Gå til innhold

Er det forskjell på et såkalt drypp og et hjerneslag?

Anbefalte innlegg

Gjest skjønner ingenting jeg
Skrevet

vet dere....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan få blodpropp i hjernen, eller man kan få en hjerneblødning. Begge deler gjør skade på hjernen, men det er viktig å finne ut hvilken type slag pasienten har fordi de behandles ulikt. Det vanligste er at det er en blodpropp som forårsaker slag. Bare i ca 10 % av tilfellene dreier det seg om en blødning.

"Drypp"..det er vel egentlig bare et folkelig uttrykk som betyr hjerneslag.

Hjerneslag er bare en samlebetegnelse på sirkulasjonsforstyrrelse i hjernen. Ordet sier ikke noe om årsaken.

Skrevet

Drypp: liten propp eller sprekk i mindre viktig blodkar i hjernen, med liten skade/konsekvens.

Slag: propp/sprekk i stort/viktig blodkar - med stor skade eller døden til følge.

Jo større skade og eldre person, jo vanskeligere å trene opp igjen.

Tror jeg.

Skrevet

Man kan få blodpropp i hjernen, eller man kan få en hjerneblødning. Begge deler gjør skade på hjernen, men det er viktig å finne ut hvilken type slag pasienten har fordi de behandles ulikt. Det vanligste er at det er en blodpropp som forårsaker slag. Bare i ca 10 % av tilfellene dreier det seg om en blødning.

"Drypp"..det er vel egentlig bare et folkelig uttrykk som betyr hjerneslag.

Hjerneslag er bare en samlebetegnelse på sirkulasjonsforstyrrelse i hjernen. Ordet sier ikke noe om årsaken.

Hørte her om dagen at det mest vanlige var en propp løsnet fra halspulsåra som setter seg fast tidlig eller lenger inn avhengig av størrelse?

Gjest Milan
Skrevet

Drypp er en benevnelse som folk brukte før om et lite hjerneslag.

Skrevet

Hørte her om dagen at det mest vanlige var en propp løsnet fra halspulsåra som setter seg fast tidlig eller lenger inn avhengig av størrelse?

Ja, les innlegget mitt så ser du at jeg skriver at blodpropp er den vanligste formen for slag. I ca 90 % av slagtilfellene dreier det seg altså om at hjernen får et infarkt grunnet blodpropp.

Skrevet

Ja, les innlegget mitt så ser du at jeg skriver at blodpropp er den vanligste formen for slag. I ca 90 % av slagtilfellene dreier det seg altså om at hjernen får et infarkt grunnet blodpropp.

Jeg syns bare det er ekkelt å tenke på; plakk løsner fra halspulsåra og setter seg fast i hjernen. Min slektning ble vettskremt da armen og beinet "ble borte" i løpet av en halvtime.

Skrevet

Jeg syns bare det er ekkelt å tenke på; plakk løsner fra halspulsåra og setter seg fast i hjernen. Min slektning ble vettskremt da armen og beinet "ble borte" i løpet av en halvtime.

Ja, det finnes helt klart hyggeligere ting å tenke på enn det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...