keinstein Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Jepp, det blir kjedelig på dypet. Min ”tweaking” går etter ”need to know” prinsippet Norton Antivirus reiv spesielt i hjerterota mi - som om Symantec gikk med OS-planer via virus-program. Det å måtte vente på PCen er noe av det verste som finnes, du som driver på med video vet jo alt om det Å vente en time er uhyre frustererende, og under kompilering av video suger systemet 70-80% av ressursene og 750 MB minne alene, du får ikke gjort noe annet enn å se på eller svare på ferdig nedlastet e-post til nød. 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Å vente en time er uhyre frustererende, og under kompilering av video suger systemet 70-80% av ressursene og 750 MB minne alene, du får ikke gjort noe annet enn å se på eller svare på ferdig nedlastet e-post til nød. Takk, jeg vet, har drevet litt på med 3d studio max, og når det programmet begynner å jobbe så bruker windows tid bare på å tegne opp iconer osv. Det rare er at selv om PCene blir raskere og raskere, så er det alltid et program som tvinger deg til å vente. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Takk, jeg vet, har drevet litt på med 3d studio max, og når det programmet begynner å jobbe så bruker windows tid bare på å tegne opp iconer osv. Det rare er at selv om PCene blir raskere og raskere, så er det alltid et program som tvinger deg til å vente. Jeg fester min lit til at den neste double layer prosessoren skal få litt fart i sakene, men jeg tror ikke det heller er noe å rope hurra for. Skal nå bytte til Win 64, siden jeg har en AMD 64 bits, men forventer masse problemer, derfor en egen disk med boot for utprøving med videoredigering. Ikke problem siden jeg har to skjermer også. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Takk, jeg vet, har drevet litt på med 3d studio max, og når det programmet begynner å jobbe så bruker windows tid bare på å tegne opp iconer osv. Det rare er at selv om PCene blir raskere og raskere, så er det alltid et program som tvinger deg til å vente. Hmm så det du sier er at selv med en raskere pc, så vil enkelte programmer være trege? Og jeg som tenkte på å kjøpe meg en raskere pc. 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Jeg skjønner ikke bæret, var inne å så på systembehandling og loggføring av aktiviteter og tellere osv. Men tør ikke gjøre noe, for jeg vet jo ikke hva det betyr eller gjør. Jaja, jeg har en treg pc fra før av. Og den tåler svært dårlig å ha både photoshop og winamp gående på samme tid. Du bør ikke fikle for mye hvis du ikke vet hva du gjør, eller hvis du ikke følger tips og råd fra nettet, for det er lett å skru av noe som er viktig. Uansett så må en gjøre flere ting for å få en merkbar effekt, det er få enkeltting som gir stor effekt. Dessuten så er det mange som liker Windows sitt utseende og små effekter, og da er det kanskje ingen vits å justere. Photoshop krever mye minne og den bruker harddisken din som virtuelt minne; defragmentering av diskene, justere Windows sitt virtuelle minne til en fast størrelse (helst på en annen fysisk disk) vil gi bedre ytelse, samt kjøre Winamp med classic skin. En kan jo også kutte ut bakgrunnsbilde i Windows, men ikke alle liker slike forslag da 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Hmm så det du sier er at selv med en raskere pc, så vil enkelte programmer være trege? Og jeg som tenkte på å kjøpe meg en raskere pc. Hmm, ja, dvs det er alltid noen programmer der ute som vil få PCen til å knele. Men hvis du driver med Photoshop og vanlige surfing, så vil du merke stor forskjell med en ny PC. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Du bør ikke fikle for mye hvis du ikke vet hva du gjør, eller hvis du ikke følger tips og råd fra nettet, for det er lett å skru av noe som er viktig. Uansett så må en gjøre flere ting for å få en merkbar effekt, det er få enkeltting som gir stor effekt. Dessuten så er det mange som liker Windows sitt utseende og små effekter, og da er det kanskje ingen vits å justere. Photoshop krever mye minne og den bruker harddisken din som virtuelt minne; defragmentering av diskene, justere Windows sitt virtuelle minne til en fast størrelse (helst på en annen fysisk disk) vil gi bedre ytelse, samt kjøre Winamp med classic skin. En kan jo også kutte ut bakgrunnsbilde i Windows, men ikke alle liker slike forslag da defragmentering av diskene, -- Det gjør jeg hver mnd. justere Windows sitt virtuelle minne til en fast størrelse -- det har jeg ingen peiling på hvordan gjøre. Winamp med classic skin. -- det gjør jeg nå En kan jo også kutte ut bakgrunnsbilde i Windows, -- bakgrunnsbilde, da mener du wallpaper eller noe annet? 