Gå til innhold

Meldt inn igjen i statskirken :(

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

Når jeg var 15 år meldte jeg meg ut av statskirken. Når eldste sønnen min var nyfødt melde jeg han ut (92). Så fikk jeg høre etter noen år at sønnen min var meldt inn igjen og jeg melde han da ut igjen.

For 3 år siden meldte jeg de 3 yngste barna mine ut av statskirken, jeg fikk da et papir fra "sognet" som bekreftet dette.

I forrige uke fikk jeg beskjed om at jeg fortsatt stod i statskirken selvom jeg melde meg ut for over 20 år siden, de tre yngste barna mine stod også i statskirken.

Går det an å være så lite seriøs spør jeg bare. Jeg har vært medlem av humanetisk forbund siden 92.

Nå vil jeg klage til noen, aller helst Giske. Noen som har mailadressen hans?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

15

• Gyda

5

• morsan

4

• Speak

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

[email protected]

men det er sikkert en eller annen sekretær som sitter og siler postkassen hans :)

Hvor sjekker du dette? Jeg har nemlig også meldt meg ut for 20 år siden....

Vet du også om barn blir automatisk meldt inn? Vesla er ikke døpt.

fei1365380229
Skrevet

Jøssenavn. Glad jeg aldri er døpt. Men de har vel gjerne meldt meg inn likevel?

Vet ikke adressen til Giske, men kanskje du kan ta kontakt med noen her?

http://odin.dep.no/kkd/norsk/kontakt/info/bn.html

Ingen av mine barn er døpt, men man blir automatisk meldt inn så hvis du er nok meldt inn igjen :)

fei1365380229
Skrevet

Hvor sjekker du dette? Jeg har nemlig også meldt meg ut for 20 år siden....

Vet du også om barn blir automatisk meldt inn? Vesla er ikke døpt.

Barn blir automatisk meldt inn. Vi har hatt borgelig navnfest til alle barna og meldt dem ut og allikevel stod de i statskirken :(

Skrevet

Barn blir automatisk meldt inn. Vi har hatt borgelig navnfest til alle barna og meldt dem ut og allikevel stod de i statskirken :(

Jeg vet at barn automatisk blir innmeldt. Og jeg skjønner også at evt medlemskap i andre foreninger ikke gjør at man forsvinner fra statskirkens register sånn helt automatisk (det ville vel vært litt snodig) :-)

Men hva er det du gjør når du melder deg ut? Fyller ut et std skjema? På hvilket grunnlag er medlemskapet aktivisert igjen? Det må vel gå an å få se dokumentasjonen som ligger til grunn?

Skrevet

Har du ikke annet å henge deg opp i?

I alle dager.

Dette vil jeg mene er en svært viktig sak å "henge seg opp i".

Det skulle da bare mangle.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jøssenavn. Glad jeg aldri er døpt. Men de har vel gjerne meldt meg inn likevel?

Vet ikke adressen til Giske, men kanskje du kan ta kontakt med noen her?

http://odin.dep.no/kkd/norsk/kontakt/info/bn.html

Jeg har heller aldri vært medlem av statskirken, likevel fikk jeg brev i mai(?) om at jeg var medlem av statskirken. Jeg har aldri vært medlem, men fikk beskjed om å ikke foreta meg noe dersom jeg ikke ville være medlem av statskirken. Hva som har skjedd her, engasjerer jeg meg ikke i.

Skrevet

Det er helt utrolig at Den norske kirke kan holde på sånn.

Man må snart begynne med overvåkning av sitt ikke-medlemsskap med jevne mellomrom skal det fortsette slik.

Skrevet

Synes ikke det er rart i det hele tatt.

Man tar stilling til om man vil være med. Tar valget, og så blir dette bare overstyrt.

fei1365380229
Skrevet

Hadde du syns det var helt greit at du ble meldt inn i muslimsk samfunn eller noe sånt etter at du hadde skrevet til dem og fortalt at du ikke ville være medlem.

Kirken får statsstøtte for hvert medlem de har og hvis det er fritt fram for alle trossamfunn å melde folk inn så får de jo flere penger da vet du.

fei1365380229
Skrevet

Jeg vet at barn automatisk blir innmeldt. Og jeg skjønner også at evt medlemskap i andre foreninger ikke gjør at man forsvinner fra statskirkens register sånn helt automatisk (det ville vel vært litt snodig) :-)

Men hva er det du gjør når du melder deg ut? Fyller ut et std skjema? På hvilket grunnlag er medlemskapet aktivisert igjen? Det må vel gå an å få se dokumentasjonen som ligger til grunn?

Jeg husker ikke akkurat hvor jeg meldte meg ut, men tror det var den kirken som vi sogner til. Jeg fikk til og med brev som bekreftet at alle barna var meldt ut, men det var de altså ikke.

Skrevet

Jeg husker ikke akkurat hvor jeg meldte meg ut, men tror det var den kirken som vi sogner til. Jeg fikk til og med brev som bekreftet at alle barna var meldt ut, men det var de altså ikke.

Da ville jeg sendt en kopi av bekreftelsen, og spurt etter dokumentasjon på ny innmelding. Enkelt og greit.

Skrevet

Det er vel rimelig vesentlig hvilket trossamfunn man velger å være medlem av eller ikke. Og jeg har litt problemer med å forstå hvorfor akkurat du kan se på det som en bagatell.

Skrevet

Hadde du syns det var helt greit at du ble meldt inn i muslimsk samfunn eller noe sånt etter at du hadde skrevet til dem og fortalt at du ikke ville være medlem.

Kirken får statsstøtte for hvert medlem de har og hvis det er fritt fram for alle trossamfunn å melde folk inn så får de jo flere penger da vet du.

"Hadde du syns det var helt greit at du ble meldt inn i muslimsk samfunn eller noe sånt..."

...eller for eksempel Fremskrittspartiet!! *grøss*

Det er ikke rart at man reagerer på tvangsinnmelding i organisasjoner man ikke sympatiserer med!

Gjest majamus
Skrevet

Det er ren svindel for å motta mest mulig skattepenger. Hadde det vært enhver annen religiøs retning ville de vært anmeldt for medlemsjuks for lengst.

Datteren min som aldri har vært innmeldt, men tvert i mot registrert som humanetiker for å unngå skatt til kirken, må jeg nå melde ut.

fei1365380229
Skrevet

"Hadde du syns det var helt greit at du ble meldt inn i muslimsk samfunn eller noe sånt..."

...eller for eksempel Fremskrittspartiet!! *grøss*

Det er ikke rart at man reagerer på tvangsinnmelding i organisasjoner man ikke sympatiserer med!

Jeg tror jeg hadde vært enda mer forbannet om jeg hadde blitt tvangsinnmeldt i Fremskrittspartiet :).

fei1365380229
Skrevet

Det er ren svindel for å motta mest mulig skattepenger. Hadde det vært enhver annen religiøs retning ville de vært anmeldt for medlemsjuks for lengst.

Datteren min som aldri har vært innmeldt, men tvert i mot registrert som humanetiker for å unngå skatt til kirken, må jeg nå melde ut.

Det er faktisk utrolig at barn som ikke blir døpt blir tvangsinnmeldt i den norske kirken :( Tror det er mange som ikke er klar over dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...