Gå til innhold

Å skaffe seg katt ved allergi i nær familie

Anbefalte innlegg

Gjest Pusepusen:-)
Skrevet

FØRST få katt - og SÅ finne ut om de er allergiske? - og evt. kvitte dere med den?

Dere er ikke mye dyrevenn da, vil jeg mene...

Ok, det er din mening.

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

9

• laguna1365380434

9

• libra

4

• Hatsumomo

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ok, det er din mening.

Det er ikke bare Sandex som er av den meningen...

Gjest sandex
Skrevet

Ok, det er din mening.

Men hva med å skaffe deg en hårløs katt, da?! Ville det ikke være et bra kompromiss? :)

Skrevet

Men hva med å skaffe deg en hårløs katt, da?! Ville det ikke være et bra kompromiss? :)

Åååå - de er så stygge! :o) *Grøss*

Skrevet

Det er ikke bare Sandex som er av den meningen...

Ok, men vi kan jo ikke vite om barna vil reagere på denne katten uten først å prøve.

Tidligere har barna vært på besøk hos forskjellige venner som har katter eller hunder. I noen av disse hjemmene har det gått greit, de har så å si ikke reagert, mens andre steder har de fått reaksjoner. Innbiller meg at dette kanskje har med renholdet i de respektive hjem...

Så det jeg mener er at skaffer vi oss katten, passer på å støvsuge ofte etc., kan det være at det vil gå bra. Men gjør det ikke det, må vi se hva vi gjør da.

Vi er hverken kyniske eller lite dyrevennlige, vi har bare veldig lyst på katt og for å finne ut om det går bra mht. til de allergiske barna, må vi jo prøve det ut.

Skrevet

Jo, det kunne jo være et alternativ :-)

Men lite praktisk med hårløs katt i kalde Norge, og innekatt vil jeg ikke ha, det mener jeg er på grensen til dyreplaging.

Men takk for forslag.

Gjest sandex
Skrevet

Jo, det kunne jo være et alternativ :-)

Men lite praktisk med hårløs katt i kalde Norge, og innekatt vil jeg ikke ha, det mener jeg er på grensen til dyreplaging.

Men takk for forslag.

Kjenner nå en dame som har en sånn hårløs katt.. den er jo like mye ute som inne.. De har tykt skinn.. Kanskje på kaldeste vinterdagene må det være innekatt..

Da får du i pose og sekk - katt - OG beholde tanteungene dine:)

Skrevet

Kjenner nå en dame som har en sånn hårløs katt.. den er jo like mye ute som inne.. De har tykt skinn.. Kanskje på kaldeste vinterdagene må det være innekatt..

Da får du i pose og sekk - katt - OG beholde tanteungene dine:)

Men en hårløs katt kan like gjerne fremkalle allergiske reaksjoner. Det er ikke barehårene, men også flasset på katten, som gjør at allergiske mennesker reagerer.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg forstår selvsagt følelsene til de med allergiske barn. Syns dette er vanskelig.

Til vårt forsvar, kan jeg jo si at katten kommer til å være mye ute, vi skal støvsuge ofte, og selvsagt ta ekstra forholdsregler når de skal komme på besøk. Som jeg har sagt til andre i tråden her, så er de ikke så veldig ofte på besøk hos oss.

Jeg tror vi kommer til å få oss katten, så får vi heller se an. Kanskje vokser de de av seg, og da er det greit. Ser vi imidlertid at de får sterke reaksjoner når de er hos oss, får vi heller vurdere å kvitte oss med den da.

Takk for innspill.

Hvis barna er veldig allergiske er det lite du kan gjøre for at de ikke skal få allergisk reaksjon når du har katt. Du må for all del ikke støvsuge og lufte like før du kommer, da virvler du opp alt som er av allergener og de blir garantert dårlige.

Jeg har selv opplevd å få kraftig reaksjon i ei leilighet der katta + eierne flytta to år tidligere...

Skrevet

Ok, men vi kan jo ikke vite om barna vil reagere på denne katten uten først å prøve.

Tidligere har barna vært på besøk hos forskjellige venner som har katter eller hunder. I noen av disse hjemmene har det gått greit, de har så å si ikke reagert, mens andre steder har de fått reaksjoner. Innbiller meg at dette kanskje har med renholdet i de respektive hjem...

Så det jeg mener er at skaffer vi oss katten, passer på å støvsuge ofte etc., kan det være at det vil gå bra. Men gjør det ikke det, må vi se hva vi gjør da.

Vi er hverken kyniske eller lite dyrevennlige, vi har bare veldig lyst på katt og for å finne ut om det går bra mht. til de allergiske barna, må vi jo prøve det ut.

Om mann får en allergisk reaksjon eller ei har ikke noe med renholdet å gjøre. Det kommer an på dyret, ikke menneskene rundt.

Skrevet

Jeg vil ikke si så mye om hva jeg mener om det hele, for du vil allikevel bare forsvare ditt eget valg uansett kritikk.

MEN, jeg kan allikevel komme med et råd, når det nå ser ut til at du uansett skaffer deg katt, og det er i tillegg til å ha skikkelig renhold, så kan du prøve ut et middel som heter Petal Cleanse, som du får kjøpt i dyrebutikken. Dette vasker du katten med når dere skal ha besøk, i tillegg til å støvsuge og vaske GRUNDIG (bak og under alt, alltid). Så går det kanskje bra å være på besøk.

Jeg reagerer selv på katt, men bare mildt, slik at jeg kan ta allergimedisin før jeg reiser på besøk til familie som har katt. Men om man har en alvorlig reaksjon er det å ta medisiner i slike tilfeller omtrent like virkningsfullt som å pisse i buksa for å holde varmen.

