Gå til innhold

Å skaffe seg katt ved allergi i nær familie

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Er det slik at man kan reagere sterkt på en katt, mens en annen katt reagerer man lite på?

Vet at når det gjelder hunder, så er enkelte raser mer allergivennlige enn andre, men trodde ikke det samme gjaldt katter.

Det der er litt pussig..Katteallergigkere nyser og stresser MYE mere av min ene katt enn av den andre..! De er nøyaktig samme type katt! Det er meget mystisk. Mn jeg tror det går på røyting og flass.

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

9

• laguna1365380434

9

• libra

4

• Hatsumomo

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust
Skrevet

Jeg har vokst opp med katt og elsker katter. I 11-12 års alderen ble jeg dessverre allergisk mot katten. Vi fortsatte å ha den et par år, men måtte gi den til mine besteforeldre. Allergien min utviklet seg, og jeg er nå allergisk mot katt, hund, hest og gris.

Jeg hadde SÅ lyst på katt da jeeg ble voksen, at jeg fikk meg det - men det fungerte ikke. Ble dårlig. min mor overtok den. Jeg kan ikke være lenger enn ca en halvtime i si stue der det bor en katt før jeg reagerer.

Svigermor har egentlig veldig lyst på hund, men hun har latt være pga meg. Når vi er på besøk der, bor vi der i 1-2 uker om gangen, og det hadde nok blitt vanskelig for meg.

Min søster kjøpte hund for et par år siden. Også hos henne reagerer jeg, men ikke mer enn at jeg takler det med medisin.

Gjest Sorry_idag
Skrevet

* Det spørs hvor mye kontakt dere har med tantebarna. Har dere lite kontakt, hadde jeg ikke tenkt så mye på det. har dere mye kontakt, synes jeg det er skikkelig kjipt gjort.

* Hvis tantebarna er veldig allergiske, kan de ikke komme på besøk til deg mer. Punktum. og NEI: Det gjør ikke saken noe bedre å proppe i dem medisiner først. og NEI: Det hjelper lite å støvsuge og lufte. Og NEI: Jeg hører ikke på noen andre lure innvendinger heller. Jeg mener det grenser til barnemishandling å ta med ungene til folk som har dyr. Jeg er selv moderat allergisk og har det skikkelig kjipt i 1-2 dager etter at jeg har besøkt noen med dyr, og det er selv med medisinering. Selv om man er oppe og går, betyr ikke det at man er 100%!!

* Beklager å si det brutalt, men når det gjelder dyr, mister voksne mennesker mye av fornuften sin og de som alltid taper er ungene. Voksne mennesker finner på alt av syltynne påskudd for å forsvare at de skaffer seg dyr enda deres egne barn eller nære familie kan få helseproblemer av det. Barn går normalt først i de fleste situasjoner, men når det kommer til voksne som ønsker seg kjæledyr, så detter de straks ned på sisteplass..

* Det er ingen "løsning" at dere besøker tantebarna i stedet for vice versa. Katte-allergenene sitter i håret, huden, klærne på dere og dere tar med dette inn i huset til allergiske folk. Ikke spesielt sympatisk.

* Det er ingen "løsning" at tante besøker dere og lar ungene være hjemme. Hun vil da ta med seg allergener hjem (se over).

* Det er gambling på høyt nivå å skaffe katt når dine egne unger kanskje er allergiske de også. Hvis de er disponert for allergi, vil du med dette garantere at de har allergiproblemer resten av livet. - Er dette å ta hensyn til ungene eller å ta hensyn til ditt eget behov for å ha noe å kose med?

* Det er dyreplageri å skaffe et dyr og så pælme det ut dersom det "ikke passer".

Jeg beklager at jeg bruker litt krasse ordlag her. Men jeg synes det er tragisk å se hvor mye unger må gå på akkord fordi voksne prioriterer sine egne kjælebehov fremfor ungenes helse.

