Gå til innhold

delikat problemstilling ang hundehold

Anbefalte innlegg

Gjest rådvill hundeeier
Skrevet

Jeg har en liten delikat problemstilling. Jeg og min samboer er av av ulike oppfatninger om hva som er rett handling i en gitt sak. Og for å fortelle ulikhetene våre så er jeg er person som kan oppfattes som empatisk og omsorgsfull men også til tider bedrevitende som bryr meg for mye i andres saker. Han kan oppfattes som en god og lojal venn, men også feig og unnvikende.

Saken er slik at min samboer har en nær arbeids-kollega som har skaffet seg en brukshund som nå er 18mnd. Men han egnes seg visstnok ikke til å være hundeeier. Han går sjeldent tur med hunden, ca en gang i måneden, og gir hunden generelt lite trening og oppmerksomhet. Jeg kjenner denne kollegaen noe, men på langt nær så godt som min samboer, og dermed vil en oppfordring av riktig hundestell ikke komme fra min side, og personlig mener jeg han burde omplassere hunden om han ikke bruker tid på den. Samboeren min har selvsakt fortalt sin kollega, på sin ikke-påtrengende og formanende måte (som jeg kan være), at hunder trenger omsorg, trim og trening, men kollegaen påstår at hans hund kan ikke lar seg trene, noe han kan påstå fordi han kjenner hunden sin best.

Alle som aktivt trener hunder om det er hverdagslydighet eller dressur vet at det er for det meste eieren/treneren som trengs opplæring i rett hundehold. Vi, min samboer og meg, har selv gått gjennom denne læringsklurven om å være konsekvente og gode hunde-eiere, og vet dermed endel om hundehold selv. Jeg er oppriktig bekymret for denne hunden, men min samboer mener dette er noe vi ikke skal blande oss inn. Å ringe dyrebeskyttelsen er jo en mulighet, men likevel blir det å gå bak min samboers rygg for han vil absolutt ikke at jeg skal bry meg.

Noen med råd eller tips om hva som kan gjøres? P.S. Vi har en hund selv, men som desverre ikke går overens med andre hunder og dermed trener vi denne ofte, men det å møtes i parken lar seg ennå ikke gjøre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Aimabel
Skrevet

Det er trist å se eller høre om hunder som blir vansjøtt. Men jeg vet ikke om dere kan gjøre noe...

Det å snakke med eieren fikk dere visst ingenting igjen for. Eieren er ikke helt god, det er helt klart. Alle hunder trenger stell og mosjon. Alle hunder har behov for å lære å oppføre seg blandt folk.

Jeg kjenner også til hundeeiere som påstår at deres hund ikke trenger oppdragelse. Det er helt uforståelig for meg at noen kan stå for den meningen. Hunden vil bli utagerende og frustert, i verste fall agressiv.

Skrevet

Slik jeg ser det, er det få eller ingen andre muligheter enn å kontakte dyrebeskyttelsen. Det er slett ikke sikkert de kan gjøre noe, men en henvendelse fra dem kan kanskje være en oppvekker for denne idioten?

Å mene at man ikke skal blande seg inn, når man ser dette og vet utmerket godt hvordan ting ligger an, er ikke bare feigt men også usympatisk. Det gjør en egentlig til en dårligere "hundeperson" selv.

"............................................."

Gjest rådvill hundeeier
Skrevet

Slik jeg ser det, er det få eller ingen andre muligheter enn å kontakte dyrebeskyttelsen. Det er slett ikke sikkert de kan gjøre noe, men en henvendelse fra dem kan kanskje være en oppvekker for denne idioten?

Å mene at man ikke skal blande seg inn, når man ser dette og vet utmerket godt hvordan ting ligger an, er ikke bare feigt men også usympatisk. Det gjør en egentlig til en dårligere "hundeperson" selv.

"............................................."