Men som sagt, det var ment som et seriøst råd, det å prøve ut petal cleanse, det KAN ha en gunstig virkning.

Gjest sandex
Skrevet

Men en hårløs katt kan like gjerne fremkalle allergiske reaksjoner. Det er ikke barehårene, men også flasset på katten, som gjør at allergiske mennesker reagerer.

Høres ikke ut som om de jentene er hyper-allergiske, så jeg tenker det er hårene...

Skrevet

Om mann får en allergisk reaksjon eller ei har ikke noe med renholdet å gjøre. Det kommer an på dyret, ikke menneskene rundt.

Er det slik at man kan reagere sterkt på en katt, mens en annen katt reagerer man lite på?

Vet at når det gjelder hunder, så er enkelte raser mer allergivennlige enn andre, men trodde ikke det samme gjaldt katter.

Skrevet

Er det slik at man kan reagere sterkt på en katt, mens en annen katt reagerer man lite på?

Vet at når det gjelder hunder, så er enkelte raser mer allergivennlige enn andre, men trodde ikke det samme gjaldt katter.

Jeg har forskjellig reaksjon på forskjellige katter. Det varierer fra sterkt og til noe som skremmer de fleste rundt meg (inkludert meg selv).

Skrevet

Jeg vil ikke si så mye om hva jeg mener om det hele, for du vil allikevel bare forsvare ditt eget valg uansett kritikk.

MEN, jeg kan allikevel komme med et råd, når det nå ser ut til at du uansett skaffer deg katt, og det er i tillegg til å ha skikkelig renhold, så kan du prøve ut et middel som heter Petal Cleanse, som du får kjøpt i dyrebutikken. Dette vasker du katten med når dere skal ha besøk, i tillegg til å støvsuge og vaske GRUNDIG (bak og under alt, alltid). Så går det kanskje bra å være på besøk.

Jeg reagerer selv på katt, men bare mildt, slik at jeg kan ta allergimedisin før jeg reiser på besøk til familie som har katt. Men om man har en alvorlig reaksjon er det å ta medisiner i slike tilfeller omtrent like virkningsfullt som å pisse i buksa for å holde varmen.

Men som sagt, det var ment som et seriøst råd, det å prøve ut petal cleanse, det KAN ha en gunstig virkning.

Takk for råd :-)

Skrevet

Jeg har forskjellig reaksjon på forskjellige katter. Det varierer fra sterkt og til noe som skremmer de fleste rundt meg (inkludert meg selv).

Er det da "samme type" katter som du reagerer forskjellig på? Altså f. eks. korthårete, vanlige huskatter, eller reagerer du anderledes på langhårete, kanskje rasekatter, enn på korthårete, vanlige katter?

Skrevet

Er det da "samme type" katter som du reagerer forskjellig på? Altså f. eks. korthårete, vanlige huskatter, eller reagerer du anderledes på langhårete, kanskje rasekatter, enn på korthårete, vanlige katter?

Nei, kan ikke si jeg har merka noen forskjell på de forskjellige katterasene. Jeg reagerer imidlertid mye sterkere på kattunger enn på voksne katter.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg forstår selvsagt følelsene til de med allergiske barn. Syns dette er vanskelig.

Til vårt forsvar, kan jeg jo si at katten kommer til å være mye ute, vi skal støvsuge ofte, og selvsagt ta ekstra forholdsregler når de skal komme på besøk. Som jeg har sagt til andre i tråden her, så er de ikke så veldig ofte på besøk hos oss.

Jeg tror vi kommer til å få oss katten, så får vi heller se an. Kanskje vokser de de av seg, og da er det greit. Ser vi imidlertid at de får sterke reaksjoner når de er hos oss, får vi heller vurdere å kvitte oss med den da.

Takk for innspill.

Jeg har svært liten sans for ideen om først å anskaffe et kjæledyr for så å kvitte seg med det dersom det allikevel ikke passet. Datteren din vil sannsynligvis knytte seg til pus, og det på et senere tidspunkt å skulle velge mellom pus og besøk av søskenbarn blir meningsløst.

Dersom søskenbarnet er svært allergisk, vil jeg anta at foreldrene ikke vil ta henne med på besøk til dere, og at det også kan oppstå problemer dersom dere besøker dem.

Jeg hadde ikke anskaffet en katt i en slik situasjon, først hadde jeg bedt broren min forsøke å avklare med barnets lege om vedkommende har noen synspunkter mht hvor mye barnet bør eksponeres for kattehår ol.

Gjest julenissefar
Skrevet

Takk for svar.

For mennesker som ikke er spesielt glad i katter, forstår jeg at de ikke forstår at det kan være viktig for noen å ha katt. For meg er katter terapi.

Men det er så klart viktig for meg å kunne ha besøk av tantebarna mine også. Derfor syns jeg dette er vanskelig. Men så synd for mitt barn å måtte avstå fra den kosen det er å ha en katt.

Det jeg håper på er at tantebarna mine viser seg ikke å reagere så sterkt på katten. (det er en stund siden de har forsøkt de sammen med katter). Det kan jo være de har vokst det av seg.

Bare småbarn tror på julenissen.

Terapi bør du helle få hos en psykolog.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg ønsket meg katt hele barndommen, og elsker katter. Jeg fikk ikke, fordi faren min er allergisk.

Etter at jeg ble voksen har jeg hatt katter. Fatter ble litt snurt i begynnelsen, men altså...Han besøker meg MAX en gang i måneden, og vi kan gjerne gå ut etc, etter n kjapp kaffekopp her oppe.

Dette dreier seg riktignok ikke om barn, men hos meg veide altså pusekos tungt. Føler meg ikke så VELDIG ego.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...