Gå til innhold

Meldt inn igjen i statskirken :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at barn automatisk blir innmeldt. Og jeg skjønner også at evt medlemskap i andre foreninger ikke gjør at man forsvinner fra statskirkens register sånn helt automatisk (det ville vel vært litt snodig) :-)

Men hva er det du gjør når du melder deg ut? Fyller ut et std skjema? På hvilket grunnlag er medlemskapet aktivisert igjen? Det må vel gå an å få se dokumentasjonen som ligger til grunn?

Her ser du hvordan du melder deg ut:

http://erfaring.com/orakel/show.php?id=9076

Videoannonse
Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

15

• Gyda

5

• morsan

4

• Speak

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror jeg hadde vært enda mer forbannet om jeg hadde blitt tvangsinnmeldt i Fremskrittspartiet :).

ENIG! *hw he*

Gjest glaice
Skrevet

Det er ren svindel for å motta mest mulig skattepenger. Hadde det vært enhver annen religiøs retning ville de vært anmeldt for medlemsjuks for lengst.

Datteren min som aldri har vært innmeldt, men tvert i mot registrert som humanetiker for å unngå skatt til kirken, må jeg nå melde ut.

Nå er det faktisk slik at statskirken ikke mottar penger etter hvor mange medlemmer de har, det er det kun frimenigheter og organisasjoner som gjør!

Så det er nok noe annet surr i systemet, ikke pga penger.

kakki1365380609
Skrevet

Det er faktisk utrolig at barn som ikke blir døpt blir tvangsinnmeldt i den norske kirken :( Tror det er mange som ikke er klar over dette.

Blir de automatisk det? Hvor kan jeg sjekke slikt da? Mine barn er ikke døpt og både jeg og faren er utmeldt av statskirken, skal ihvertfall være det.

Provoserende :o(

Skrevet

Hvis du ikke er døpt så trenger du selvfølgelig ikke dåpsattest :)

Den kan bli litt vanskelig å framlegge da, ja. :-)

Gjest majamus
Skrevet

Nå er det faktisk slik at statskirken ikke mottar penger etter hvor mange medlemmer de har, det er det kun frimenigheter og organisasjoner som gjør!

Så det er nok noe annet surr i systemet, ikke pga penger.

Det var godt å høre at de ikke mottar støtte per antall hoder. MEN, de benytter ofte nok argumentet om hvor mage prosent av befolkningen som står registrert, uten å nevne at mange er ufrivillig registrert!

Skrevet

Blir de automatisk det? Hvor kan jeg sjekke slikt da? Mine barn er ikke døpt og både jeg og faren er utmeldt av statskirken, skal ihvertfall være det.

Provoserende :o(

Dette står å lese på kirkens nettsider:

"Det finnes dessuten en del tilleggsbestemmelser om barns tilhørighet til kirken:

Udøpte barn under 15 år står i en mellomstilling når det gjelder kirkemedlemskap. Når begge foreldrene er medlemmer av Den norske kirke, hører deres barn inn under kirken fra fødselen av. Dette gjelder også når bare en av foreldrene er medlem, med mindre begge ønsker det motsatte.

Etter fylte 18 år hører ingen udøpte inn under Den norske kirke."

http://www.kirken.no/Bakgrunn/medlemskap_i_kirken.cfm

Så det er jo et stort overtramp så lenge dere begge er utmeldt.

Gjest glaice
Skrevet

Det er faktisk utrolig at barn som ikke blir døpt blir tvangsinnmeldt i den norske kirken :( Tror det er mange som ikke er klar over dette.

De blir ikke tvangsinnmeldt, de står under den ene forelderen som er medlem i statskirken, hvis ingen av foreldrene er medlemmer, blir ikke dette gjort automatisk.

Merkelig system men slik er det.

Barn som ikke er døpt i kirken, men som da bare "står under" en forelder, trengs ikke meldes ut med et skjema, men foreldrene kan bare ta en telefon til nærmeste kirkekontor å gi beskjed om at barnet ikke skal stå der!

Gjest Morsk
Skrevet

Hadde du syns det var helt greit at du ble meldt inn i muslimsk samfunn eller noe sånt etter at du hadde skrevet til dem og fortalt at du ikke ville være medlem.

Kirken får statsstøtte for hvert medlem de har og hvis det er fritt fram for alle trossamfunn å melde folk inn så får de jo flere penger da vet du.

Vel, du skriver jo selv at du har vært medlem i 20 år uten å vite om det. Så det har tydligvis null praktisk betydning hverken for deg eller andre.

Anbefaler å konsentrere seg om ting av betydning her i livet.

kakki1365380609
Skrevet

Dette står å lese på kirkens nettsider:

"Det finnes dessuten en del tilleggsbestemmelser om barns tilhørighet til kirken:

Udøpte barn under 15 år står i en mellomstilling når det gjelder kirkemedlemskap. Når begge foreldrene er medlemmer av Den norske kirke, hører deres barn inn under kirken fra fødselen av. Dette gjelder også når bare en av foreldrene er medlem, med mindre begge ønsker det motsatte.

