Gå til innhold

Mobbet på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Gjest ute på et jorde
Skrevet

Vi jobber på en liten plass med 3 stykker.

Den ene, A, har i lang tid vært misfornøyd med "alt", er generelt en sutrete person som jeg etterhvert bare har måttet trekke meg unna. A har svært mange ganger vært frekk i replikken når jeg har spurt om noe. Og for den saks skyld, A har også gjerne vært frekk når A har bedt _meg_ om noe, og jeg har trådt til. Noe jeg alltid gjør.

Den andre, B, har de siste månedene også begynt å slenge frekke kommentarer, før B eksploderte på meg i forrige uke. Det kom fram både det ene og det andre som B var misfornøyd med ang meg, det var visst ikke noe positivt med meg.

Det var ikke vanskelig å skjønne at her har det foregått mye baksnakking om meg, og at de har rottet seg sammen, da det i "eksplosjonen" kom fram mange ting som B selv ikke har noe med å gjøre, kun A...

Det har vært så mange negative stikk og tilbakemeldinger her at jeg føler meg regelrett mobbet. Jeg er forøvrig over begge i "hierarkiet", selv om jeg ikke har noen myndighet til å fortelle noen hva de skal eller ikke skal gjøre.

Jeg har alltid vært blid og vennlig, og gjort mine oppgaver (vi har ulike stillinger med ulike beskrivelse, jeg har holdt meg 100% til min.) Men kritikken i "eksplosjonen" gikk på en del ting som faktisk ikke inngår i min jobb i det hele tatt.

Det er sikkert ikke lett å forstå noe av dette, men jeg er helt nedbrutt nå. A har altså vært negativ og sur fra første dag vi jobbet sammen, men har innrømmet det i samtale med personalansvarlig og lovet å skjerpe seg.... jeg merker ingen bedring, og ønsker mest av alt å stikke langt avsted, glemme kommentarer, baksnakking og sure miner, slippe angsten og kvalmen ved å gå på jobb, hjerteklapp og svimmelhetsanfall...

Videoannonse
Annonse
Gjest printa
Skrevet

Disse problemene skal du bare ta på alvor. Du skulle ikke tilfeldigvis også jobbe i skole -eller helsesektoren på noen måte vel?

Syns jeg kjenner "lusa" på gangen, siden jeg har opplevd å bli mobbet på arbeidsplassen selv.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen, promte. Men, ikke bli motløs om du ikke møter noen støtte derfra. Det er nemlig vanlig at de er lojal mot arbeidsgiveren sin, og forteller deg om alt som bare vil bli verre, om du går videre med saken.

Kontakt arbeidstilsynet, om du syns saken blir vanskelig, og skaff ekstern hjelp. Snakk med noen som du kan stole på, og få de til å hjelpe deg.

Personalansvarlig bør ikke få flere sjanser, om h*n ikke ordner opp i dette. Be om en samtale med sjefen din, og legg kortene på bordet, si hva som har skjedd før, og at ting ikke har bedret seg. Nå forventer du handling. Aktiv handling!

Mobbing på arbeidsplassen, skal man ikke kimse av!

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Huff, jeg føler med deg...

Får du ikke orden på dette, bør du komme deg vekk. Ikke finn deg i å bli tråkket på.

Det er helt grusomt at enkelte arbeidsplasser faktisk kan romme en sånn destruktiv kultur. Mennesker kan noen ganger være som sauer - hvis en starter en negativ spiral, følger en annen lett etter. For man er jo redd for selv å bli baktalt...

Jeg har selv opplevd et par nedturer, og har merket på kroppen hvor vanskelig det var å sette meg selv i respekt fordi jeg manglet selvtillit. Heldigvis har jeg fått bygget opp den litt mer de siste årene.

Jeg håper du gjør det du kan for å ta vare på din egen selvrespekt. Søk støtte og gjør hva du kan for å få en bedre situasjon. Tenk langsiktig. Bygg opp din egen styrke innenifra.

Gjest MCbabe
Skrevet

Heisann!

Ha mobiltelefonen klar, og ta opp de ubehagelige samtalene som dukker opp. Når du har skaffet bevis nok, kan du konfrontere disse i et møte med mobbere og overordnede. Ikke gi deg!!!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...