Hei. Takk for svar, og er hjertens enig med deg. Det delikate med denne saken er jo selvfølgelig det å ikke ødelegge vennskap og arbeid for de to kollegaene. Jeg tror nok min samboer frykter mest om han skal gå til dyrebeskyttelsen er å ødelegge vennskapet og hele firmaet som de bygger opp sammen nå. Jeg vil iallefall ikke gå til dyrebeskyttlsen uten å ha støtte i min samboer. Jeg vet kun om hundeholdet pga det som blir fortalt av min samboer, og han vet jo kun det som blir fortalt av sin kollega. Konklusjonen av at kollegaen holder et dårlig hundehold er gjort av meg (mest) og min samboer selvsakt.

Jeg ønsker gjerne ideer om hvordan å overtale hans kollega i å ta tak i dette og gi hunden et lykkeligere liv. Desverre (for meg) går all komunikasjon gjennom min samboer, så det er vel der jeg må begynne å jobbe.

Skrevet

Hei. Takk for svar, og er hjertens enig med deg. Det delikate med denne saken er jo selvfølgelig det å ikke ødelegge vennskap og arbeid for de to kollegaene. Jeg tror nok min samboer frykter mest om han skal gå til dyrebeskyttelsen er å ødelegge vennskapet og hele firmaet som de bygger opp sammen nå. Jeg vil iallefall ikke gå til dyrebeskyttlsen uten å ha støtte i min samboer. Jeg vet kun om hundeholdet pga det som blir fortalt av min samboer, og han vet jo kun det som blir fortalt av sin kollega. Konklusjonen av at kollegaen holder et dårlig hundehold er gjort av meg (mest) og min samboer selvsakt.

Jeg ønsker gjerne ideer om hvordan å overtale hans kollega i å ta tak i dette og gi hunden et lykkeligere liv. Desverre (for meg) går all komunikasjon gjennom min samboer, så det er vel der jeg må begynne å jobbe.

Et annet alternativ, hvis du vil unngå å risikere konflikt/vansker, er jo hvis du har tid og lyst, og hvis denne hundeeieren går med på det, er om DU tar med hunden på et kurs, eller organisert trening i regi av en hundeklubb, slik at eier får se med egne øyne at hunden KAN lære?

Du kan jo bruke teknikker som fx et veddemål for å få lov.

Men dette forutsetter jo at du gidder dette da.

Bare en ide,

fra

Gjest rådvill hundeeier
Skrevet

Et annet alternativ, hvis du vil unngå å risikere konflikt/vansker, er jo hvis du har tid og lyst, og hvis denne hundeeieren går med på det, er om DU tar med hunden på et kurs, eller organisert trening i regi av en hundeklubb, slik at eier får se med egne øyne at hunden KAN lære?

Du kan jo bruke teknikker som fx et veddemål for å få lov.

Men dette forutsetter jo at du gidder dette da.

Bare en ide,

fra

Ja, jeg skulle gjerne ha gjort det, men tar min egen hund på treningen og det er bare en gang i uken. Kanskje jeg skulle få med meg samboeren min, slik at han kunne ta kollegaens hund og jeg vår. Men overtalelseskunsten må bli forbedret fra min side. Takk for svar.

Skrevet

Ja, jeg skulle gjerne ha gjort det, men tar min egen hund på treningen og det er bare en gang i uken. Kanskje jeg skulle få med meg samboeren min, slik at han kunne ta kollegaens hund og jeg vår. Men overtalelseskunsten må bli forbedret fra min side. Takk for svar.

Er du erfaren nok til å trene din egen hund på egenhånd andre ukedager i et par-tre uker, mens du tar med denne andre hunden bare noen få ganger? Forutsatt at det er greit å plutselig komme på trening med en annen hund enn din egen. Hvis du går på kurs er nok dette uaktuelt, vil jeg tro, da vil du ha mest mulig ut av kurset for egen hund. Men om den treningen du går på er mer lagt opp som felles treningsdag i en hundeklubb, så er det kanskje litt større mulighet for fleksibilitet.

Vel - jeg skjønner godt om du ikke vil følge dette forslaget, men bare noen tanker rundt det hele.

Det er frustrerende å se en hund bli neglisjert sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...