Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Jeg bruker som regel lang tid på å lese til eksamen. Skriver notater, og ofte notater av notater, sammendrag, og tegner ofte oversikter, noe lignende hjernekart. Også snakker jeg høyt med meg selv, prøver å forklare "ting" fra bunnen av. Dette må til for at jeg skal klare meg på muntlig (blir så fryktelig nervøs) - og det har gått veldig bra. Du er jo godt på vei når du føler du forstår hovedtrekkene, jeg ville skrevet ned en oversikt over alle hovedtrekkene jeg kan komme på, og deretter alle detaljene jeg kan komme på rundt hver enkelt. Også oppdaterer du deg på det du ikke fikk med deg. Hvis det fungerer i ditt tilfelle, aner ikke hva du leser :-) 0 Siter
nanna Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Hahaha, bare 1800 sider? Jeg har 4500! *klikker* Jeg løser oppgaver til stoffet istedet for å lese fra perm til perm - da lærer jeg lite. 0 Siter
Åsemor Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Leste tips her inne. Skriv av innholdsfortegnelsen, eller annen form for stikkord fra hele boka. Heng den foran do eller legg den på frokostbordet eller noe, så ser du over stikkordene, og forklarer/forteller det du kan fra det og det emnet. 0 Siter
Gjest sirikat Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Jeg bruker de siste dagene til å få oversikt over hva som er viktig innenfor de forskjellige temaene. Den enkleste måten er å gjøre dette er å skrive stikkord fra hvert kapittel. (Jeg skriver stikkord fra notatene mine). Denne typen komprimering av kunnskap er veldig kjekt når eksamen omfavner store felt. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Jeg lager tenkekart. Etter hvert kapittel, tegner jeg en boble på et papir, med streker til andre bobler hvor det står stikk ord til temaet. Det hjalp meg UHYRE mye på min siste muntlige eksamen, jeg så for meg tenkekartene i hodet når jeg fikk spørsmål. Fikk B. 0 Siter
Gjest lenalenalena Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Hahaha, bare 1800 sider? Jeg har 4500! *klikker* Jeg løser oppgaver til stoffet istedet for å lese fra perm til perm - da lærer jeg lite. I ETT fag ja. Så har jeg to til på like mange sider, og tre på 400 hver. 0 Siter
Gjest lenalenalena Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Jeg bruker som regel lang tid på å lese til eksamen. Skriver notater, og ofte notater av notater, sammendrag, og tegner ofte oversikter, noe lignende hjernekart. Også snakker jeg høyt med meg selv, prøver å forklare "ting" fra bunnen av. Dette må til for at jeg skal klare meg på muntlig (blir så fryktelig nervøs) - og det har gått veldig bra. Du er jo godt på vei når du føler du forstår hovedtrekkene, jeg ville skrevet ned en oversikt over alle hovedtrekkene jeg kan komme på, og deretter alle detaljene jeg kan komme på rundt hver enkelt. Også oppdaterer du deg på det du ikke fikk med deg. Hvis det fungerer i ditt tilfelle, aner ikke hva du leser :-) Ja, det er vel det jeg må gjøre jeg også... En på kullet mitt (han som gjør det best) tar derimot ALDRI notater.. Han leser, og så sitter det. Verden er urettferdig, tydeligvis 0 Siter
Gjest lenalenalena Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Jeg lager tenkekart. Etter hvert kapittel, tegner jeg en boble på et papir, med streker til andre bobler hvor det står stikk ord til temaet. Det hjalp meg UHYRE mye på min siste muntlige eksamen, jeg så for meg tenkekartene i hodet når jeg fikk spørsmål. Fikk B. Jeg forsøkte å lage tankekart 1.året mitt, men fikk ikke helt has på det (Det hjalp meg ikke, ihvertfall). Får kanskje gi det et nytt forsøk... 0 Siter
Gjest lenalenalena Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Jeg bruker de siste dagene til å få oversikt over hva som er viktig innenfor de forskjellige temaene. Den enkleste måten er å gjøre dette er å skrive stikkord fra hvert kapittel. (Jeg skriver stikkord fra notatene mine). Denne typen komprimering av kunnskap er veldig kjekt når eksamen omfavner store felt. Sukk.. Kjenner senebetennelsen i hånda verker allerede 0 Siter
Gjest lenalenalena Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Leste tips her inne. Skriv av innholdsfortegnelsen, eller annen form for stikkord fra hele boka. Heng den foran do eller legg den på frokostbordet eller noe, så ser du over stikkordene, og forklarer/forteller det du kan fra det og det emnet. Ikke dumt..Har en del lapper hengende allerede, faktisk 0 Siter
Gjest sirikat Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Sukk.. Kjenner senebetennelsen i hånda verker allerede Vær glad det er muntlig eksamen isåfall 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.