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Hmm, ja, dvs det er alltid noen programmer der ute som vil få PCen til å knele. Men hvis du driver med Photoshop og vanlige surfing, så vil du merke stor forskjell med en ny PC. Akkurat. Ja jeg driver daglig med photoshop og mange plugins på den, som gjør at det tar litt tid å laste den inn. Og hvis noe annet durer og går på samme tid, så kan det virkelig ta sin tid. Min pc er ingenting, det er en laptop av type acer, med 40 gb hdd, prossesor amd sempron 2800 og 256 mb ddr. har skjønt at det ikke er noe særlig å skryte over -hehe. 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Jeg fester min lit til at den neste double layer prosessoren skal få litt fart i sakene, men jeg tror ikke det heller er noe å rope hurra for. Skal nå bytte til Win 64, siden jeg har en AMD 64 bits, men forventer masse problemer, derfor en egen disk med boot for utprøving med videoredigering. Ikke problem siden jeg har to skjermer også. Jeg har falt litt av når det gjelder hardware de siste årene. Double layer blir vel omtrent det samme som dual processor..? Hvordan er det med en 64 bits prosessor, er det mye å hente der? Jeg måtte gå over til Intel når jeg skulle kjøpe laptop, og selv om den er 2,5x raskere enn min gamle stasjonære, så ble jeg sørgelig fort vant til det. Og nå er den litt småtreg faktisk. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Akkurat. Ja jeg driver daglig med photoshop og mange plugins på den, som gjør at det tar litt tid å laste den inn. Og hvis noe annet durer og går på samme tid, så kan det virkelig ta sin tid. Min pc er ingenting, det er en laptop av type acer, med 40 gb hdd, prossesor amd sempron 2800 og 256 mb ddr. har skjønt at det ikke er noe særlig å skryte over -hehe. Herrejemini! Du må like å lide. Hva kales den tilbøyeligheten? :-) Hørt om spurven som skulle skyte med kanon? 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Herrejemini! Du må like å lide. Hva kales den tilbøyeligheten? :-) Hørt om spurven som skulle skyte med kanon? *ler* det er min første laptop kjøp. Skulle bare ha noe billig og greit jeg! Jeg er blitt smartere etter å ha hatt den 1 år ja 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Akkurat. Ja jeg driver daglig med photoshop og mange plugins på den, som gjør at det tar litt tid å laste den inn. Og hvis noe annet durer og går på samme tid, så kan det virkelig ta sin tid. Min pc er ingenting, det er en laptop av type acer, med 40 gb hdd, prossesor amd sempron 2800 og 256 mb ddr. har skjønt at det ikke er noe særlig å skryte over -hehe. Ditt største problem er minne, du burde hatt minimum 512mb, og aller helst 1024mb. Jeg vet ikke om plugins i Photoshop lastes ved oppstart, Photoshop sine gjør nok det, men ikke de du installerer selv…tror jeg. Antall fonter tror jeg også har litt å si. Du kan jo justere hvor mye minne Photoshop skal ta. Tror den står på 60% som standard, kanskje sette den på 80%. Siden du sitter på en laptop, så kan du også sjekke Power Options i Control Panel, se etter at du ikke bruker en profil som går på max batteriytelse hvis laptopen er koblet til stikkontakten. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Jeg har falt litt av når det gjelder hardware de siste årene. Double layer blir vel omtrent det samme som dual processor..? Hvordan er det med en 64 bits prosessor, er det mye å hente der? Jeg måtte gå over til Intel når jeg skulle kjøpe laptop, og selv om den er 2,5x raskere enn min gamle stasjonære, så ble jeg sørgelig fort vant til det. Og nå er den litt småtreg faktisk. En laptop kan aldri bli noe mer enn en halv PC ytelsemessig. Ofte kan du få to gode stads sjonære for prisen på en "god" laptop. Minityrisering koster. Sett den ved siden av en stasjonær og se. De færreste er så interessert i å se at laptopen deres yter halvparten av en stasjonær med samme mhz, MB minne og str harddisk.... 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Ditt største problem er minne, du burde hatt minimum 512mb, og aller helst 1024mb. Jeg vet ikke om plugins i Photoshop lastes ved oppstart, Photoshop sine gjør nok det, men ikke de du installerer selv…tror jeg. Antall fonter tror jeg også har litt å si. Du kan jo justere hvor mye minne Photoshop skal ta. Tror den står på 60% som standard, kanskje sette den på 80%. Siden du sitter på en laptop, så kan du også sjekke Power Options i Control Panel, se etter at du ikke bruker en profil som går på max batteriytelse hvis laptopen er koblet til stikkontakten. Har endel fonter ja, og endel brushes. OM det har så mye å si er jeg ikke sikker på. Burde hatt mye mer minne ja, vet det. Og det skal jeg også sørge for når jeg kjøpe ny laptop. Hvor fixer jeg det med hvor mye minne photoshop skal ta da? Ok, det med batteri ytelse skal jeg sjekke nå. