Gå til innhold

Noen som vet?? Hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest litt bekymret nå..
Skrevet

Sønnen min på 5 har hanglet en ukes tid, han har hatt litt feber nesten hver dag, og blir liksom ikke helt frisk.

Han er ikke veldig dårlig, bare litt taus og redusert.

Nå når han hadde av seg klærne ser jeg at han har fått en god del utslett, ikke prikker, men større flekker, ser ut som blodutredelser.

Hva kan dette være?

La det også inn på småbarnsforum, men kanskje noen svarer raskere her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal ta med deg ungen til legevakt allerede i kveld. Ring på forhånd og fortell hva det er du opplever med ham. Det er viktig at at de tar blodprøver mht blodstatus (røde - hvite) og infeksjonsstatus.

Lykke til!

Tweetybilla
Skrevet

Kan det være helvetesild eller noe sånt?

Skrevet

Kan det være helvetesild eller noe sånt?

Helvetesild arter seg ganske annerledes.

Dessuten er det svært sjelden at det rammer barn.

Tweetybilla
Skrevet

Ok! :-)

Gjest Singlet
Skrevet

Jeg synes du skal ta med deg ungen til legevakt allerede i kveld. Ring på forhånd og fortell hva det er du opplever med ham. Det er viktig at at de tar blodprøver mht blodstatus (røde - hvite) og infeksjonsstatus.

Lykke til!

Helt enig. Ta han med til legevakt i kveld og få det unnagjort så det ikke blir værre i natt.

Gjest litt bekymret nå..
Skrevet

Lykke til!

Jeg tror jeg ringer legevakten og snakker med de jeg, for det er litt skummelt når utslettet ikke forsvinner med glasstesten, men det kan vel fortsatt være noe annet da!

tut og kjør
Skrevet

Jeg selv hadde helvetesild som 2 åring.... legene klødde seg i hodet, men det var det det var...

Skrevet

Jeg selv hadde helvetesild som 2 åring.... legene klødde seg i hodet, men det var det det var...

Men helvetesild arter seg annerledes enn det er beskrevet her.

Utslettene er da alltid halvsidige - og ser ikke ut som blåmerker. De kjennetegnes av ekstreme smerter og kløe, og er røde og vablete.

Heldigvis er det sjelden barn får det. Typisk er eldre med nedsatt immunforsvar som reaktiver det gamle viruset fra barnesykdommen vannkopper.

Skrevet

Jeg tror jeg ringer legevakten og snakker med de jeg, for det er litt skummelt når utslettet ikke forsvinner med glasstesten, men det kan vel fortsatt være noe annet da!

Har du fått noe kontakt med legevakta?

Ønsker deg og knerten en god natt - og håper dere finner ut av dette.

Mvh

Gjest litt bekymret nå..
Skrevet

Har du fått noe kontakt med legevakta?

Ønsker deg og knerten en god natt - og håper dere finner ut av dette.

Mvh

Tok han med på legevakten, de mente det var det beste.

Men legen visste heller ikke hva det kunne være, så han sjekket lunger og hals og sendte oss hjem igjen!

Står nok opp og sjekker en ekstra gang i natt, men er ikke så veldig bekymret lenger.

Skrevet

Men legen visste heller ikke hva det kunne være, så han sjekket lunger og hals og sendte oss hjem igjen!

Står nok opp og sjekker en ekstra gang i natt, men er ikke så veldig bekymret lenger.

Godt å høre. Det er som sagt bedre med en sjekk for mye hos legevakta enn en for lite:-)

Fortsatt god bedring til gutten og god natt;-)

Skrevet

Det var godt å høre. God bedring til ham!

Skrevet

Er han bedre i dag..?

Flott du tok ham med til legen, og ble beroliget der. Men likevel bør du følge med, for sike små blodutredelser kan være både helt harmløse - og svært illevarslende.

Tenkte jeg ville svare deg fordi to av mine fire barn ofte hadde dette fenomenet da de var yngre (o-7 år).

Jeg var som du, (som jeg leser mellom linjene) livredd for blodforgiftning og hjernehinnebetennelse. Men ble like lettet hver gang legen sa det var uskyldige "vasculitter".

Jeg tok de altså til legen hver gang....

Det _høres_ ut som om gutten din er i relativt fin form, med lite feber. Er allmenntilstanden bra, trenger en som oftest ikke bekymre seg nevneverdig for akutte farer.

MEN en eventuell blodforgifning kan gå fryktelig fort, selv om den noen ganger begynner "uskyldig". Så heller ørten legeturer "for mye", enn for lite.

Gutten din er muligens en av disse som gjerne lett får vasculitter ved feber.

Hva jeg ville med innlegget..?

Jo, jeg ville prøve å bidra med en mulig forklaring til blodutredelsene. OG - det jeg mest ville - var å si at man ikke alltid bør stole blindt på leger, men stole på ens egen magefølelse, og altså fortsatt følge nøye med!!

Gir de seg ikke, (blodutredelsene) ville jeg fått en "second opinion", gjerne fra en annen lege.

Måtte bare si dette, ellers ville jeg ikke fått sove i natt.. :-)

Håper han er feberfri, frisk & rask, og fri for blodutredelser nå.

Lykke til!! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...