Gå til innhold

Jente kom ikke hjem fra SFO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Logitechmusa
Skrevet

Hvor står det at hun går til/fra?

Det står i alle fall på VG sine nettsider: "Ifølge politiet bruker jenta å gå strekningen fra SFO og hjemmet, og det tar vanligvis 15 minutter."

Siden ingen vet hvor hun er må man da ta for gitt at hun går alene?

Gjest midia
Skrevet

Ja det er ikke så uvanlig her jeg bor ihvertfall (mindre by).

En vei som hun bruker 15 minutter på kan være 5 minutter for oss voksne.

Et 6 år gammelt barn har så mye å gjøre på turen- plukke blomster,se på noe som skjer der hun går forbi osv...

Skrevet

Det hender jeg lar ungen min gå hjem selv, men kun etter avtale med SFO/skole.

Skoleveien hennes tar fem minutter å gå, og hun skal ikke bruke særlig mye lenger tid før jeg ville blitt urolig.

Skrevet

Vår 6åring går alene hjem og har gjort det siden jul. Veien tar vel ca 10 min for en voksen, men hun dingler og bruker alt fra 10 min til en time. Det er midt i sentrum av en av Norges største byer, og hun er IKKE alene om å gå hjem alene.

Gjest Flystripa
Skrevet

Er det så ille da? Man må seff ta forbehold om at veien er trygg etc. Min unge begynner til høsten, og sier at han SKAL gå selv fra dag 2.

Jeg bruker 6 min på denne veien, han bruker sikkert 15 min.

laguna1365380434
Skrevet

Men altså..Er ikke det egentlig litt lurt..Å la ungene gå litt mener jeg. Folk blir jo bare feitere og mere usunne for hvert år som går. Greit med noen enkle mottiltak vl, for å forhindreden slags, for DET er vanligere enn at folk blir borte..;-)

Når det er sagt kommer det vel litt an på hvor folk bor. Midt i Oslogryta er det kanskje ikke så bra, og sikkert ikke langs digre trafikkerte motorveier og sånn..Men sånn i mesteparten av landet, hvoror ikke?

Jeg hadde selv 4 1/2 kilometers skolevei..Og gikk, alene uten å mukke særlig.(Dvs jeg mukket noe jævlig når det var mørkt på morgnen i vinterhalvåret..Jeg er mørkredd som fy! ;-)) Der tror jeg ungene går alene til skolen enda, uten at noen sier noe på det.

Gjest prust
Skrevet

Gutten min fylte nettopp 7 år og han går nå alltid til og fra skolen. Han bruker vanligvis ca 10 minutter dit, men kan bruke alt fra 3 minutter hvis han løper og en halvtime hvis han somler.

Han går ofte alene hjem fra SFO - ikke noe problem det. Hvis det går mer enn en halvtime fra han er feridg, begynner jeg å kikke etter ham. Som regel har han truffet noen, eller har stoppet opp på lekeplassen.

Gjest sandex
Skrevet

Det er nok maaange som gjør det.. :( Ikke jeg, min har 3 min. å gå )

bugge -jenta
Skrevet

Gutten min gikk på skolen fra han var fem og et halvt. Det hadde jeg ikke trodd i mine villeste fantasier når han begynte på skolen. Vi brukte lang tid på å trene oss på veien, som er ganske trygg. Selv trodde jeg han skulle bli minst ni før han fikk gå alene. Minst.

Det er nok vanskelig å sammenlikne her. Noen plasser ville det vært helt uansvarlig, andre plasser ikke. Og barn er forskjellig også.

Skrevet

Jeg vil ikke tro det uvanlig i alle fall. Mine har gått hjem alene fra de var 7 år gamle. Nå bor vi rett ved skolen, men jeg kunne fint ha "sluppet" dem om det var 15 minutter å gå også.

(Men, det er forskjell på skoleveier, og det er forskjell på barn.)

Skrevet

Om det er vanlig eller ikke, kommer nok veldig an på veien / trafikkforholdene og 6-åringen.

Sønnen min er også førsteklassing og går ofte til og fra SFO når det er lyst på den tiden, altså ikke midt på vinteren. Det gjorde han allerede i august i fjor. Blir han forsinket, regner vi med at han "befinner seg i nærområdet", slik som denne jenta. Det er tusen ting å bli distrahert av på veien.

Skrevet

Min 6-åring gjorde det fra ca midtveis i 1. klasse. Men jeg må presisere at det er så og si bilfritt med gangstier hele veien. (Dessuten var det egentlig bare en 5 minutters gåtur - men ikke for min 6-åring som måtte snu annen hver stein på vei hjem, spise matpakken under et tre og gjerne leke litt, synge litt, plukke noen blomster etc etc etc... :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...