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 *ler* det er min første laptop kjøp. Skulle bare ha noe billig og greit jeg! Jeg er blitt smartere etter å ha hatt den 1 år ja Laptop er mere "kult" enn raskt. Fryktelig mye mer kult enn raskt. Og fryktelig dyr å gjøre noe med, reparere f eks. Og går i gulvet gjør de stadig vekk med et knas. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 En laptop kan aldri bli noe mer enn en halv PC ytelsemessig. Ofte kan du få to gode stads sjonære for prisen på en "god" laptop. Minityrisering koster. Sett den ved siden av en stasjonær og se. De færreste er så interessert i å se at laptopen deres yter halvparten av en stasjonær med samme mhz, MB minne og str harddisk.... Ja, burde hatt en stasjonær. Egentlig har vi to også, men de er HAUG gamle og klare for skraphaugen. Jeg har laptop og min mann har også en. Skal investere i en stasjonær når vi kjøpe leilighet, er litt plassmangel her vi bor nå nemlig. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Det har visst litt å si. Etter det jeg kan se så bruker den litt mer prosessorkraft og minne. Det gjelder kun fra classic til modern. Det er sånne ting man finner ut av hvis man har en litt gammel og treg PC Skins krever prosessering, særlig under oppsatart. T o m bakgrunnsbildet eter ganske mye. Prøv å bruk bare en farge, ikke bilde eller grafikksaker. Antallet farger og oppløsninge eter også mye. Sett ned til f eks 32 bit farger og 1024x 768. Kule saker koster. 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 defragmentering av diskene, -- Det gjør jeg hver mnd. justere Windows sitt virtuelle minne til en fast størrelse -- det har jeg ingen peiling på hvordan gjøre. Winamp med classic skin. -- det gjør jeg nå En kan jo også kutte ut bakgrunnsbilde i Windows, -- bakgrunnsbilde, da mener du wallpaper eller noe annet? Du kan justere Windows sitt virtuelle minne i: Control Panel -> System -> Advanced -> Performance -> Virtual Memory Jeg har satt min til Custom Size 1000mb (min og max størrelse bør være det samme). Du må restarte maskinen etterpå. Windows oppretter da en fil på 1000mb som den bruker. Jeg vet ikke hva slags Photoshop-arbeidet du driver på med, så 1000mb er kanskje mer enn du trenger. Eneste ulempen med å sette en fast størrelse er hvis du mot all formodning skulle bruke opp alt minnet ditt, for da vil ikke Windows selv utvide det virtuelle minnet, men gi deg en advarsel om at du snart går tom for minne. Grunnen til at man bør defragmentere før man justerer virtuelt minne er for å få mest mulig i én sammenhengende ”chunk”, fremfor spredd utover hele disken i småbiter Inne på Performance så kan du justere andre ting også, slik som hvordan Windows fader og scroller med menyene sine – noe som jo krever litt ressurser hver gang. Bakgrunnsbilde er wallpaper, ja. Det krever litt minne. Jeg testet nå, og ble litt skuffet over at det ikke hadde noen særlig effekt, så hvis du har et trivelig bakgrunnsbilde, så er det kanskje bedre om du lar det stå 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Skins krever prosessering, særlig under oppsatart. T o m bakgrunnsbildet eter ganske mye. Prøv å bruk bare en farge, ikke bilde eller grafikksaker. Antallet farger og oppløsninge eter også mye. Sett ned til f eks 32 bit farger og 1024x 768. Kule saker koster. "Hvis du har veldig lite minne, kan det være en idé å deaktivere hurtigbufferet. Verdien skal da settes til 0. Om man har mye minne er 3 det beste alternativet." Bør jeg gjøre dette? 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Du kan justere Windows sitt virtuelle minne i: Control Panel -> System -> Advanced -> Performance -> Virtual Memory Jeg har satt min til Custom Size 1000mb (min og max størrelse bør være det samme). Du må restarte maskinen etterpå. Windows oppretter da en fil på 1000mb som den bruker. Jeg vet ikke hva slags Photoshop-arbeidet du driver på med, så 1000mb er kanskje mer enn du trenger. Eneste ulempen med å sette en fast størrelse er hvis du mot all formodning skulle bruke opp alt minnet ditt, for da vil ikke Windows selv utvide det virtuelle minnet, men gi deg en advarsel om at du snart går tom for minne. Grunnen til at man bør defragmentere før man justerer virtuelt minne er for å få mest mulig i én sammenhengende ”chunk”, fremfor spredd utover hele disken i småbiter Inne på Performance så kan du justere andre ting også, slik som hvordan Windows fader og scroller med menyene sine – noe som jo krever litt ressurser hver gang. Bakgrunnsbilde er wallpaper, ja. Det krever litt minne. Jeg testet nå, og ble litt skuffet over at det ikke hadde noen særlig effekt, så hvis du har et trivelig bakgrunnsbilde, så er det kanskje bedre om du lar det stå Hmm men jeg pleier å få en sånn liten gul trekant med utropstegn inni som sier at nå har jeg så lite minne at pc'en dirigerer virtuelt minne et annet sted (noe i den duren - husker ikke) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.