Gå til innhold

Hvordan lærer du nye ord (fremmedspråk)?

Anbefalte innlegg

Gjest parlesvous
Skrevet

- Hvordan pugger du nye gloser?

Lapper, dekke over ene sida i boka og prøve å huske, lese dem tusen ganger...? Hva hjelper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleide å lage sanger av dem jeg :-)

Kan fortsatt hele periodesystemet på rams etter en naturfagsprøve på videregående, hehe.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilket nivå du er på, men når jeg lærer russiske gloser prøver jeg å visualisere dem. F.eks. når jeg pugger matvarer ser jeg for meg at jeg skal inn i en butikk og handle, og at ting ligger i hyller. Da forbinder jeg mer med selve tingen. Kan tilpasses etter behov. :)

Gjest Debra irl
Skrevet

Kan fortsatt hele periodesystemet på rams etter en naturfagsprøve på videregående, hehe.

kan jeg spørre om hvilken melodi du brukte?

jeg kunne den en gang, men bare på rent pugg.

Gjest parlesvous
Skrevet

Oi! Det hørtes ikke dumt ut.

Bruker du bare ordene, eller setter du ordene inn i setninger, eventuelt med oversettelser inkludert?

Kan du gi eksempel?

Gjest parlesvous
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilket nivå du er på, men når jeg lærer russiske gloser prøver jeg å visualisere dem. F.eks. når jeg pugger matvarer ser jeg for meg at jeg skal inn i en butikk og handle, og at ting ligger i hyller. Da forbinder jeg mer med selve tingen. Kan tilpasses etter behov. :)

Privet!

(Så gøy, det er faktisk russisk jeg og prøver å lære :) Visualisering går det heller dårlig med.

Er på begynner-nivået. Men det er jo så utrolig lite logisk sammensatt i forhold til vestlige språk...

Gjest Calóni
Skrevet

For å pirke, så er det vel parlez-vous det heter? ;)

Jeg er heldig at jeg lærer nye språk raskt. Ord som ikke setter seg med en gang går inn med pugging, ganske enkelt. Dvs. det gjør jeg med ord som er veldig viktige der og da. Andre lar jeg bare gli inn etter gjentatte naturlige repetisjoner, feks at de fremgår mange ganger i en tekst.

Gjest Aviaana
Skrevet

jeg må lære dem sammen med en setning. Det er vanskelig å lære dem uten sammenheng.

Jeg leser ofte korte avsnitt og skriver avsnittet etterpå. Og så pugger jeg setninger. For meg så fungerer det bedre å lære glosene i en sammenheng.

Men alle lærer jo forskjellig

Skrevet

Privet!

(Så gøy, det er faktisk russisk jeg og prøver å lære :) Visualisering går det heller dårlig med.

Er på begynner-nivået. Men det er jo så utrolig lite logisk sammensatt i forhold til vestlige språk...

"Er på begynner-nivået. Men det er jo så utrolig lite logisk sammensatt i forhold til vestlige språk..."

Synes du? Jeg ble tvert i mot ovverrasket over hvor mange likheter det er. Så tidligere for meg at russisk var veldig annerledes enn andre europeiske språk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...