Gå til innhold

Hva bruker mer av pc resurssene?

Anbefalte innlegg

Gjest BattleClown
Skrevet

Har endel fonter ja, og endel brushes. OM det har så mye å si er jeg ikke sikker på.

Burde hatt mye mer minne ja, vet det. Og det skal jeg også sørge for når jeg kjøpe ny laptop.

Hvor fixer jeg det med hvor mye minne photoshop skal ta da?

Ok, det med batteri ytelse skal jeg sjekke nå.

Vet ikke hvor mye brushes osv har å si. Kanskje hvis du har hundrevis :)

Du kan justere Photoshop sitt minnebruk i oppsettet til Photoshop: Edit -> Preferences -> Memory & Image Cache

Videoannonse
Annonse
  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hatsumomo

29

• keinstein

16

• citoyen

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest BattleClown
Skrevet

En laptop kan aldri bli noe mer enn en halv PC ytelsemessig. Ofte kan du få to gode stads sjonære for prisen på en "god" laptop. Minityrisering koster. Sett den ved siden av en stasjonær og se. De færreste er så interessert i å se at laptopen deres yter halvparten av en stasjonær med samme mhz, MB minne og str harddisk....

Jeg vet, kanskje spesielt diskytelsen er skuffende på en laptop.

Skjermen også forresten. Men den er litt mer portabel da :)

Gjest BattleClown
Skrevet

Hmm men jeg pleier å få en sånn liten gul trekant med utropstegn inni som sier at nå har jeg så lite minne at pc'en dirigerer virtuelt minne et annet sted (noe i den duren - husker ikke)

Åhh..? Den har jeg aldri fått, tror jeg. Jeg får av og til en advarsel om at nå er det snart tomt for minne, så må jeg stenge ned et program eller to.

Jeg har ikke brukt variabelt virtuelt minne siden Windows 3.11...en god stund siden med andre ord :)

Gjest BattleClown
Skrevet

"Hvis du har veldig lite minne, kan det være en idé å deaktivere hurtigbufferet. Verdien skal da settes til 0. Om man har mye minne er 3 det beste alternativet."

Bør jeg gjøre dette?

Hvor fant du det?

Norsk Windows forvirrer meg :)

Skrevet

Åhh..? Den har jeg aldri fått, tror jeg. Jeg får av og til en advarsel om at nå er det snart tomt for minne, så må jeg stenge ned et program eller to.

Jeg har ikke brukt variabelt virtuelt minne siden Windows 3.11...en god stund siden med andre ord :)

Hmm det er derfor jeg lurer på om det er noen vits i å tukle med minne etterosm jeg får beskjed uansett?

Skrevet

"Hvis du har veldig lite minne, kan det være en idé å deaktivere hurtigbufferet. Verdien skal da settes til 0. Om man har mye minne er 3 det beste alternativet."

Bør jeg gjøre dette?

Vet ikke.

Skrevet

Jeg vet, kanskje spesielt diskytelsen er skuffende på en laptop.

Skjermen også forresten. Men den er litt mer portabel da :)

De fleste kunne ha en stasjonær, bare med 5 m "hydrakabel" så de kan flytte tastaturet og musa vekk fra boksen. Skjermer kan fås veldig små om det trengs.

Dermed kan de dra PC'en opp i senga.

Gjest BattleClown
Skrevet

Hmm det er derfor jeg lurer på om det er noen vits i å tukle med minne etterosm jeg får beskjed uansett?

Fordelen med en fast størrelse på det virtuelle minnet er at da slipper Windows å justere dette mens du jobber med minnekrevende programmer, dessuten så øker det fragmenteringen av disken din da Windows hele tiden må finne ledig plass, samt gi fra seg denne plassen når du stenger ned programmer.

Den advarselen du av og til får kan være fordi disken din snart er full, og det er ikke sikkert at du har plass til å opprette en fast størrelse på det virtuelle minnet (ikke uten å slette noe).

Skrevet

Åja, prefetchern ja ;)

Min er satt til 3, og det ligger nå ca. 6mb der. Så det er litt å spare, men ikke all verden. Du bør vurdere å sette den til 1 eller 0 siden du har såpass lite minne.

Satte den til 1 jeg.

Men hva betyr dette i praksis nå da? At pc'en går raskere? minne utnyttes bedre?

Gjest BattleClown
Skrevet

Satte den til 1 jeg.

Men hva betyr dette i praksis nå da? At pc'en går raskere? minne utnyttes bedre?

Du får nå litt mer minne til de programmene du kjører der og da, men oppstarten av andre ting kan kanskje gå ørlittegranne tregere fordi Windows ikke har forhåndslastet det den tror du skal bruke.

Du som bruker Photoshop trenger jo mest mulig minne til Photoshop.

Du kan forresten se og slette det som ligger i den folderen: windows\prefetch\

(nb: ikke slett selve folderen)

Det kan ligger hundrevis av gamle filer der, det er bare å slette for det er ikke selve programmet som ligger der.

Skrevet

Du får nå litt mer minne til de programmene du kjører der og da, men oppstarten av andre ting kan kanskje gå ørlittegranne tregere fordi Windows ikke har forhåndslastet det den tror du skal bruke.

Det kan ligger hundrevis av gamle filer der, det er bare å slette for det er ikke selve programmet som ligger der.

jaja, det er jo ikke verre enn at jeg kan skifte tilbake om det skulle gå altfor tregt på de andre tingene.

Menneh, det er ingen folder i prefetchparameters folderen.

Bare den enableprefecther og andre ting som er med sånn value greie.

Gjest BattleClown
Skrevet

jaja, det er jo ikke verre enn at jeg kan skifte tilbake om det skulle gå altfor tregt på de andre tingene.

Menneh, det er ingen folder i prefetchparameters folderen.

Bare den enableprefecther og andre ting som er med sånn value greie.

Åja, du er jo inne i Regedit du. Jeg mente Windows utforsker: C:\windows\prefetch\

:)

Skrevet

Photoshop trenger sårt en scratchdisk, og jeg så en kollega monterte en 64 mbit SCSI-kontroller og kjempedisker for det bruk. Satte opp raid 1, "disk spanning" over tre disker. Det gikk styggfort å starte Windows: fjopp! Maskineriet ellers var deretter. Svinedyrt.

Skrevet

Åja, du er jo inne i Regedit du. Jeg mente Windows utforsker: C:\windows\prefetch\

:)

Åh hehe. Der inne ja, hmm den var 5 mb, ikke så veldig mange filene der inne.

Men jeg skal slette alt inni folderen, til og med den filen som står layout på?

Gjest BattleClown
Skrevet

Photoshop trenger sårt en scratchdisk, og jeg så en kollega monterte en 64 mbit SCSI-kontroller og kjempedisker for det bruk. Satte opp raid 1, "disk spanning" over tre disker. Det gikk styggfort å starte Windows: fjopp! Maskineriet ellers var deretter. Svinedyrt.

Ja det blir bare ikke det samme å bruke en annen partisjon på samme disk som scratchdisk.

Gjest BattleClown
Skrevet

Åh hehe. Der inne ja, hmm den var 5 mb, ikke så veldig mange filene der inne.

Men jeg skal slette alt inni folderen, til og med den filen som står layout på?

Ja det er bare å slette alle filene i c:\windows\prefetch\

Det er bare deler av filene til andre programmer uansett.

Jeg slettet nettopp mine filer, og nå ligger det kun to nyopprettede filer igjen der.

Så innholdet i den katalogen endrer seg hele tiden, alt etter hva du bruker av programmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...