Gjest kvitsymra Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Det er nok rå. Kokt havregryn får blodsukkeret til å stige høyere, og insulinproduksjonen øker. 0 Siter
frosken Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Det er nok rå. Kokt havregryn får blodsukkeret til å stige høyere, og insulinproduksjonen øker. Er du sikker? Mener å ha lest akkurat det motsatte; at tilhengerne av Fedon anbefaler grøt og ikke gryn. Det er så absolutt mulig at jeg husker feil! 0 Siter
citygirl Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Havregryn er sunt enten man koker det eller ei. Men Dr Lindberg sier at GIen øker når den kokes. For min del tror jeg at havregryn uansett er sunt - og at forandring fryder. En dag kokt og en dag rå;-) Jeg har lite sansen for helseprofeter, som dere skjønner;-) 0 Siter
Gjest jegerhavren Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Takk for svar. Men sett bort fra GI, går "sunnheten" fra havregrynene på noen måte bort i kokeprosessen? Altså mht kolesteroldempende effekt, osv. 0 Siter
Gjest GIik Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Er du sikker? Mener å ha lest akkurat det motsatte; at tilhengerne av Fedon anbefaler grøt og ikke gryn. Det er så absolutt mulig at jeg husker feil! Jo mer kokt, desto høyere GI. Jo finere valset, desto høyere GI 0 Siter
citygirl Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Takk for svar. Men sett bort fra GI, går "sunnheten" fra havregrynene på noen måte bort i kokeprosessen? Altså mht kolesteroldempende effekt, osv. I forhold til retningslinjene for hjertesunt kosthold - spiller det ingen rolle om du spiser deg rå eller kokt. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.