Gå til innhold

Hvorfor ikke EU?

Anbefalte innlegg

Gjest verdensborger
Skrevet

Hva har Norge å tape?

- Formynderstaten?

- Statskirken?

- Nisse-mentaliteten?

- Viking-mentaliteten?

- Bygde-mentaliteten?

- Den norske suverenitets-mentaliteten?

- 17. mai?

- Nasjonalismen?

- Svenskevitsene?

- Den horrible arkitekturen?

Videoannonse
Annonse
Gjest LOTUS78
Skrevet

Råderett over våre olje, gass og fiske ressurser, ja du tror vel ikke at det er noe andre årsaker til at EU gjerne vil ha oss med.

Jeg har begrenset tro på at vi kommer til å ha noe å si i den store sammenheng. Norge blir en ubetydelig brikke i forhold til f.eks. Frankrike og Storbritania.

Nickname is already in use
Skrevet

Råderett over våre olje, gass og fiske ressurser, ja du tror vel ikke at det er noe andre årsaker til at EU gjerne vil ha oss med.

Jeg har begrenset tro på at vi kommer til å ha noe å si i den store sammenheng. Norge blir en ubetydelig brikke i forhold til f.eks. Frankrike og Storbritania.

Er det _vår_ olje? Har nordmenn gjort seg mer fortjent til oljen enn andre? Hvorfor ikke dele den med resten av Europa/Verden? Hva med alt vi får tilbake for å dele oljen med andre?

Gjest LOTUS78
Skrevet

Er det _vår_ olje? Har nordmenn gjort seg mer fortjent til oljen enn andre? Hvorfor ikke dele den med resten av Europa/Verden? Hva med alt vi får tilbake for å dele oljen med andre?

Hva får vi? Jeg er ikke helt inn i dette.

Gjest Morsk
Skrevet

Jeg tror ærlig talt svært få i EU bekymrer seg nevneverdig om det lille fillelandet Norge er med eller ei.

Verre er det for våre politikere som må sitte på gangen hver gang noe som berører oss enten vi vil det eller ei vedtas.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg tror ærlig talt svært få i EU bekymrer seg nevneverdig om det lille fillelandet Norge er med eller ei.

Verre er det for våre politikere som må sitte på gangen hver gang noe som berører oss enten vi vil det eller ei vedtas.

Joda, nå sitter vi på gangen, men jeg tror ikke at vi vil ha så mye å si i den store sammenheng. Olje, gass og fiskeressursene våre er faktisk av betydning.

Gjest Violsa
Skrevet

vil ikke være med i eu når det er muligheter at tyrkia også vil bli det.

Gjest Morsk
Skrevet

Joda, nå sitter vi på gangen, men jeg tror ikke at vi vil ha så mye å si i den store sammenheng. Olje, gass og fiskeressursene våre er faktisk av betydning.

Ja, de har betydning, og EU har aldri antydet at eierskapet over det skal gå vekk fra den norske stat, slik det er i dag.

Skrevet

"- Formynderstaten?"

Den kan vi godt klare oss uten. Men jeg vet ikke om en enda større, og enda "fjernere" formynderstad (EU) er så mye bedre.

" - Statskirken? - "

Vekk med den.

"Nisse-mentaliteten? - "

?

"Viking-mentaliteten? - "

??

"Bygde-mentaliteten?"

Den mister man aldri, før bygdene forsvinner. Det gjelder EU-landene også.

" - Den norske suverenitets-mentaliteten?"

Aldri hørt om, annet enn av hylende hobbysosialister og skylappforkjempere.

" - 17. mai?"

Næh.

" - Nasjonalismen? "

LOL. Har andre land, deriblant EU-land, mindre nasjonalisme? Neppe.

"- Svenskevitsene?"

De må vi bare beholde. Det er tross alt bedre enn svenskenes sure oppstøt og syting om hvor fæle, stygge og dumme vi er. Akkurat der har vi ihvertfall, i motsetning til svenskende, "intelligensen" til å gjøre humor ut av det.

"- Den horrible arkitekturen?"

Den blir aldri bedre uansett hvor mye fullverdige EU-medlemmer vi blir.

"........................................."

