Gå til innhold

Insulinresistens

Anbefalte innlegg

Gjest rocheri
Skrevet

Dersom man ikke har utviklet diabetes (men ligger i faresonen, og har lagt på seg masse), går det an å ta insulin for å få ned blodsukkeret, istedet for å omlegge kosten fullstendig?

Videoannonse
Annonse
Gjest fridalida
Skrevet

Det ville i så fall være å helle bensin på bålet - du løser jo ingen problemer ved det? Forslaget ditt høres farlig ut, synes jeg, kan ikke tenke meg at noen lege vil "hjelpe" deg på den måten. Vet ikke om du ville gå ned i vekt av den grunn, heller.

Skrevet

Heller en dårlig ide`det der tror jeg:-)

Men går man ikke ned i vekt om man får sukkersyke? min far fikk dette for mange år siden og mener han gikk drastisk ned i vekt.. (kanskje jeg tar feil)

Skrevet

Dette er ingen god ide. Man starter aldri behandling med insulin hos dem med type 2 diabetes, som jeg antar du har? Det er den diabetestypen som kommer hos voksne, ofte i kombinasjon med overvekt og usunn livsstil, men ikke alltid.

Det beste for disse diabetikerne er å forsøke å få til en vektreduksjon, og øke hverdagsmosjonen. Man forsøker dette først, så kan man starte med behandling i form av tabletter. Etter en tid med diabetes vil de fleste får behov for insulin, men da har sykdommen utviklet seg. Så insulin er noe man forsøker etterhvert som tablettene ikke er nok til å kontrollre blodsukkeret ditt.

Dersom du har insulinresistens er du absolutt i faresonen for diabetes i nær fremtid. Du bør derfor forsøke å legge om kosten slik at du kan unngå det så lenge som mulig.

Skrevet

Heller en dårlig ide`det der tror jeg:-)

Men går man ikke ned i vekt om man får sukkersyke? min far fikk dette for mange år siden og mener han gikk drastisk ned i vekt.. (kanskje jeg tar feil)

Du har også helt rett. hos de yngre som får Diabetes så er det riktig at man ofte får vekttap fordi kroppen mangler insulin til å ta opp sukkeret i det man spiser, derav et vekttap.

De som utvikler voksentypen av diabetes mangler ikke insulin, men det insulinet de har virker dårlig, såkalt insulinresistens. De fleste trenger ikke insulinbehandling, men kostholdsomlegging og mosjon. Etterhvert trenger de fleste også insulin, men først etter noen års sykdom.

Skrevet

Dette er ingen god ide. Man starter aldri behandling med insulin hos dem med type 2 diabetes, som jeg antar du har? Det er den diabetestypen som kommer hos voksne, ofte i kombinasjon med overvekt og usunn livsstil, men ikke alltid.

Det beste for disse diabetikerne er å forsøke å få til en vektreduksjon, og øke hverdagsmosjonen. Man forsøker dette først, så kan man starte med behandling i form av tabletter. Etter en tid med diabetes vil de fleste får behov for insulin, men da har sykdommen utviklet seg. Så insulin er noe man forsøker etterhvert som tablettene ikke er nok til å kontrollre blodsukkeret ditt.

Dersom du har insulinresistens er du absolutt i faresonen for diabetes i nær fremtid. Du bør derfor forsøke å legge om kosten slik at du kan unngå det så lenge som mulig.

"Dette er ingen god ide. Man starter aldri behandling med insulin hos dem med type 2 diabetes, som jeg antar du har?"

Rocheri har ikke utviklet diabetes står det.

Skrevet

Jeg har også insulinresistens, men jeg knasker Metformin.

Det er ikke sagt at jeg vil utvikle diabetes type II, men jeg har større risiko for det. Å tenke på kostholdet + trene jevnlig + Metformin er min kur.

Skrevet

Insulin vil bare gjøre ting verre. Du kan enten ta Metformin/glucophage eller gjøre det mest fornuftige, nemlig kutte ned på sukker og hvetemel.

Skrevet

Hvis man utvikler insulinrestiens, er det da ingen vei tilbake? Får man da diabetes 2 tilslutt? Det er ikke reversibelt?

Skrevet

"Dette er ingen god ide. Man starter aldri behandling med insulin hos dem med type 2 diabetes, som jeg antar du har?"

Rocheri har ikke utviklet diabetes står det.

beklager, det gikk litt fort i svingene når jeg skulle svare på innlegget i morges.

Selv om man har insulinresistens er det ikke sikkert at man utvikler diabetes, men sjansen er økt.

Det som er beste behandling da er sunt kosthold og mosjon, insulin har ingen plass i behandlingen av begynnende insulinresistens.

Beklager litt misvisende innlegg.

Gjest Ikkelegenå
Skrevet

Hvis man utvikler insulinrestiens, er det da ingen vei tilbake? Får man da diabetes 2 tilslutt? Det er ikke reversibelt?

Du kan holde insulinresistensen i sjakk ved hjelp av riktig kosthold, og da er sjansene store for at du ikke vil få diabetes.

Skrevet

Du kan holde insulinresistensen i sjakk ved hjelp av riktig kosthold, og da er sjansene store for at du ikke vil få diabetes.

Men kan du bli kvitt insulinrestistens? Eller er det slik at hvis du først har fått det, så må du leve med det og holde det i sjakk?

Hva er forresten symptomene på insulinresistens?

Gjest Aina E
Skrevet

Men kan du bli kvitt insulinrestistens? Eller er det slik at hvis du først har fått det, så må du leve med det og holde det i sjakk?

Hva er forresten symptomene på insulinresistens?

Ja, man kan bli kvitt det. Ved endringer i kosten.

Send en mail, så kan du få et skjema som kalles "symptomsjekkliste for insulinresistens".

[email protected]

Gjest rocheri
Skrevet

Jeg har også insulinresistens, men jeg knasker Metformin.

Det er ikke sagt at jeg vil utvikle diabetes type II, men jeg har større risiko for det. Å tenke på kostholdet + trene jevnlig + Metformin er min kur.

Og hva er metformin, og hvor får man kjøpt det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...