Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er ikke det vann? *totalt blond*

Jeg kan da vitterlig huske at vi hadde vannflasker i bilen i tilfelle vraket kokte over på bilferiene i barndommen.

Jeg er ganske sikker på at jeg må fylle på et eller annet i bilen min, men i den svenske håndboken står det at kjølevæsken må være godkjent av bilmerket.

Det står også at en ikke skal sjekke om motoren er varm, men kan jeg kjøre 3 km til bensinstasjonen og få de til å sjekke der? Motoren blir ikke varm på en så kort stubb?

Hjelpe seg, jeg trodde ikke det var så innviklet dette her. Tenkte det bare var å fylle på litt vann, jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gubbeluren mener at du kan bruke vann på sommeren, men på vinteren må du ikke det for da kan det fryse.

Skrevet

Kjølevæske til bil er selvsagt ikke vann, men væske satt under trykk og/eller tilsatt alkohol for å senke frysepunktet.

http://www.bilxtra.no/documents/gds%20kj%C3%B8lesystem.pdf

Tusen takk for link, forresten.

Konklusjonen er at jeg bestiller time til service og får kjølevæske skiftet i samme slengen. På tide med en service nå.

Skrevet

Gubbeluren mener at du kan bruke vann på sommeren, men på vinteren må du ikke det for da kan det fryse.

Takktakk.

Kan du spørre gubbeluren din om det er skummelt å åpne opp lokket eller om det er selve væsken som er varm? Kan jeg fylle vann direkte i?

Gjest Morsk
Skrevet

Joda, man kan som nødløsning bruke vann sommerstid, men det er ikke bra over lenger tid. Frostvæske er også tilsatt et middel som forhindrer korrusjon, altså rust.

Gjest Kvinnfolk ass
Skrevet

Konklusjonen er at jeg bestiller time til service og får kjølevæske skiftet i samme slengen. På tide med en service nå.

No problem. :)

Skrevet

Hvordan vet man at det er på tide med service?

Skrevet

Joda, man kan som nødløsning bruke vann sommerstid, men det er ikke bra over lenger tid. Frostvæske er også tilsatt et middel som forhindrer korrusjon, altså rust.

Moralen er: ikke hør på bilråd fra kjerringer som er enda blondere enn seg selv. ;)

Skrevet

Hvordan vet man at det er på tide med service?

Fordi det er veldig lenge siden? Faktisk aldri blitt gjort i min eiertid.

Skrevet

Jeg vet ikke hva korrusjon er, men jeg vet korrosjon er rust ;-).

Skrevet

Fordi det er veldig lenge siden? Faktisk aldri blitt gjort i min eiertid.

Ikke på vår heller...

Gjest Morsk
Skrevet

Jeg vet ikke hva korrusjon er, men jeg vet korrosjon er rust ;-).

Ikke verst...

Skrevet

Ikke verst...

Håhå, du vet, man kan sin kjemi.

c",)

Skrevet

Nå i sommer kan du ha på bare vann en stund, men du bør ikke kjøre med det over lang tid, fordi det oppstår mer rust. Men noen dager er ikke noe problem.

Vann om sommeren er ikke noe problem for bilen ellers, bortsett fra rust.

Ellers så skal du ha på kjølevæske, altså glykol, halvblandet med vann. Det motvirker rust og gjør at det ikke fryser.

Kjøp glykol på Biltema hvis der er i nærheten. Bland vann og glykol likt, men gjør det før du har det på bilen, så blandingen ikke blir feil.

Gjest stivert
Skrevet

Frostveske (ferdig blandet) har et høyere kokepunkt enn bare vann.

Skrevet

Frostveske (ferdig blandet) har et høyere kokepunkt enn bare vann.

Å du og du så mye man lærer her i de sene nattetimer da.

Høyere kokepunkt og lavere frysepunkt.

Sikkert nyttig å vite en gang i verden. :)

Skrevet

Å du og du så mye man lærer her i de sene nattetimer da.

Høyere kokepunkt og lavere frysepunkt.

Sikkert nyttig å vite en gang i verden. :)

For meg var det veldig nyttig å vite akkurat nå. Det er jammen ikke alle kunnskaper en blir født med. Enhver bil skulle kommet med innlagt mekaniker.

Skrevet

For meg var det veldig nyttig å vite akkurat nå. Det er jammen ikke alle kunnskaper en blir født med. Enhver bil skulle kommet med innlagt mekaniker.

Ja, jeg mener at det kan være nyttig altså, det var overhodet ikke ironisk ment, men jeg ser jo at det kan høres sånn ut da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...