Skrevet

Meget godt poeng. Den dagen norge og tyrkia er med i EU, så flytter jeg til USA.

".............................................."

Skrevet

"Hva med alt vi får tilbake for å dele oljen med andre?"

Vedens høyeste bensinpriser- og avgifter? Ja, la oss være hjertelig taknemlige for det, dere :-)

Det er klart oljen i norge er norge sin olje. Akkurat som oljen i kuwait er kuwait sin. Det har overhodet ingenting med å gjøre seg fortjent til den eler ei.

"............................................."

Gjest Morsk
Skrevet

Faktisk det mest vektige Nei-argument som finnes.

Skrevet

Nei-argument: De kan komme til å kødde med oljeformuen og fiskeressursene. Det er det mest alvorlige..i en verden som mangler både fisk og olje vil verdien av dette stige til himmels.

Ja-argument; Det er vår plikt å delta i oppbyggingen av et fredelig, demokratisk Europa. Ikke minst hjelpe de nye medlemmene opp på et jevnt, vest-europeisk nivå. EU er et historisk, demokratisk prosjekt,og det er fan til greier å ikke være med.

Nei-argument: Tyrkia som mulig medlem.

....

En vanskelig sak dette. De økonomiske aspekter ved et medlemsskap blir stadig viktigere fordi mangel på velferdsmidler vil bli en kjempekrise i de fleste europeiske land om kort tid. Eldrebølgen og den massive, fremmedkulturelle innvandringen er hovedårsakene.

Med ræva full av mat og olje ligger vi langt bedre an enn de aller fleste.

...

Konklusjon; vet ikke.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Vi må faktisk slutte å være flau over landet vårt. Utlendinger ler av oss fordi vi prøver å etterligne andre nasjoner, ordi vi er flau over vår egen identitet. Andre land også i EU er stolte av sitt land, kultur og identitet, men i Norge er det bare nissementalitet, Ola dunk og nasjonalisme.

Vi må få litt ryggrad å ta vare på landet vårt og vår identitet.

Gjest Morsk
Skrevet

Vi må faktisk slutte å være flau over landet vårt. Utlendinger ler av oss fordi vi prøver å etterligne andre nasjoner, ordi vi er flau over vår egen identitet. Andre land også i EU er stolte av sitt land, kultur og identitet, men i Norge er det bare nissementalitet, Ola dunk og nasjonalisme.

Jeg tror ikke problemet lenger er at nordmenn er flau over landet sitt, og har mindreverdighetskompleks av noe slag, slik det kanskje var før.

Tvert i mot har attityden snudd til snørrhovenhet og navlebeskuelse av en annen verden.

Gjest mot eu
Skrevet

Og det gjør vi ved å være med i EU?

Skrevet

*applaus*

Gjest verdensborger
Skrevet

Jeg er flau over Norge. Det lille annerledeslandet har _ingenting_ å skryte av.

Skrevet

Det var mye fine ord med lite faktisk innhold :-)

Hva med noe konkret?

"........................................"

Skrevet

Nei-argument: De kan komme til å kødde med oljeformuen og fiskeressursene. Det er det mest alvorlige..i en verden som mangler både fisk og olje vil verdien av dette stige til himmels.

Ja-argument; Det er vår plikt å delta i oppbyggingen av et fredelig, demokratisk Europa. Ikke minst hjelpe de nye medlemmene opp på et jevnt, vest-europeisk nivå. EU er et historisk, demokratisk prosjekt,og det er fan til greier å ikke være med.

Nei-argument: Tyrkia som mulig medlem.

....

En vanskelig sak dette. De økonomiske aspekter ved et medlemsskap blir stadig viktigere fordi mangel på velferdsmidler vil bli en kjempekrise i de fleste europeiske land om kort tid. Eldrebølgen og den massive, fremmedkulturelle innvandringen er hovedårsakene.

Med ræva full av mat og olje ligger vi langt bedre an enn de aller fleste.

...

Konklusjon; vet ikke.

"Konklusjon; vet ikke."

Næmmen grip(p), da...har du ingen mening...? Du, av alle -------?

Ble du forresten lei av å skrive "anonyme" innlegg til meg nå? Har jo vært stille et par dager nå...

"................................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...