Voksne har i denne sammenhengen en lei tendens til å skape seg "sannheter" om hvordan de kan omgå problemer eller hvordan de kan hjelpe ungene med å takle problemet.

Men den eneste ekte sannhet er denne:

* Ungene vil aldri bli "friske" av allergi. Er man allergisk, så er man alltid allergisk.

* Men de kan bli værre dersom de omgås ting de er allergiske mot.

* Man skal ikke skaffe seg dyr fordi man selv har et kjælebehov. Dette betyr bare at man er blind for dyrets naturlige behov og dyreholdet blir som regel veldig dårlig (for dyret). Den eneste gode grunnen til å skaffe seg dyr er fordi man ønsker å ha dyrehold som hobby og har en ekte interesse for å sette seg inn i dyrets behov.

Og tro det eller ei: På tross av at jeg er moderat allergisk er jeg veldig glad i dyr og omgås med dyr når jeg har føler for det, ettersom jeg er voksen og kan ta konsekvensene av mine egne handlinger.

Et råd til slutt: Avbestill katten. Gå på lekeland og kjøp deg et vedlikeholdsfritt kosedyr. Litt flaut i begynnelsen, men det gjør samme nytten dersom terpai og kos er behovet ditt.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg forstår selvsagt følelsene til de med allergiske barn. Syns dette er vanskelig.

Til vårt forsvar, kan jeg jo si at katten kommer til å være mye ute, vi skal støvsuge ofte, og selvsagt ta ekstra forholdsregler når de skal komme på besøk. Som jeg har sagt til andre i tråden her, så er de ikke så veldig ofte på besøk hos oss.

Jeg tror vi kommer til å få oss katten, så får vi heller se an. Kanskje vokser de de av seg, og da er det greit. Ser vi imidlertid at de får sterke reaksjoner når de er hos oss, får vi heller vurdere å kvitte oss med den da.

Takk for innspill.

"Ser vi imidlertid at de får sterke reaksjoner når de er hos oss, får vi heller vurdere å kvitte oss med den da."

Det er en altfor lettfeldig holdning, og fullstendig feil utgangspunkt for å skaffe seg katt (eller hund). Du skal være sikker på at du kan ha den, og at du kan gi den et godt hjem, punktum.

".............................................."

Skrevet

Ok, det er din mening.

Nei, det er ikke en mening - det er et målbart faktum.

"............................................"

Skrevet

Men hva med å skaffe deg en hårløs katt, da?! Ville det ikke være et bra kompromiss? :)

Det er ikke pelsen allergikere reagerer på, men enzymer i spyttet som bl.a reagerer med pelsen når de vasker seg.

"................................................."

Skrevet

Jo, det kunne jo være et alternativ :-)

Men lite praktisk med hårløs katt i kalde Norge, og innekatt vil jeg ikke ha, det mener jeg er på grensen til dyreplaging.

Men takk for forslag.

*Sukk* Jeg er så lei av kunnskapsløse folk i forbindelse med dyrehold.

"............................................."

Skrevet

Er det slik at man kan reagere sterkt på en katt, mens en annen katt reagerer man lite på?

Vet at når det gjelder hunder, så er enkelte raser mer allergivennlige enn andre, men trodde ikke det samme gjaldt katter.

"Vet at når det gjelder hunder, så er enkelte raser mer allergivennlige enn andre, men trodde ikke det samme gjaldt katter."

Hvilken tankeprosess er det som får deg til å tenke noe så ulogisk? Hvorfor skulle det ikke være det? _Selvfølgelig_ er det det. Men det er kun et par veldig dyre (fordi de er sjeldne) raser, som mangler det enzymet i spyttet som reagerer med flassen under pelsen.

Gjest dageshjkl
Skrevet

Det er ikke pelsen allergikere reagerer på, men enzymer i spyttet som bl.a reagerer med pelsen når de vasker seg.

"................................................."

Det er er stoffer som sitter i huden som skilles ut.

