Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Ser på virtuelt minne nå. På startstørrelse står det 288mb. På maks størrlse står det 576 mb. Står at anbefalt er 288 mb. Ifølge pc world, bør jeg skifte dette til dette : http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction=artikkel&id=58D79ADF-A8DC-FC88-9321EAD9B1CFB153 Bør jeg gjøre det? Jeg tror Windows kommer med en anbefaling alt ettersom hvor stor din harddisk er. Jeg blir anbefalt 766mb fordi jeg har en 100gb harddisk i min laptop. Det er du selv om bestemmer dette. Du kan jo forsøke å sette den til 600mb, du vil da få en total minnekapasitet på 856mb (RAM + virtuelt minne). Hvis du bruker WinXP, så bruker du opp mesteparten av RAMen din kun på oppstart, og Photoshop krever 70-80mb bare for å starte. Du kan alltid endre på dette senere. Eneste negative med en fast virtuell fil er jo at den fila ligger på disken din hele tiden, så den tar plass. Og hvis din 40gb disk er nesten full, så er det kanskje noe du må vurdere hvor stor plass du er villig til å ofre til det virtuelle minnet. Du kan høyreklikke på oppgavelinjen og velge Task Manager for å se minneforbruket ditt (på norsk blir det kanskje Oppgave…Manager…Behandler 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Jeg tror Windows kommer med en anbefaling alt ettersom hvor stor din harddisk er. Jeg blir anbefalt 766mb fordi jeg har en 100gb harddisk i min laptop. Det er du selv om bestemmer dette. Du kan jo forsøke å sette den til 600mb, du vil da få en total minnekapasitet på 856mb (RAM + virtuelt minne). Hvis du bruker WinXP, så bruker du opp mesteparten av RAMen din kun på oppstart, og Photoshop krever 70-80mb bare for å starte. Du kan alltid endre på dette senere. Eneste negative med en fast virtuell fil er jo at den fila ligger på disken din hele tiden, så den tar plass. Og hvis din 40gb disk er nesten full, så er det kanskje noe du må vurdere hvor stor plass du er villig til å ofre til det virtuelle minnet. Du kan høyreklikke på oppgavelinjen og velge Task Manager for å se minneforbruket ditt (på norsk blir det kanskje Oppgave…Manager…Behandler Lettere forvirret nå. Gikk inn på windows oppgave behandling. Under ytelse, står det en hel haug med ting. Men bruk av vekslefil er på 351 mb. Så står det masse tall under Totalt Tildelt minne Fysisk minne Kjerneminne. Skjønner vel ikke helt hva jeg skal gjøre. Men jeg har ikke så mye igjen av de 40gb. Har 6 gb igjen på C og 5 gb igjen på D. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Hittil har det vært passe med 3 ganger størrelsen på minnet i flg miljøet rundt dette. ? henger ikke helt med her. 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 ? henger ikke helt med her. Virtuelt minne "bør" være 3 ganger så høyt som RAMen din. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Virtuelt minne "bør" være 3 ganger så høyt som RAMen din. Hmm har sikkert dritliten ram da. Men i det hele tatt, er ganske usikker på hva jeg skal gjøre med det virtuelle minnet da. Som du sier jeg kan forandre det, så forandre det tilbake. Får tygge litt på det. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Virtuelt minne "bør" være 3 ganger så høyt som RAMen din. Men se på denne linken http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction=artikkel&id=58D79ADF-A8DC-FC88-9321EAD9B1CFB153 Så på min har jeg : ledig plass 6445 minst størresle 288 max størrsel 546 anbefalt 288. Mitt og pc worlds er jo forskjell. Så jeg bør jo ikke trykke inn de verdiene som står der. Hvilke verdier anbefaler dere? 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Lettere forvirret nå. Gikk inn på windows oppgave behandling. Under ytelse, står det en hel haug med ting. Men bruk av vekslefil er på 351 mb. Så står det masse tall under Totalt Tildelt minne Fysisk minne Kjerneminne. Skjønner vel ikke helt hva jeg skal gjøre. Men jeg har ikke så mye igjen av de 40gb. Har 6 gb igjen på C og 5 gb igjen på D. Ja så var det denne norske windowsen da Det er fire bokser under grafene: Den første ser jeg aldri på. Den andre tar for seg RAMen din (hvor mye du har, ledig, brukt av systemet). * Den tredje tar for seg hvor mye minne du har totalt (hvor mye du bruker akkurat nå, hvor mye du kan bruke maksimalt, og en såkalt ”peak” verdi for denne windows session). Den fjerde er kjerneminnet ditt, dvs hvor mye WinXP bruker til sine filer. --- Det du kan gjøre er å starte Photoshop, åpne et bilde som du anser som normalt å jobbe med, for så å se hvor mye minne du bruker med Photoshop (* første tallet i den tredje boksen). Du trenger jo litt marginer når du skal velge en størrelse på det virtuelle minnet da, og siden du har 6gb ledig, så spiller det ingen rolle om du velger 500 eller 600mb. Hvis du ikke er fornøyd med dette oppsettet, så er det enkelt å gå tilbake til den gamle måten der Windows styrer minnet. