Gå til innhold

Sparkelskjøt gipsplater

Anbefalte innlegg

Gjest pusser opp selv
Skrevet

Hei! Jeg har fått et problem med gipsskjøtene jeg har sparklet. Først la jeg inn en sånn papirremse som skal hindre at skjøten sprekker, men jeg fikk så store problemer med luftbobler at jeg valgte å ta dem vekk i 3-4 gipsplateroverganger. Bak gipsplatene er det tykk betongvegg, noe som ikke flytter seg slik som f.eks trevegger. Jeg forhørte meg med diverser håndverkere og alle mente at det ikke burde være noen problem med sprekker da det er betong bak.

Jeg sparklet igjen alle overgangene, men ser nå i det jeg skal til å legge på glassfiberstrien at sparkelen i alle overgangene har sprukket(mikroskopisk sprekk vel og merke). Mitt spørsmål er derfor om jeg bør fjerne all sparkelen og legge på sånn papirremse på nytt, eller om glassfiberstrien holdet tilbake videre sprekkdannelser?

Håper på svar fra noen med erfaring...

Skrevet

Ikke godt å si, Men kan du ikke avvente litt å se da? Eller er du i ferd med å skal male og ikke har tid til å vente?

Malingen vil jo dekke mye av det, hvis sprekkene er små. Jeg tror at jeg hadde ventet og sett det an.

Gjest pusser opp selv
Skrevet

Ikke godt å si, Men kan du ikke avvente litt å se da? Eller er du i ferd med å skal male og ikke har tid til å vente?

Malingen vil jo dekke mye av det, hvis sprekkene er små. Jeg tror at jeg hadde ventet og sett det an.

Hei MrXX.

Jeg er i ferd med å legge strie på veggene(glassfiber). Man skulle tro at strien har såpass hold at den holder tilbake dersom det skulle sprekke noe mer. Spekkene er så tynne at man må helt inn på den for å kunne se dem. Jeg la på litt sparkel, og pusser skjøten en ekstra gang før jeg eventuelt ruller på strien. Tror jeg uansett ser an skjøten frem til helgen.

Tar uansett imot tips fra andre med erfaring fra området...

Gjest BattleClown
Skrevet

Små sprekker her og der har ikke noe å si. Det kan ha noe med sparkelmassen du bruker også. Jeg har ikke opplevd noen nevneverdige problemer med ferdigblandet sparkelmasse i spann, men Husfix, som strengt tatt ikke er sparkelmasse for den type arbeid, har jeg opplevd at har sprukket opp litt pga dårlig blandingsforhold.

Så lenge sprekkene er små, og ikke følger skjøten fra gulv til tak, så kan jeg ikke se at det skal bli noe problem.

Hvis du har sparklet litt tykt i én omgang, så vil det også sprekke litt opp når det tørker, og siden du droppet skjøtetapen noen steder, så er det kanskje det som har skjedd.

Men siden det er betong bak, så vil det ikke være noen bevegelser i gipsplatene.

Gjest pusser opp selv
Skrevet

Små sprekker her og der har ikke noe å si. Det kan ha noe med sparkelmassen du bruker også. Jeg har ikke opplevd noen nevneverdige problemer med ferdigblandet sparkelmasse i spann, men Husfix, som strengt tatt ikke er sparkelmasse for den type arbeid, har jeg opplevd at har sprukket opp litt pga dårlig blandingsforhold.

Så lenge sprekkene er små, og ikke følger skjøten fra gulv til tak, så kan jeg ikke se at det skal bli noe problem.

Hvis du har sparklet litt tykt i én omgang, så vil det også sprekke litt opp når det tørker, og siden du droppet skjøtetapen noen steder, så er det kanskje det som har skjedd.

Men siden det er betong bak, så vil det ikke være noen bevegelser i gipsplatene.

Satser på at du har rett Battleclown.

Takk for svar til deg også...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...