Men det er iallefall ikke hårene i seg selv men er allergisk mot, nei.

Gjest Pusepusen:-)
Skrevet

*Sukk* Jeg er så lei av kunnskapsløse folk i forbindelse med dyrehold.

Hva er kunnskapsløst her da?

At hårløse katter ikke kan være ute om vinteren?

Eller at det grenser til dyreplaging å ha en katt som bare er inne?

Skrevet

Det der er litt pussig..Katteallergigkere nyser og stresser MYE mere av min ene katt enn av den andre..! De er nøyaktig samme type katt! Det er meget mystisk. Mn jeg tror det går på røyting og flass.

Det er huskatter, er det ikke? Det blir egentlig ikke noe som heter "nøyaktig samme type" da, fordi den genetiske basen er enormt stor og har mange innslag av rasetypiske katter her og der. Så to huskatter kan være ganske så forskjellige.

Skrevet

Det er er stoffer som sitter i huden som skilles ut.

Men det er iallefall ikke hårene i seg selv men er allergisk mot, nei.

Stoffer som sitter i huden, som reagerer med et enzym i kattens spytt. Et par rådyre raser har ikke dette enzymet, og er derfor kjent som "allergikerkatter".

Gjest F%&/(/&%!!!!!!
Skrevet

Høres ikke ut som om de jentene er hyper-allergiske, så jeg tenker det er hårene...

N E I D E T E R I K K E H Å R E N E ! ! ! ! ! !

Herregud! Gidd å sette dere inn i dette her da hvis dere i det hele tatt bryr dere om en dritt annet enn dere selv!

Gjest Pusepusen:-)
Skrevet

"Vet at når det gjelder hunder, så er enkelte raser mer allergivennlige enn andre, men trodde ikke det samme gjaldt katter."

Hvilken tankeprosess er det som får deg til å tenke noe så ulogisk? Hvorfor skulle det ikke være det? _Selvfølgelig_ er det det. Men det er kun et par veldig dyre (fordi de er sjeldne) raser, som mangler det enzymet i spyttet som reagerer med flassen under pelsen.

For å forklare hva jeg mente:

At forskjellige katteraser kan reageres forskjellig på, på samme måte som forskjellige hunderaser, skjønner jeg jo.

Det jeg lurte på, var om man også kan reagere forskjellig på to katter innen samme rase?

Det var det jeg lurte på, men ser jo at det nok ikke kom så klart fram i innlegget.

Skrevet

For å forklare hva jeg mente:

At forskjellige katteraser kan reageres forskjellig på, på samme måte som forskjellige hunderaser, skjønner jeg jo.

Det jeg lurte på, var om man også kan reagere forskjellig på to katter innen samme rase?

Det var det jeg lurte på, men ser jo at det nok ikke kom så klart fram i innlegget.

"Det jeg lurte på, var om man også kan reagere forskjellig på to katter innen samme rase?"

Det gjør man jo normalt ikke med hunder heller, og det var det du sammenliknet. Du har enkelte hunderaser som er "allergivennlige", og det samme gjelder for katteraser. Såvidt jeg vet er det vel hovedsaklig Sibirkatt som mangler dette enzymet, og de har en pris på 20-25.000,- tror jeg.

".........................................."

laguna1365380434
Skrevet

Det er huskatter, er det ikke? Det blir egentlig ikke noe som heter "nøyaktig samme type" da, fordi den genetiske basen er enormt stor og har mange innslag av rasetypiske katter her og der. Så to huskatter kan være ganske så forskjellige.

Vanllige "blandingsbastarder", jupp..;-) Men det er jo litt pussig at den ene foråraker nysekuler og rød øyne på den mildeste katteallergiker bare yhan viser seg i døra, mens den andre kan snike rundt leenge uten at det blir et eneste snufs?

Jeg har innbilt meg at det kommer av at gammeln røyter og flasser mere, men vet egentlig intet om det.

