org Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Jeg gjør ikke, min mann gjør det rett som det er. Men jeg tror vi skal kjøpe noen flere og sette opp. Vi har bare to (og en i utleieleiligheten). 0 Siter
Jentungen1365380808 Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Bruker moppeskaftet til å trykke på test-knappen hver gang jeg vasker i gangen (teoretisk en gang i uka). 0 Siter
keinstein Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Vanlige ioniske røykvarslere har en levetid på 5-8 år. Etter det er det usikkert om de vil varsle. Test ved å tenne/slukke en fyrstikk under den. Den skal innen noen sekunder reagere på den lille røykskyen fra fyrstikken. Gjør den ikke det, er den kaputt, selv om det piper når du trykker på knappen. Dessverre. det kommer ingen og trykker på kanppen når det blir brann. Har du en optisk varsler, må du rense og støvsuge den hvert år. 0 Siter
org Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Skrevet 4. juni 2006 Vanlige ioniske røykvarslere har en levetid på 5-8 år. Etter det er det usikkert om de vil varsle. Test ved å tenne/slukke en fyrstikk under den. Den skal innen noen sekunder reagere på den lille røykskyen fra fyrstikken. Gjør den ikke det, er den kaputt, selv om det piper når du trykker på knappen. Dessverre. det kommer ingen og trykker på kanppen når det blir brann. Har du en optisk varsler, må du rense og støvsuge den hvert år. Vet sannelig ikke om vi har optiske eller ioniske varslere. Vi har den billigste typen (sikkert dumt, men da vet du kanskje hvilken det er?) Har aldri en gang tenkt på å støvsuge... Skal jeg jammen gjøre i morra - hvis det er sånn vi har. Må de demonteres først? Takk for _gode_ opplysninger, skal sjekke det opp. Kallen sier vi har ioniske, forresten. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Vet sannelig ikke om vi har optiske eller ioniske varslere. Vi har den billigste typen (sikkert dumt, men da vet du kanskje hvilken det er?) Har aldri en gang tenkt på å støvsuge... Skal jeg jammen gjøre i morra - hvis det er sånn vi har. Må de demonteres først? Takk for _gode_ opplysninger, skal sjekke det opp. Kallen sier vi har ioniske, forresten. Vet ikke om du la merke til poenget: det kommer ingen og trykker på knappen når det blir brann! Så logisk sett og sett i f t konsekvens og risiko er det helt på jordet å ikke teste med RØYK. Det er jo røyk boksen skal opdage, den jævla knappen kan ikke garantere at varsleren varsler røyk? Dessverre er det et siste moment: om den varsler røyk i dag, så er det ikke sikkert den gjør det i morgen. Derfor er min konklusjon: kjøp en ny hvert år og bytt ut den eldste. Hvis du har 5 av dem, så blir de byttet ut hvert 5. år. Da har du litt ulike typer som hver for seg er en selvstendig enhet. Sjansene for at de vekker deg når det brenner, stiger dramatisk. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Vet ikke om du la merke til poenget: det kommer ingen og trykker på knappen når det blir brann! Så logisk sett og sett i f t konsekvens og risiko er det helt på jordet å ikke teste med RØYK. Det er jo røyk boksen skal opdage, den jævla knappen kan ikke garantere at varsleren varsler røyk? Dessverre er det et siste moment: om den varsler røyk i dag, så er det ikke sikkert den gjør det i morgen. Derfor er min konklusjon: kjøp en ny hvert år og bytt ut den eldste. Hvis du har 5 av dem, så blir de byttet ut hvert 5. år. Da har du litt ulike typer som hver for seg er en selvstendig enhet. Sjansene for at de vekker deg når det brenner, stiger dramatisk. Neppe. De kommer når likene skal bæres ut og drive etterslokking. Før det så