Etter fylte 18 år hører ingen udøpte inn under Den norske kirke."

http://www.kirken.no/Bakgrunn/medlemskap_i_kirken.cfm

Så det er jo et stort overtramp så lenge dere begge er utmeldt.

Takk for svar. Dette må jeg sjekke opp i. Ille at man ikke kan regne med at alt er i orden, og bruke tid og penger på å ordne noe som i utgangspunktet skulle være en grei sak.

Gjest glaice
Skrevet

Det var godt å høre at de ikke mottar støtte per antall hoder. MEN, de benytter ofte nok argumentet om hvor mage prosent av befolkningen som står registrert, uten å nevne at mange er ufrivillig registrert!

Det er mye mulig.

Statskirken er en stats kirke, derfor får de penger til driften, etter hva de trenger.

Skal noen melde seg inn i et annet kirkesamfunn, tror vel kanskje dette gjelder humanetisk forbund også, så må de fremlegge bevis på at du er utmeldt av kirken, og det skal man få når man melder seg ut;-)

Ikke lov å stå registert i to kirkesamfunn samtidig....skulle jo egentlig bare mangle.

Gjest Morsk
Skrevet

Det er vel rimelig vesentlig hvilket trossamfunn man velger å være medlem av eller ikke. Og jeg har litt problemer med å forstå hvorfor akkurat du kan se på det som en bagatell.

Spiller ingen rolle for meg hvor jeg er medlem hvis jeg ikke vet om det selv, eller merker noe til det overhodet. Slik som i dette tilfelle.

Gjest glaice
Skrevet

Hadde du syns det var helt greit at du ble meldt inn i muslimsk samfunn eller noe sånt etter at du hadde skrevet til dem og fortalt at du ikke ville være medlem.

Kirken får statsstøtte for hvert medlem de har og hvis det er fritt fram for alle trossamfunn å melde folk inn så får de jo flere penger da vet du.

Nå er det faktisk slik at statskirken ikke mottar penger etter hvor mange medlemmer de har, det er det kun frimenigheter og organisasjoner som gjør! Så det er nok noe annet surr i systemet, ikke pga penger.

fei1365380229
Skrevet

Det er mye mulig.

Statskirken er en stats kirke, derfor får de penger til driften, etter hva de trenger.

Skal noen melde seg inn i et annet kirkesamfunn, tror vel kanskje dette gjelder humanetisk forbund også, så må de fremlegge bevis på at du er utmeldt av kirken, og det skal man få når man melder seg ut;-)

Ikke lov å stå registert i to kirkesamfunn samtidig....skulle jo egentlig bare mangle.

Det var det som var mitt problem da, jeg og mine barn har vært medlem av humanetisk forbund siden 92, men allikevel var vi meldt inn i statskirken igjen.

fei1365380229
Skrevet

De blir ikke tvangsinnmeldt, de står under den ene forelderen som er medlem i statskirken, hvis ingen av foreldrene er medlemmer, blir ikke dette gjort automatisk.

Merkelig system men slik er det.

Barn som ikke er døpt i kirken, men som da bare "står under" en forelder, trengs ikke meldes ut med et skjema, men foreldrene kan bare ta en telefon til nærmeste kirkekontor å gi beskjed om at barnet ikke skal stå der!

Da er det kommet nye regler de siste årene for vi har som sagt meldt ut barna fordi de er medlem av humanetisk forbund, men de har stått som medlemmer av statskirken åkke som.

fei1365380229
Skrevet

Vel, du skriver jo selv at du har vært medlem i 20 år uten å vite om det. Så det har tydligvis null praktisk betydning hverken for deg eller andre.

Jeg skjønner overhodet ikke hvorfor du gidder å blande deg inn i denne tråden når du bare skal kverulere.

Alle skjønner vel at man ikke liker å bli tvangsinnmeldt i noe man har meldt seg ut av.

Skrevet

Dette rådet kan forresten også gis til dne som oppdager at mannen har hatt en elskerinne i 5 år uten konas viten: Hun hadde jo levd i uvitenhet om det i 5 år uten at det "gjorde noe", så hvorfor lage oppstuss om det nå! ;-)

Gjest glaice
Skrevet

Da er det kommet nye regler de siste årene for vi har som sagt meldt ut barna fordi de er medlem av humanetisk forbund, men de har stått som medlemmer av statskirken åkke som.

uten å si det for sikkert, så mener jeg å huske at statskirken gjorde om på et system for noen få år siden, etter at alt skulle over på data (alt ble jo skrvet i kirkebøker før) og da tror jeg det var slik at det skjedde mange feil og mye tull, slik at mange som var meldt ut kom på lista over innmeldte eller noe i den duren der...???

Gjest glaice
Skrevet

Dette rådet kan forresten også gis til dne som oppdager at mannen har hatt en elskerinne i 5 år uten konas viten: Hun hadde jo levd i uvitenhet om det i 5 år uten at det "gjorde noe", så hvorfor lage oppstuss om det nå! ;-)

hehe ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...