Gå til innhold

Underkastelse, skam, voldtekt og æresdrap - en monolog til guden

Anbefalte innlegg

Skrevet

I SUBMISSION beskriver Ayraan Hirsi Ali hvordan det kan oppleves for en ung kvinne som er voldtatt av sin onkel å vente på skamdrapet:

4.FATIMA, SOM BÆRER SLØR

Amina fremfører teksten under. Den beskriver skjebnen til en fiktiv kvinne kalt Fatima.

I mellomtiden beveger kameraet seg langsomt fra Amina til Fatima.

Vi ser en fullstendig tildekket kvinne med et trådgitter foran øynene som hun ser gjennom seom gjennom et vindu.

Hun sitter, og ved den myke måten stoffet faller påp aner man konturene av en kvinnekropp. På sløret står følgende tekst fra Koranen med hvite bokstaver: vers 31 sure 24 (Annour eller Lyset).

AMINAS TEKST

Allah, nådig og barmhjertig.

Akkurat som du krever at den troende kvinnen senker jeg mitt blikk og vokter min ærbarhet.

Jeg har aldri vist frem min skjønnhet eller pryd, ikke en gang ansiktet eller hendene.

Jeg tramper aldri med føttene for å tiltrekke meg oppmerksomhet for min skjulte pryd, ikke engang på fester.

Jeg forlater aldri huset med mindre det er absolutt nødvendig, og da bare med min fars tillatelse.

Når jeg går ut trekker jeg et slør over mitt bryst, slik du ønsker.

Iblant synder jeg. Jeg fantaserer om å føle vinden gjennom håret eller solen mot huden, kanskje på stranden. Jeg dagdrømmer om en lang reise rundt omkring i verden og ser for meg alle stedene og alle menneskkene der ute. Jeg kommer selvfølgelig aldri til å se disse stedene eller møte noen, for det er så viktig å vokte min ærbarhet for deg, Allah. Så jeg gjør gladelig som du sier og dekker til kropppen min fra topp til tå bortsett fra når jeg er i huset og bare sammen med familien. Stort sett er jeg lykkelig i livet.

Men siden fars bror, Hakim, flyttet inn hos oss har ting forandret seg!

Hakim venter til jeg er alene hjemme og kommer til rommet mitt. Han beordrer meg til å gjøre ting med ham, berøre ham på de intime stedene.

Siden han kom til oss har jeg begynt å bære slør inne i huset også for å avskrekke ham.

Men det stopper ham ikke.

To ganger har hat tatt av med sløret, revet av meg undertøyet og voldtatt meg.

Da jeg fortalte det til min mor, sa hun at hun skulle ta det opp med far.

Far beordret henne - og meg- om ikke å trekke hans brors ære i tvil.

Jeg har det vondt hver gang onkelen min kommer til meg.

Jeg føler meg innesperret, som et dyr som venter på slakteren.

Jeg fylles av skyld og skam.

Og jeg føler meg forlatt selv om meg er omgitt av familie og venner.

Å Allah, Hakim har dratt nå som han vet at jeg er gravid.

For øyeblikket kan jeg skjule magen bak klærne, men før eller siden vil noen se det. Jeg vil i all offentlighet bli vanæret og drept av min far fordi jeg ikke er jomfru.

Når jeg tenker på dette, tenker jeg at jeg burde ta livet av meg, men jeg vet jo at en som begår selvmord ikke kan regne med din nåde i det hinsidige.

Å Allah, du som gir og tar.

Du formaner alle troende om å vende seg til deg for å oppnå salighet.

Jeg har ikke gjort noe annet i hele mitt liv enn å vende meg til deg.

Og nå som jeg ber om frelse, under sløret mitt, er du stille som den graven jeg lengter etter.

Jeg lurer på hvor mye lenger jeg greier å underkaste meg!

----------------------

Min kommentar:

Mange har uttalt, også i muslimske kretser at dette illusterer godt en kvinnes følelser.

Men mange muslimer forkaster dette som løgn og blasfemi. Hovedsaklig av forakt for kvinner og at kvinner tradisjonelt er utilregelige og løgnaktige. Det står i skapelseberetningen og i deres bøker. Prestene preker kvinnens midreverd og svake psyke overalt hvor de kommer til. Kvinnen, et forstyrrende og kompliserende moment i en manns liv, ond, tankeløs, utilregnelig og svak. Hun må leies, ledes og tuktes...... om nødvendig drepes for at mannen skal holde kontroll.