pisser de litt på varmen og sørger for at det ikke sprer seg, trøster barn, drar katter og bikkjer ut under sofaer, ruller ut og inn slanger og jager syke folk som vil se brente lik. Noen ganger gjør de mye mer, men ikke ofte. Å? Var det ikke pent sagt? At bikkja bjeffer når det blir brann? NIX! Det gjør den ikke. Det du ikke leser i vaisen er at kanskje bare 1 av 10 gjør det, de andre kryper under sofen uten en lyd, pissredde. Så dør de av røyforgiftning sammen med eieren uten å ofre eieren en tanke. Det er et dyr, ikke et menneske. I naturen tenker de kun flukt, og flokkinstinktet er undertrykt, bare flukt. De heltehistoriene i avisene er livsfarlige, noen kan tro at dyr er helter, og kan friste uvitende folk til å ofre livet for null og niks. Røyk er vanligvis vanvittig giftig, og tilsynelatende uskadete folk detter som fluer og dør opptil et døgn etter at de har fått i seg røyk. Mange blir skadet for livet og merker det ikke før etter mange år når de får andre sykdommer i tillegg. Jeg tar gjerne korrektur på dette, men ikke ufarliggjør røyk eller brann. 0 Siter
org Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Vet ikke om du la merke til poenget: det kommer ingen og trykker på knappen når det blir brann! Så logisk sett og sett i f t konsekvens og risiko er det helt på jordet å ikke teste med RØYK. Det er jo røyk boksen skal opdage, den jævla knappen kan ikke garantere at varsleren varsler røyk? Dessverre er det et siste moment: om den varsler røyk i dag, så er det ikke sikkert den gjør det i morgen. Derfor er min konklusjon: kjøp en ny hvert år og bytt ut den eldste. Hvis du har 5 av dem, så blir de byttet ut hvert 5. år. Da har du litt ulike typer som hver for seg er en selvstendig enhet. Sjansene for at de vekker deg når det brenner, stiger dramatisk. Jeg tok poenget ditt, keinstein, vær du sikker. Så her har vi testet røykvarslere i dag. _Ikke_ ved å trykke på knappen, men ved å ha flamme under. Hva skjedde, tror du? Ingen ting. Flammen ga ikke nok røyk. Måtte _masse_ røyk til for å utløse den. Vi kjøper ny i morra. Jeg er ikke hysterisk som person, men _brann_ er jeg vettaskremt for! 0 Siter
keinstein Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Jeg tok poenget ditt, keinstein, vær du sikker. Så her har vi testet røykvarslere i dag. _Ikke_ ved å trykke på knappen, men ved å ha flamme under. Hva skjedde, tror du? Ingen ting. Flammen ga ikke nok røyk. Måtte _masse_ røyk til for å utløse den. Vi kjøper ny i morra. Jeg er ikke hysterisk som person, men _brann_ er jeg vettaskremt for! "Jeg er ikke hysterisk som person, men _brann_ er jeg vettaskremt for!" Det er jeg også. Det er en rasjonell redsel, ingen kan kritisere meg/deg for det. Dessuten har jeg sjekka rømningsveier for første gang i går. "Vær beredt!" sa min speiderleder en gang. Og i forsvaret, der jeg kommer fra, er de vettskremte for brann. Tenk deg brann i et ammunisjonsdepot? 0 Siter
org Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 "Jeg er ikke hysterisk som person, men _brann_ er jeg vettaskremt for!" Det er jeg også. Det er en rasjonell redsel, ingen kan kritisere meg/deg for det. Dessuten har jeg sjekka rømningsveier for første gang i går. "Vær beredt!" sa min speiderleder en gang. Og i forsvaret, der jeg kommer fra, er de vettskremte for brann. Tenk deg brann i et ammunisjonsdepot? _Det_ vil jeg aller helst slippe å tenke på. :-) Huff. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 _Det_ vil jeg aller helst slippe å tenke på. :-) Huff. De mest pyrofobiske folka finner du på Bryggen i Bergen tror jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.