Gjest Å skrive andres SMS ned i bok! Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 En person (veldig psykisk ustabil, men ekstremt talefør) truer med å skrive ned min søsters SMS mm i en selvbiografi. Dette skal være krydder i h*ns bok om sin egen livshistorie. Ingenting blir utelatt fra boka, kua melkes for alt hva den er verdt med andre ord. Alle SMS, brev og telefonsamtaler har blitt sirlig notert i alle år, uten at søsteren og andre har visst om det. Dette er jo helt grusomt gjort, men jeg lurer på om det er ulovlig? kan dette stoppes, eller har man lov å gjøre hva som helst for å tjene penger? 0 Siter
Prozak Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Det er ikke lovlig hvis det ikke er anonymt, nei. ".........................................." 0 Siter
Gjest Tastaturet Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Tror han har lov å bruke det, hvis ikke personene det gjelder blir identifiserbare. Leste nettopp om en forfatter som hadde omtalt sine tidligere eksèr. Forfattere tar ofte utgangspunkt i egne erfaringer og opplevelser - men putter inn litt her og der, og kan og gjøre andres opplevelser om til sine egne. 0 Siter
Gjest Øversteskriveren! Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Tror han har lov å bruke det, hvis ikke personene det gjelder blir identifiserbare. Leste nettopp om en forfatter som hadde omtalt sine tidligere eksèr. Forfattere tar ofte utgangspunkt i egne erfaringer og opplevelser - men putter inn litt her og der, og kan og gjøre andres opplevelser om til sine egne. Jo men når det er en selvbiografi, og h*n skriver "min søster", og personen har kun to søstre, da blir det ganske identifiserbart egentlig. Jeg dritangrer med for ting jeg har sagt til denne personen selv, vanlige private ting som jeg nå vet er notert. Og jeg tror en del personer går i evig angst for hva h*n kan finne på. 0 Siter
nestenlege Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 dette virker jo noe spesielt? ville jo vært rart om et forlag gir ut noe så detaljert, og som lett kan identifiseres? Får håpe det ikke skjer 0 Siter
Gjest Tastaturet Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Jo men når det er en selvbiografi, og h*n skriver "min søster", og personen har kun to søstre, da blir det ganske identifiserbart egentlig. Jeg dritangrer med for ting jeg har sagt til denne personen selv, vanlige private ting som jeg nå vet er notert. Og jeg tror en del personer går i evig angst for hva h*n kan finne på. Jeg skriver en del selv, og tar ofte utgangspunkt i selvopplevde hendelser. Noen vil nok kunne kjenne seg igjen. Jeg ville likevel aldri ha identifisert personer med navn. Jeg ville i tillegg plusset litt på, og trukket litt fra, her og der. Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder for selvbiografier. Men en selvbiografi dreier seg vel hovedsakelig om hovedpersonen. Da vil evt. meldinger bli tilleggstoff. De fleste reflekterte mennesker, som leser noe ut i fra ett ståsted, vil vel tenke seg til at det ikke er ene og fulle sannheten. Et forlag vil lese igjennom det som skal gis ut, og jeg vil tro de holder seg til lov og rett. Har faktisk lest en bok, hvor deler av boka er direkte sitater fra sms er fra ett helt år. Håper for deres del, at ikke all for sensitiv informasjon kommer ut. 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Men hva er boka til? Er det noe hun skal gi ut? Har hun kontrakt? 0 Siter
Gjest hohoho2 Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Det er ikke lovlig hvis det ikke er anonymt, nei. ".........................................." "..............................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.