Gå til innhold

Hvor mye strøm bruker tørketrommelen?

Anbefalte innlegg

Den vinteren det var så mye skriverier om strømkrise etc, hadde Aftnposten en oversikt med hvor mye de ulike apparatene kostet med den høye strømprisen som var da, slik at folk selv kunne se hvor det var mulig å spare noen kroner.

Tørketrommel kostet 3 kroner per gang i flg den oversikten, altså ikke noen voldsomme summer akkurat.

Fortsetter under...

Tørketrommel eter opp klærne som en gjeng krokodiller. Reduserer levetida til en brøkdel.

Bli forundret over folk som vasker på 30 grader for å skåne klærne, og tørker dem i trommel på 120 grader? 120 grader luft eller 120 grader vann er det samme. Klærne blir selvsagt ødelagt.

120 grader??? Hva slags vaskemaskin og/eller tørketrommel presterer det, da?

Vi har tørketrommel oppå vaskemaskinen. Fungerer fint det, i og for seg....

MEN - tørketrommelen sliten vanvittig på klærne! Jeg bruker den stort sett til håndklær, kluter og sengetøy om vinteren. Alle barneklær (nesten) henges opp (ute eller inne) og lufttørkes, og det meste av voksentøyet og.

Jeg bruker tørketrommelen som "nødløsning" som mannen din sier, og synes det er det beste!

Enig. Trommelen sliter p åklærne og den sliter helt unødig på miljøet. Både fordi miljøet belastes ved at vi må bytte ut klær oftere, og fordi vi må produsere mer og mer strøm for å dekke et strømforbruk som øker for hvert år.

Det en god investering for etterslekta å henge opp tøyet. De få minuttene man evt måtte spare i året blir garantert ikke brukt like fornuftig :-)

Bruk energihjulet, men les forutsetningene og regn med en nyere strømpris.

Jeg bruker trommelen til mye om vinteren, men tørker ute når det er vær til det om sommeren.

Jeg har ingen erfaring med at tøyet blir slitt. Det er sentrifugeringen ved maskinvask sliter på klærne. De fibrene som uansett er løse etter sentrifugeringen, blir felt ut i tørketrommelen. Men de har løsnet fra klærne allerede.

Trommeltørking kan gjøre at enkelte klær krymper i lengden, altså f.eks. at trøyer blir kortere. Men mange bomullsplagg tåler tromlingen helt utmerket.

Klær i supertynt stoff eller plagg med glitter og annen pynt, skal ikke i trommelen.

Når det ikke er vær til utetørk, tromler jeg sengetøy, undertøy, håndklær / kluter, sokker, T-trøyer, strømpebukser / longs og joggebukser.

De fleste andre bukser samt yttertøy, pentøy, gensere og alt med "snipp" (pikékrager?), henger jeg som regel opp og lufttørker. Men trommelen er veldig grei å ha når yndlingsbuksa til datteren min bare MÅ være ren og tørr lynraskt.

Annonse

Gjest nei til tørrketrommel

Den vinteren det var så mye skriverier om strømkrise etc, hadde Aftnposten en oversikt med hvor mye de ulike apparatene kostet med den høye strømprisen som var da, slik at folk selv kunne se hvor det var mulig å spare noen kroner.

Tørketrommel kostet 3 kroner per gang i flg den oversikten, altså ikke noen voldsomme summer akkurat.

3 kroner hver gang kan jo fort bli noen kroner. Når man attpåtil må skifte ut klær oftere ved slik bruk så kan det jo være enda mere å tjene.

120 grader??? Hva slags vaskemaskin og/eller tørketrommel presterer det, da?

I luft er det ikke noe problem. Min luftkondisjoneringsmaskin hjemme yter 80-90 grader luft, og der kan du holde hånda foran. Klær fra en tørketrommel kan du nesten brenne deg på. Men jeg skal måle neste gang jeg ser en. Jeg har infrarød temp-måler med meg stort sett bestandig.

Inntil det kan vi godt si 90 grader, det er mer enn nok til å ødelegge de fleste fine klær.

I luft er det ikke noe problem. Min luftkondisjoneringsmaskin hjemme yter 80-90 grader luft, og der kan du holde hånda foran. Klær fra en tørketrommel kan du nesten brenne deg på. Men jeg skal måle neste gang jeg ser en. Jeg har infrarød temp-måler med meg stort sett bestandig.

Inntil det kan vi godt si 90 grader, det er mer enn nok til å ødelegge de fleste fine klær.

At det teknisk sett går an med luft på 120 grader betviles ikke, men at det faktisk finnes maskiner som HAR denne tempen på lufta betviles sterkt! ;-)

Min maskin har to temp-innstillinger: 50 og 70 grader.

70 grader er uansett "brennvarmt". Det er varmere enn vannet i varmtvannsberederen.

Uansett tas fintøy aldri i trommel.

At det teknisk sett går an med luft på 120 grader betviles ikke, men at det faktisk finnes maskiner som HAR denne tempen på lufta betviles sterkt! ;-)

Min maskin har to temp-innstillinger: 50 og 70 grader.

70 grader er uansett "brennvarmt". Det er varmere enn vannet i varmtvannsberederen.

Uansett tas fintøy aldri i trommel.

Den store jeg har til rådighet har ikke settinger på temperatur.

Røret ut er metall, og det går ikke å ta på. Det må være minst 90. Men jeg skal måle.

Hm, tenker du å bruke den bare 30 minutter i slengen?

Nei, tenkte kanskje at den brukte 60 minutter og at jeg bruker den annenhver dag, men vet ikke hvor lenge "dagens" tørketromler må gå før tøyet er tørt jeg. Var uansett bare et eksempel. ;)

Gjest Mom33

Nei, tenkte kanskje at den brukte 60 minutter og at jeg bruker den annenhver dag, men vet ikke hvor lenge "dagens" tørketromler må gå før tøyet er tørt jeg. Var uansett bare et eksempel. ;)

OK, jeg ble bare litt bekymret for deg, sjø, at du skulle bli skikkelig skuffet om du trodde alt ble tørt på 30 minutter...

Min bruker 1 t 49 minutter til å bli skikkelig tørt, da har jeg to fulle vaskemaskiner inni.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...