Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal jeg forholde meg til dette når jeg skal på ferie til utlandet? Jeg må betale overnattingen kontant når jeg kommer dit blant annet. Bør jeg skaffe noen reisesjekker? Eller vil en evt bankstreik nok være over innen den 14/15.juni? Vil helst bruke VISA-kortet, er ikke noe glad i reisesjekker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det samme tenker jeg - og for meg kan jeg ikke ta ut masse penger før streiken heller - for jeg får ikke penger før den 25.

Jeg satser heller på å bruke jobbens AmEX-kort i minibank - om det går og ta ut cash i utlandet - om det skulle bli så ille.

Tror du ikke vi får ut via VISA i minibank da? - i utlandet altså?

Gjest ruupert
Skrevet

Det er vel ikke bankstreik i utlandet?

Skrevet

Huff, det samme tenker jeg - og for meg kan jeg ikke ta ut masse penger før streiken heller - for jeg får ikke penger før den 25.

Jeg satser heller på å bruke jobbens AmEX-kort i minibank - om det går og ta ut cash i utlandet - om det skulle bli så ille.

Tror du ikke vi får ut via VISA i minibank da? - i utlandet altså?

Jeg syns jeg leste noe om at ved en evt bankstreik ville det bli umulig å bruke bankkort eller nettbank, at alt måtte betales med sedler. Det er jo en del av grunnen til at Norge ville stoppet opp såpass fort, ikke bare de store bedriftene.

Mrs. Wallace
Skrevet

Kredittkort bør fungere i utlandet uansett - det er her til lands det ikke vil virke.

Men etpar reisesjekker er uansett helt bankers.

Skrevet

Kredittkort bør fungere i utlandet uansett - det er her til lands det ikke vil virke.

Men etpar reisesjekker er uansett helt bankers.

Men må ikke minibanken i utlandet "kontakte" Norge for at bankkortet mitt skal bli godkjent? Hvis systemet er nede i Norge, hvordan skal jeg da få ut penger uansett hvor jeg er?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette egentlig fungerer.

Mrs. Wallace
Skrevet

Men må ikke minibanken i utlandet "kontakte" Norge for at bankkortet mitt skal bli godkjent? Hvis systemet er nede i Norge, hvordan skal jeg da få ut penger uansett hvor jeg er?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette egentlig fungerer.

Ikke når det er kredittkort. Du må ikke forveksle det med minibankkort.

Skrevet

Ikke når det er kredittkort. Du må ikke forveksle det med minibankkort.

Jeg snakker om minibankkort som i debetkort. Jeg har ikke kredittkort.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg syns jeg leste noe om at ved en evt bankstreik ville det bli umulig å bruke bankkort eller nettbank, at alt måtte betales med sedler. Det er jo en del av grunnen til at Norge ville stoppet opp såpass fort, ikke bare de store bedriftene.

Men nettopp på grunn av det vil sannsynligvis en bankstreik være over i løpet av et par dager - maks.

I nettbanken min har jeg nå lagt inn en del regninger med forfallsdato etter 12. juni, og jeg forventer i det minste at ikke jeg blir holdt ansvarlig dersom noen skulle begynne å pese meg om renter. F.eks. kredittkortregninga mi. Men det sier seg vel selv at de ikke kan begynne å pese meg. Det er jo de som streiker - og følgelig ikke min skyld. Jeg har jo lagt inn regningene i god tid før en eventuell streik - i god tro.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg snakker om minibankkort som i debetkort. Jeg har ikke kredittkort.

Og du har ikke Visa på minibankkortet ditt heller?

Vel, kredittkort er i hvert fall det eneste jeg kan stå inne for i svaret mitt.

Skrevet

Men nettopp på grunn av det vil sannsynligvis en bankstreik være over i løpet av et par dager - maks.

I nettbanken min har jeg nå lagt inn en del regninger med forfallsdato etter 12. juni, og jeg forventer i det minste at ikke jeg blir holdt ansvarlig dersom noen skulle begynne å pese meg om renter. F.eks. kredittkortregninga mi. Men det sier seg vel selv at de ikke kan begynne å pese meg. Det er jo de som streiker - og følgelig ikke min skyld. Jeg har jo lagt inn regningene i god tid før en eventuell streik - i god tro.

Jada, jeg ser poenget ditt. Jeg har ikke tenkt så mye på regningene...

Jeg bare lurer på om jeg ikke kan bruke debetkortet (minibankkortet), og derfor er avhengig av å ha cash eller reisesjekker i de dagene jeg eventuelt blir rammet av en bankstreik, når jeg er i utlandet.

Skrevet

Og du har ikke Visa på minibankkortet ditt heller?

Vel, kredittkort er i hvert fall det eneste jeg kan stå inne for i svaret mitt.

Minibankkortet mitt er et VISA-kort, og er tilknyttet lønnskontoen min i banken. Er det et kredittkort da sier du? Hmm...jo, kanskje det er det. Vet faktisk ikke, er helt noldus på økonomi og bankting. Det syns nok godt her :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jada, jeg ser poenget ditt. Jeg har ikke tenkt så mye på regningene...

Jeg bare lurer på om jeg ikke kan bruke debetkortet (minibankkortet), og derfor er avhengig av å ha cash eller reisesjekker i de dagene jeg eventuelt blir rammet av en bankstreik, når jeg er i utlandet.

Ring banken din for sikkert svar.

Men etter det du skriver over, høres det ut som om du har VISA-kort, og i så fall vil jeg tro du er safe.

For sikkerhetsskyld ville jeg uansett sjekket med banken. Kjipt å gå tom på ferie.

Skrevet

Ring banken din for sikkert svar.

Men etter det du skriver over, høres det ut som om du har VISA-kort, og i så fall vil jeg tro du er safe.

For sikkerhetsskyld ville jeg uansett sjekket med banken. Kjipt å gå tom på ferie.

Enig. Takk for tips, skal høre med banken.

Skrevet

Men det gjelder vel ikke i utlandet?

Skrevet

Minibankkortet mitt er et VISA-kort, og er tilknyttet lønnskontoen min i banken. Er det et kredittkort da sier du? Hmm...jo, kanskje det er det. Vet faktisk ikke, er helt noldus på økonomi og bankting. Det syns nok godt her :)

VISA er jo nettopp et kredittkortselskap. Datteren min har bankkort uten VISA på - hun har sånn ungdomskort -og de får bare ut penger om de har dekning på kontoen.

Mary Poppins
Skrevet

VISA er jo nettopp et kredittkortselskap. Datteren min har bankkort uten VISA på - hun har sånn ungdomskort -og de får bare ut penger om de har dekning på kontoen.

Appropos det, bankkortet mitt har også visa men jeg kan ikke kjøpe noe uten å ha dekning?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Appropos det, bankkortet mitt har også visa men jeg kan ikke kjøpe noe uten å ha dekning?

Nope. Det kan du ikke.

Men hvis du bruker kortet på f.eks. en restaurant, og må skrive under på regninga, trekkes pengene fra VISA-delen på kortet, og hvis du da ikke har dekning får du likevel brukt kortet. Restauranten sjekker ikke på forhånd om du har penger eller ikke.

(Med mindre du bruker en helt vanlig betalingsterminal og slipper å skrive under).

Skrevet

Jo

Skrevet

...i utlandet og andre steder hvor det ikke er link til bankkonotoen din så :) Danskebåten f,eks. eller på internett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...