Gå til innhold

Små, sorte, avlange insekter med en brunstripe på tvers midt på

Anbefalte innlegg

Gjest INNVASJON
Skrevet

Hva er dette? Jeg fikk helt panikk når jeg var på besøk hos mamma for mange år siden og oppdaget at huset hennes var invadert av slike små "biller", og vi fant masse av dem i brødboksen INNI brødposen og på vei INN I brødet! Nå har jeg funnet en på soverommet hos meg!

Hva er dette slags dyr? Hva gjør at de trives her? Og hvordan blir jeg kvitt dem? Hvis jeg har funnet en på soverommet i annen etasje, så er det sikkert MANGE av dem jeg IKKE ser!

Ser for meg en

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Melbiller?

Er ikke sikker om de akkurat har brun stripe... Men siden du fant det med brødet etc?

Hvis det er melbiller, så kan det faktisk følge med det melet man kjøper. Men jo lenger du har melet, jo større er sjansen for at de skal dukke opp/ utvikle seg.

Har man først fått dem, bør man vaske tørr-matskapene grundig. Uansett kan det være lurt å alltid oppbevare mel i plastbokser, slik at det ikke sprer seg hvis det skulle være noe i en melpose. Og prøve å holde skapene rene for smuler.

De er forresten helt ufarlige, bare litt ekkelt at de kommer...

Men du sa visst at du også fant dem på andre kanter av huset? Så egentlig er jeg litt usikker. Vet ikke helt om de beveger seg over hele huset.

Noen andre har kanskje et par andre teorier?

Skrevet

En gang fant jeg en melbille som lå og fløt i pannekakerøra jeg hadde laget :o( Den røra ble tømt rett i do, deretter hev jeg alt av tørrvarer som var åpnet. Fant kun én bille til oppi en pose mel. Men det kan jo ha vært mange fler jeg ikke så. Jeg skrubbet alle skap og lot dem stå tomme noen dager før jeg turte sette mat inn der igjen.

Jeg var skikkelig paranoid en stund etterpå (gransket f.eks helkornene i brøddeigen med argusøyne så de ikke skulle være biller i forkledning) men jeg har aldri sett noen biller etter det.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

En gang fant jeg en melbille som lå og fløt i pannekakerøra jeg hadde laget :o( Den røra ble tømt rett i do, deretter hev jeg alt av tørrvarer som var åpnet. Fant kun én bille til oppi en pose mel. Men det kan jo ha vært mange fler jeg ikke så. Jeg skrubbet alle skap og lot dem stå tomme noen dager før jeg turte sette mat inn der igjen.

Jeg var skikkelig paranoid en stund etterpå (gransket f.eks helkornene i brøddeigen med argusøyne så de ikke skulle være biller i forkledning) men jeg har aldri sett noen biller etter det.

Ja, det er lett å bli litt sånn etter det... he-he!

Mange år siden jeg opplevde det selv. Men mener å huske at jeg var litt i "sjokk" da (for å sette det litt på spissen).

Gjest INNVASJON
Skrevet

Ææææsj...

:-S

Ja, ikke sant... Det er helt jeg blir kvalm av tanken på hvordan det var hos mamma... Skrekken sitter i meg enda, så her blir det husvask til helga ja! Selv om jeg bare har funnet en og det visstnok er vanlig.. Jeg hadde jo ikke tenkt noe mer over at jeg fant en bille hadde det ikke vært for at jeg kjente den igjen på den stripa.

Fant også ut at de små ledddyrene vi har på badet er sølvkre og helt helt vanlig og at de ikke gjør noen skade. De er der fordi det er for høy luftfuktighet, så det må vi også gjøre noe med..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...