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Ja så var det denne norske windowsen da Det er fire bokser under grafene: Den første ser jeg aldri på. Den andre tar for seg RAMen din (hvor mye du har, ledig, brukt av systemet). * Den tredje tar for seg hvor mye minne du har totalt (hvor mye du bruker akkurat nå, hvor mye du kan bruke maksimalt, og en såkalt ”peak” verdi for denne windows session). Den fjerde er kjerneminnet ditt, dvs hvor mye WinXP bruker til sine filer. --- Det du kan gjøre er å starte Photoshop, åpne et bilde som du anser som normalt å jobbe med, for så å se hvor mye minne du bruker med Photoshop (* første tallet i den tredje boksen). Du trenger jo litt marginer når du skal velge en størrelse på det virtuelle minnet da, og siden du har 6gb ledig, så spiller det ingen rolle om du velger 500 eller 600mb. Hvis du ikke er fornøyd med dette oppsettet, så er det enkelt å gå tilbake til den gamle måten der Windows styrer minnet. Ok, forandrer på det. men blir det da minst størrelse 600 max størrelse 600 slik jeg skal gjøre det? 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Men se på denne linken http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction=artikkel&id=58D79ADF-A8DC-FC88-9321EAD9B1CFB153 Så på min har jeg : ledig plass 6445 minst størresle 288 max størrsel 546 anbefalt 288. Mitt og pc worlds er jo forskjell. Så jeg bør jo ikke trykke inn de verdiene som står der. Hvilke verdier anbefaler dere? Siden din Windows allerede har satt en maksverdi til 546, og siden du har opplevd å få advarsel fra Windows om at du har for lite minne, så ville jeg nok satt en litt høyere verdi enn den du bruker nå; jeg ville satt 600mb. Det kommer jo an på hva slags bilder du lager i Photoshop da, og hvor mange layers osv, og om du vil bruke Winamp og IE samtidig. Som jeg skrev litt over her, test med Photoshop hvor mye du bruker vanligvis, så legger du deg litt over det. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Siden din Windows allerede har satt en maksverdi til 546, og siden du har opplevd å få advarsel fra Windows om at du har for lite minne, så ville jeg nok satt en litt høyere verdi enn den du bruker nå; jeg ville satt 600mb. Det kommer jo an på hva slags bilder du lager i Photoshop da, og hvor mange layers osv, og om du vil bruke Winamp og IE samtidig. Som jeg skrev litt over her, test med Photoshop hvor mye du bruker vanligvis, så legger du deg litt over det. men skal både starten være på 600 og maksen på 600 ? 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Ok, forandrer på det. men blir det da minst størrelse 600 max størrelse 600 slik jeg skal gjøre det? Ja, minste og max til 600 Det lønner seg å defragmentere først slik at det er mest mulig sammenhengende ledig plass på disken der det virtuelle minnet skal være (som regel C hvis man kun har én disk). Et triks er å opprette det virtuelle minnet på en annen partisjon først, for eks D, så sletter du den på C, etter at du har restartet så defragmenterer du C, så oppretter du det virtuelle minne på C og sletter den midlertidige på D. Dette for at man skal kunne defragmentere C-partisjonen uten at det ligger et virtuelt minne i veien. Slett midlertidige filer i IE før du gjør dette, for du kjører sikkert på med standard oppsett der også, så det kan ligge 100-250mb med web-sider på disken din. Du sletter disse fra Internet Explorer; Verktøy -> oppsett osv… 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 men skal både starten være på 600 og maksen på 600 ? Ja 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Ja, minste og max til 600 Det lønner seg å defragmentere først slik at det er mest mulig sammenhengende ledig plass på disken der det virtuelle minnet skal være (som regel C hvis man kun har én disk). Et triks er å opprette det virtuelle minnet på en annen partisjon først, for eks D, så sletter du den på C, etter at du har restartet så defragmenterer du C, så oppretter du det virtuelle minne på C og sletter den midlertidige på D. Dette for at man skal kunne defragmentere C-partisjonen uten at det ligger et virtuelt minne i veien. Slett midlertidige filer i IE før du gjør dette, for du kjører sikkert på med standard oppsett der også, så det kan ligge 100-250mb med web-sider på disken din. Du sletter disse fra Internet Explorer; Verktøy -> oppsett osv… bruker firefox jeg. Men nå defragger jeg og så prøver jeg det med minnet. takker og bukker for all hjelp jammen har vi laget en lang tråd hehe 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 bruker firefox jeg. Men nå defragger jeg og så prøver jeg det med minnet. takker og bukker for all hjelp jammen har vi laget en lang tråd hehe Håper du merker noe til justeringene da, så du ikke føler deg snytt & lurt 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.