Absurd og vanvittig urettferdig?

Nettopp det. Og skjebnen til ca 200 mill kvinner, uten at vi ofrer det en tanke, uten at vi debatterer det i det offentlige rom. I Norge, i Oslo, på Grønland, Tøyen, Holmlia. Både vi, de og mennene er totalt hjelpeløse under kulturens og religionens kontroll og frykt. Dette skal vi få høre mer om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mangler i dette bildet?

Hvorfor blir ikke flere gravide?

I uminnelige tider har menn visst at analsex ikke fører til graviditet. I uminnelige tider har det vært praktisert. Og i uminnelige tider har menn utvekslet erfaringer om dette seg i mellom. I templene i romertida ble dette praktisert som rutine. Prostituerte i templene tilbød dette med en største selvfølge. Slå opp i en hvilken som helst historisk erotisk bok, og det vises fresker hvor dette er behørlig illustrert. Analsex mellom menn har og så vært praktisert i uminnelige tider.

Absurd? Bare vent til neste kapittel.

Det er absolutt virkelighet. Kvinner har en spesiell stillig i arabisk-afrikansk-asiatisk kultur.

Skammen er en absolutt sperre som stopper ALT innsyn og oppdagelse. I tillegg drapstrusselen som alltid henger der.

Momentet med at kvinner/jenter sperres inne er et smertelig faktum for barnevernet, krisenetra, politi og ungdomsinsttusjoner i hele Norge. Men hva kan noen gjøre når kvinnen/jenta og familien sammen dekker over alt som kan gripes tak i? Frivillig er et velbrukt ord. Like troverdig som en vantro fikk valget mellom å bli kristen eller halshugget. Og jaggu valgte han å bli kristen gitt!

Neida, ikke alle menn og ikke i alle familier. Men uendelig mange, og det blir fler.. i Norge.

Skrevet

Hva mangler i dette bildet?

Hvorfor blir ikke flere gravide?

I uminnelige tider har menn visst at analsex ikke fører til graviditet. I uminnelige tider har det vært praktisert. Og i uminnelige tider har menn utvekslet erfaringer om dette seg i mellom. I templene i romertida ble dette praktisert som rutine. Prostituerte i templene tilbød dette med en største selvfølge. Slå opp i en hvilken som helst historisk erotisk bok, og det vises fresker hvor dette er behørlig illustrert. Analsex mellom menn har og så vært praktisert i uminnelige tider.

Absurd? Bare vent til neste kapittel.

Det er absolutt virkelighet. Kvinner har en spesiell stillig i arabisk-afrikansk-asiatisk kultur.

Skammen er en absolutt sperre som stopper ALT innsyn og oppdagelse. I tillegg drapstrusselen som alltid henger der.

Momentet med at kvinner/jenter sperres inne er et smertelig faktum for barnevernet, krisenetra, politi og ungdomsinsttusjoner i hele Norge. Men hva kan noen gjøre når kvinnen/jenta og familien sammen dekker over alt som kan gripes tak i? Frivillig er et velbrukt ord. Like troverdig som en vantro fikk valget mellom å bli kristen eller halshugget. Og jaggu valgte han å bli kristen gitt!

Neida, ikke alle menn og ikke i alle familier. Men uendelig mange, og det blir fler.. i Norge.

Hmm praktisert i ualminnelige tider. Ja det ble det. Men en ting slår meg, hadde de kunnskap om analsex (altså hvordan gå frem under analsex) i gamle tider, eller kjørte de bare på?

I såfall må det jo ha vært mange rumper der ute som ikke var helt slik de skulle vært, etterhvert.

Ved voldtekt er det jo noe annet.

Skrevet

Hmm praktisert i ualminnelige tider. Ja det ble det. Men en ting slår meg, hadde de kunnskap om analsex (altså hvordan gå frem under analsex) i gamle tider, eller kjørte de bare på?

I såfall må det jo ha vært mange rumper der ute som ikke var helt slik de skulle vært, etterhvert.

I Sverige ble dette framlagt, med intense protester som resultat. Så sto det fram kvinner.....

Så ble det merkelig stille...

Skrevet

*LOL* Godt spørsmål :-)

Jeg vil gjette på at de hadde kunnskap om det åpenbare, men at det kanskje ikke i alle tilfeller var like opplest og vedtatt at dette ikke skulle gjøre vondt, og at alle forsiktige fremgangsmåter skulle benyttes? Faen veit :-)

".............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...