Gjest Aimabel Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Grunnen til at WHO anbefaler oss et kosthold basert på karbohyrater i form av kornprodukter, er at verden ikke har kapasitet til å produsere nok protein og sunt fett til verdens befolkning. Hva tror du? 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Nei, verden kan ikke fø oss om vi skal ha mest protien og fett... Allikevel så har jeg tro på at karbohydrater i form at kornprodukter er det beste som grunnblokk i vår ernæring. Så nei. Jeg tror ikke WHO bevisst lyver om dette med mat. 0 Siter
Gjest fridalida Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Det stemmer nok at verden ikke kan brødføs om alle skulle spise protein og fett. Det er en meget god grunn til at WHO anbefaler karbohydratbasert kosthold. Bedre at alle spiser litt feil, enn at noen ikke spiser i det hele tatt, vel? Når det er sagt, så tror jeg de mener det også. At karbohydratbasert kosthold er bra for de aller fleste. Folk blir ikke feite og syke av mel og grønnsaker - folk blir feite og syke av å spise for mye - av alt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Det er ikke bare kjøtt som gir proteiner heldigvis men også bønner, linser osv. Jeg tror du har rett mht WHO. 0 Siter
Gjest beitekua Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Hva om den vestlige verden la ned all kornproduksjon og lot dyra beite naturlig i stedet for å stappe i dem kraftfor, samtidig som menneskene sluttet å spise mel? Kanskje det var nok mat til alle, likevel? 0 Siter
Gjest beitekua Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Det stemmer nok at verden ikke kan brødføs om alle skulle spise protein og fett. Det er en meget god grunn til at WHO anbefaler karbohydratbasert kosthold. Bedre at alle spiser litt feil, enn at noen ikke spiser i det hele tatt, vel? Når det er sagt, så tror jeg de mener det også. At karbohydratbasert kosthold er bra for de aller fleste. Folk blir ikke feite og syke av mel og grønnsaker - folk blir feite og syke av å spise for mye - av alt. Du tar feil: Veldig mange mennesker BLIR syke av mel og sukker. Men ingen har vel noen sinne sagt at man blir syk av grønnsaker? Ikke alle som spiser seg syke, spiser for mye. Men en av grunnene til at noen spiser for mye, er at de spiser for mye karbohydrater. Karbohydrater er avhengighetsskapende, men gir ikke tilstrekkelig næring til verken kropp eller sjel, og kroppen gir høylydt uttrykk for at den vil ha mer! Spiser man proteiner, fett og grønnsaker, blir man mett på en helt annen måte enn når hovedenergikilden er karbohydrater. Har dere prøvd? 0 Siter
Gjest fridalida Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Du tar feil: Veldig mange mennesker BLIR syke av mel og sukker. Men ingen har vel noen sinne sagt at man blir syk av grønnsaker? Ikke alle som spiser seg syke, spiser for mye. Men en av grunnene til at noen spiser for mye, er at de spiser for mye karbohydrater. Karbohydrater er avhengighetsskapende, men gir ikke tilstrekkelig næring til verken kropp eller sjel, og kroppen gir høylydt uttrykk for at den vil ha mer! Spiser man proteiner, fett og grønnsaker, blir man mett på en helt annen måte enn når hovedenergikilden er karbohydrater. Har dere prøvd? Det der er jo bare tull. Grønnsaker er hovedsakelig karbohydrater, det er korn også. Karbohydrater og sukker er ikke det samme, i den grad det er det, snakker man om rask blodsukkerstigning. Noe hvitt mel og sukker fører til, mens de fleste grønnsaker knapt påvirker blodsukkeret i det hele tatt. Ja, jeg har prøvd å spise proteinrikt. Bønner og linser trives jeg med, rødt kjøtt er det verste jeg kan spise. Føler meg absolutt ikke bra etter måltider med mye kjøtt. "Alle" blir syke av for mye sukker, det er vel det eneste jeg er enig med deg i. 0 Siter
Gjest fridalida Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Det der er jo bare tull. Grønnsaker er hovedsakelig karbohydrater, det er korn også. Karbohydrater og sukker er ikke det samme, i den grad det er det, snakker man om rask blodsukkerstigning. Noe hvitt mel og sukker fører til, mens de fleste grønnsaker knapt påvirker blodsukkeret i det hele tatt. Ja, jeg har prøvd å spise proteinrikt. Bønner og linser trives jeg med, rødt kjøtt er det verste jeg kan spise. Føler meg absolutt ikke bra etter måltider med mye kjøtt. "Alle" blir syke av for mye sukker, det er vel det eneste jeg er enig med deg i. Jeg blir forresten ikke mett uten ris, potet el.l til middagen - så jeg stemmer ikke med teorien din om at man blir mer mett av proteinrikt kosthold. Det betyr ikke at det ikke er bra for en del andre. Jeg har gått ned mange kilo, og holdt meg der, ved å følge vanlige ernæringsråd, lite sukker og lite fett, likner på Grete Roede-kosthold, tror jeg. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Det der er jo bare tull. Grønnsaker er hovedsakelig karbohydrater, det er korn også. Karbohydrater og sukker er ikke det samme, i den grad det er det, snakker man om rask blodsukkerstigning. Noe hvitt mel og sukker fører til, mens de fleste grønnsaker knapt påvirker blodsukkeret i det hele tatt. Ja, jeg har prøvd å spise proteinrikt. Bønner og linser trives jeg med, rødt kjøtt er det verste jeg kan spise. Føler meg absolutt ikke bra etter måltider med mye kjøtt. "Alle" blir syke av for mye sukker, det er vel det eneste jeg er enig med deg i. Jeg reagerer også på for mye kjøtt. Det føles som bly i magen og er direkte ubehagelig. Bønner og linser har jeg ikke testet. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Ja, ikke alle kan spise kjøtt til alle måltider. Så mye kjøtt klarer ikke jorda å produsere. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Hva om den vestlige verden la ned all kornproduksjon og lot dyra beite naturlig i stedet for å stappe i dem kraftfor, samtidig som menneskene sluttet å spise mel? Kanskje det var nok mat til alle, likevel? Nei, det er selvsagt ikke mat til alle hvis vi bare skal spise dyr som beiter "naturlig". 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.