Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Migrene-boy

Heisann. Jeg er en gutt på 22 år, som for 5 år siden slet en del med depresjoner. På den tiden gikk det greit så lenge jeg holdt meg opptatt med ting å gjøre og sosial omgang. I løpet av de siste 2 årene har det desverre blitt litt verre. Jeg har utviklet en frykt for kollektiv transport, klarer ikke gå normalt på gaten fordi jeg tror folk stirrer på meg, og har det kraftig ubehagelig blandt folk som ikke er mine venner. Dette resulterer i paranoia, svette og skjelving. Depresjonene jeg hadde før har kommet kraftig tilbake og det gjør til tider så vondt at jeg begynner å gråte for meg selv uten mening. Problemet nå er at jeg bor hjemme hos mine foreldre og jeg sitter som regel innesperret for meg selv med mindre mine venner kommer å plukker meg opp på døren. Jeg unngår å handle og gruer meg en dag i forveien hvis jeg må. Jeg trenger å skaffe meg en jobb men klarer ikke dra på jobbintervju(har prøvd, men avlyser i siste øyeblikk). Jeg vil ikke at mine foreldre eller familie skal finne ut av hvordan jeg har det, siden de allerede har sliti nok med min tidligere suicidale søster.Men jeg er lei av å måtte leve på denne måten og lyve for alle jeg kjenner nesten hver dag.Jeg har lest en del på deres sider og medisinen Seroxat dukker stadig opp. Kan dette være noe for meg? jeg er villig til å prøve alt. I såfall, hvordan kan jeg lettest få tak i seroxat uten at noen av mine nærme finner ut av min situasjon?Hilsen søkeren

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233808-f%C3%A5-tak-i-anti-depressiva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mmm n.

Seroxat er et antidepressiva som du får hos fastlegen din. Han har taushetsplikt, så ingen av dine nærmeste vil finne ut at du har søkt hjelp for de psykiske plagene dine... Alle i behandlingsapparatet har taushetsplikt, så du kan få timer hos psykolog for din sosiale fobi, ingen vil finne ut ut, men du vil få det mye bedre.:)

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Generelt anbefales behandling av alle depresjoner som hemmer livsutfoldelsen og sosial funksjonsevne. Behandlingen kan være individualterapi, gruppeterapi eller medikamenter. De fleste medikamentene øker innholdet av "velværemolekylet" serotonin i hjernen og eventuelt dopamin. Regelmessig mosjon og opphold utendørs, for eksempel turgåing, har også antidepressiv effekt. Seroxat er en medisin som øker innholdet av serotonin i hjernen og demper symptomer på depresjon og angst. Det finnes flere medisiner av samme type som for eksempel Cipralex og Fontex. De er alle på resept og må foreskrives av lege. Legen har taushetsplikt og din familie behøver ikke få vite noe. Effekten kommer gjerne etter ca tre uker og behandlingstiden er vanligvis minimum seks måneder. Blant reseptfrie alternativ er johannesurt best dokumentert. Planten er registrert som naturlegemiddel og selges via apotek. Man skal være forsiktig med å bruke johannesurt sammen med andre medikamenter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...