kaffepiken Skrevet 7. juni 2006 Skrevet 7. juni 2006 Man kan få blodpropp i hjernen, eller man kan få en hjerneblødning. Begge deler gjør skade på hjernen, men det er viktig å finne ut hvilken type slag pasienten har fordi de behandles ulikt. Det vanligste er at det er en blodpropp som forårsaker slag. Bare i ca 10 % av tilfellene dreier det seg om en blødning. "Drypp"..det er vel egentlig bare et folkelig uttrykk som betyr hjerneslag. Hjerneslag er bare en samlebetegnelse på sirkulasjonsforstyrrelse i hjernen. Ordet sier ikke noe om årsaken. 0 Siter
keinstein Skrevet 7. juni 2006 Skrevet 7. juni 2006 Drypp: liten propp eller sprekk i mindre viktig blodkar i hjernen, med liten skade/konsekvens. Slag: propp/sprekk i stort/viktig blodkar - med stor skade eller døden til følge. Jo større skade og eldre person, jo vanskeligere å trene opp igjen. Tror jeg. 0 Siter
keinstein Skrevet 7. juni 2006 Skrevet 7. juni 2006 Man kan få blodpropp i hjernen, eller man kan få en hjerneblødning. Begge deler gjør skade på hjernen, men det er viktig å finne ut hvilken type slag pasienten har fordi de behandles ulikt. Det vanligste er at det er en blodpropp som forårsaker slag. Bare i ca 10 % av tilfellene dreier det seg om en blødning. "Drypp"..det er vel egentlig bare et folkelig uttrykk som betyr hjerneslag. Hjerneslag er bare en samlebetegnelse på sirkulasjonsforstyrrelse i hjernen. Ordet sier ikke noe om årsaken. Hørte her om dagen at det mest vanlige var en propp løsnet fra halspulsåra som setter seg fast tidlig eller lenger inn avhengig av størrelse? 0 Siter
Gjest Milan Skrevet 7. juni 2006 Skrevet 7. juni 2006 Drypp er en benevnelse som folk brukte før om et lite hjerneslag. 0 Siter
Gjest knarp Skrevet 7. juni 2006 Skrevet 7. juni 2006 Drypp er den folkelige betegnelsen på et lite hjerneslag hvor symptomene er forbigående. Vanligvis er symptomene borte etter 24 timer.. På fagspråket kalles dette TIA - transitorisk ischemisk atakk. http://www.ahus.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=358&iInfoId=2550&iDisplayType=2 0 Siter
kaffepiken Skrevet 7. juni 2006 Skrevet 7. juni 2006 Hørte her om dagen at det mest vanlige var en propp løsnet fra halspulsåra som setter seg fast tidlig eller lenger inn avhengig av størrelse? Ja, les innlegget mitt så ser du at jeg skriver at blodpropp er den vanligste formen for slag. I ca 90 % av slagtilfellene dreier det seg altså om at hjernen får et infarkt grunnet blodpropp. 0 Siter
keinstein Skrevet 7. juni 2006 Skrevet 7. juni 2006 Ja, les innlegget mitt så ser du at jeg skriver at blodpropp er den vanligste formen for slag. I ca 90 % av slagtilfellene dreier det seg altså om at hjernen får et infarkt grunnet blodpropp. Jeg syns bare det er ekkelt å tenke på; plakk løsner fra halspulsåra og setter seg fast i hjernen. Min slektning ble vettskremt da armen og beinet "ble borte" i løpet av en halvtime. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 7. juni 2006 Skrevet 7. juni 2006 Jeg syns bare det er ekkelt å tenke på; plakk løsner fra halspulsåra og setter seg fast i hjernen. Min slektning ble vettskremt da armen og beinet "ble borte" i løpet av en halvtime. Ja, det finnes helt klart hyggeligere ting å tenke på enn det! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.