:-)

Gjest Pusepusepusepusepuse!!!
Skrevet

Ok, men vi kan jo ikke vite om barna vil reagere på denne katten uten først å prøve.

Tidligere har barna vært på besøk hos forskjellige venner som har katter eller hunder. I noen av disse hjemmene har det gått greit, de har så å si ikke reagert, mens andre steder har de fått reaksjoner. Innbiller meg at dette kanskje har med renholdet i de respektive hjem...

Så det jeg mener er at skaffer vi oss katten, passer på å støvsuge ofte etc., kan det være at det vil gå bra. Men gjør det ikke det, må vi se hva vi gjør da.

Vi er hverken kyniske eller lite dyrevennlige, vi har bare veldig lyst på katt og for å finne ut om det går bra mht. til de allergiske barna, må vi jo prøve det ut.

Pusepusen!! Du leter med lys og lykter med påskudd for å forsvare deg og ditt behov.

Men du vet j... godt innerst inne at hvis du spør en lege, så er ikke dette en synsesak. Dette vet man veldig mye om.

En allergiker kan gjerne være på besøk et par timer hos en katt uten å få synlige reaksjoner. Men reaksjonene kan kommer utover dagen og bli som værst utover natten.

En allergiker kan få reaksjoner som ikke er synlige i det hele tatt, men merkes (hvis man tar seg fri fra å kline med katta si og observerer ungene noen minutter) at humøret er dårlig, kort lunte, mye trøtt, sover dårlig.

De aller fleste allergikere vil bygge opp allergireaksjonene over tid. Hvis du er mildt plaget, vil du kunne omgås dyr en liten stund, men over tid vil allergien utvikle seg hissigere og hissigere jo mer du omgås dyra. Etterhvert blir du veldig plaget.

Her er den beste løsningen:

1) Skill deg og gi mannen full omsorgsrett og avstå selv fra samværsrett. Alternativt adopter dem bort. Dette siden du egentlig driter i dem uansett.

2) Flytt til et lite hus på landet.

3) Skaffe deg så mange katter du bare vil.

Alle vinner!

.

Skrevet

Vanllige "blandingsbastarder", jupp..;-) Men det er jo litt pussig at den ene foråraker nysekuler og rød øyne på den mildeste katteallergiker bare yhan viser seg i døra, mens den andre kan snike rundt leenge uten at det blir et eneste snufs?

Jeg har innbilt meg at det kommer av at gammeln røyter og flasser mere, men vet egentlig intet om det.

:-)

Det er vel ikke så vanlig at forskjellen er _så_ stor, men jeg ser ikke noe usannsynlig ved det.

laguna1365380434
Skrevet

Takk for svar.

Jeg forstår selvsagt følelsene til de med allergiske barn. Syns dette er vanskelig.

Til vårt forsvar, kan jeg jo si at katten kommer til å være mye ute, vi skal støvsuge ofte, og selvsagt ta ekstra forholdsregler når de skal komme på besøk. Som jeg har sagt til andre i tråden her, så er de ikke så veldig ofte på besøk hos oss.

Jeg tror vi kommer til å få oss katten, så får vi heller se an. Kanskje vokser de de av seg, og da er det greit. Ser vi imidlertid at de får sterke reaksjoner når de er hos oss, får vi heller vurdere å kvitte oss med den da.

Takk for innspill.

Du kan jo ikke skaffe katten først og vite senere..Det er dårlig gjort mot pus! :-(

Kvitte seg med katt = å drepe den. Nesten alltid. Det er ikke bare bare å omplassere en katt igjen. Ikke gjør det da...Det er jo grusomt!

Bestem dere for katt eller ikke katt. Ikke noe midt i mellom.

Synes jeg på sterkeste!

Gjest Milla83
Skrevet

Finnes en rase som heter Sibirkatt eller noe i den duren,som visstnok færre reagerer på. Flasser sikkert mindre. Men den koster noen tusen da

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...