Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33
Skrevet

Under opprydding i kjølerommet fant jeg en uåpnet kartong med hvitvin.

Tror den kom i hus i fjor sommer/høst, uten at jeg kan være aldeles sikker. Spørsmålet er: Finnes det ikke en eller annen kode som forteller noe om hvor gammel denne er?

Det er masse tall både på overside og underside, men ingenting jeg kan forbinde med dato.

Noen med peiling?

Videoannonse
Annonse
Gjest neonora
Skrevet

Hvis du smaker på vinen finner du ut om den kan drikkes eller ikke. Sånt sier ikke datoen noe om.

fuji1365380447
Skrevet

Enten så er den dårlig, eller så er den ikke dårlig. Vin blir ikke litt dårlig. Den smaker helt pyton (som eddik eller gammel portvin) hvis den har blitt dårlig.

Hvis du smaker på den så vil du ikke være i tvil... Smaker den godt er det ikke noe farlig å kose seg med den!

Skrevet

Som de andre sier her så er det bare en smakstest som kan si deg om den er i orden eller ikke. Finnes jo tilfeller hvor vin kan holde seg god og bare bli bedre og bedre i tiår etter tiår og til og med hundre år, så du kan jo ha flaks om vinen er av en type som tåler lagring.

Vaniljeprinsessen
Skrevet

Smak på den. Du finner fort ut om den er god eller ikke.

Er den dårlig smaker den sånn at du må spytte det ut, du merker veldig kjapt om den er drikkendes eller ikke. :-)

Gjest Mom33
Skrevet

Smak på den. Du finner fort ut om den er god eller ikke.

Er den dårlig smaker den sånn at du må spytte det ut, du merker veldig kjapt om den er drikkendes eller ikke. :-)

Jeg liker ikke hvitvin, og tenkte jeg skulle gi den bort hvis den fortsatt er "gangbar". Derfor er det litt uaktuelt å åpne den.

Gjest Mom33
Skrevet

Som de andre sier her så er det bare en smakstest som kan si deg om den er i orden eller ikke. Finnes jo tilfeller hvor vin kan holde seg god og bare bli bedre og bedre i tiår etter tiår og til og med hundre år, så du kan jo ha flaks om vinen er av en type som tåler lagring.

Hm, dette er hvitvin, 3 liter på pappkartong - så det klarer jeg ikke helt å tro...

Tenkte å gi den bort, nemlig, men da må jeg vite om den har stått for lenge.

Gjest Mom33
Skrevet

Hvis du smaker på vinen finner du ut om den kan drikkes eller ikke. Sånt sier ikke datoen noe om.

Nei, men skal det ikke være en siste salgsdags-dato eller noe sånt da?

Tenkte å gi den bort, liker ikke hvitvin, men da bør den jo ikke være hønngammal.

Gjest Mom33
Skrevet

Enten så er den dårlig, eller så er den ikke dårlig. Vin blir ikke litt dårlig. Den smaker helt pyton (som eddik eller gammel portvin) hvis den har blitt dårlig.

Hvis du smaker på den så vil du ikke være i tvil... Smaker den godt er det ikke noe farlig å kose seg med den!

Tenkte å gi den bort, og da blir det litt snålt å åpne den og smake først.

Skrevet

Hm, dette er hvitvin, 3 liter på pappkartong - så det klarer jeg ikke helt å tro...

Tenkte å gi den bort, nemlig, men da må jeg vite om den har stått for lenge.

Vin er ikke en vare som går ut på dato på samme måte som andre matvarer, og har derfor ingen slik dato. Men ulike viner og ulike årganger av samme vin til og med tåler ulik mengde lagring. Enkelte viner bør til og med lagres noen år før de drikkes for å bli enda bedre. Men det er jo sjelden den type viner som selges i kartong da naturlig nok.

Her er hva vinmonopolet selv sier om vin i kartong: "Vin i kartong er beregnet på å drikkes ung. Den bør oppbevares kjølig og konsumeres i løpet av tre-seks måneder. I åpnet tilstand vil vi anbefale en kortere oppbevaringstid.

I Vinmonopolets prisliste finner du piktogrammer som anslår holdbarheten på de enkelte vinene."

Om du skal gi vinen bort og ikke vil åpne den på forhånd for å sjekke bør du rett og slett si det som det er at du fant den under opprydningen, men fordi du ikke liker hvitvin lurer på om vedkommende har lyst til å få den og teste om den er i orden.

Gjest signatura
Skrevet

Nei, men skal det ikke være en siste salgsdags-dato eller noe sånt da?

Tenkte å gi den bort, liker ikke hvitvin, men da bør den jo ikke være hønngammal.

Si det som det er til mottaker da vel, kanskje vet vedkommende om holdbarhet på vin.

Skrevet

Jeg liker ikke hvitvin, og tenkte jeg skulle gi den bort hvis den fortsatt er "gangbar". Derfor er det litt uaktuelt å åpne den.

Da må du tenke nøye på hvordan du skal gjøre det ...

Det ville vært kjempeflaut å gi bort en ødelagt vin. Det må ikke være en tradisjonell gave, og du må være veldig ærlig og si at du ikke aner om den er "gangbar" lenger, men at de kan smake på den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...