Gå til innhold

Meldt inn igjen i statskirken :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var godt å høre at de ikke mottar støtte per antall hoder. MEN, de benytter ofte nok argumentet om hvor mage prosent av befolkningen som står registrert, uten å nevne at mange er ufrivillig registrert!

I forhold til alle de som står frivillig i statskirka, så er nok den delen som ikke står der frivillig så forsvinnende liten at den er nok knapt verdt å nevnes.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

15

• Gyda

5

• morsan

4

• Speak

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Morsk
Skrevet

Jeg skjønner overhodet ikke hvorfor du gidder å blande deg inn i denne tråden når du bare skal kverulere.

Alle skjønner vel at man ikke liker å bli tvangsinnmeldt i noe man har meldt seg ut av.

Personlig syns jeg det å hisse seg opp over totalt betydningsløse ting, som f.eks om man står i et register eller ei, er langt mer å kverulere, enn å påpeke betydningsløsheten.

Gjest Morsk
Skrevet

Dette rådet kan forresten også gis til dne som oppdager at mannen har hatt en elskerinne i 5 år uten konas viten: Hun hadde jo levd i uvitenhet om det i 5 år uten at det "gjorde noe", så hvorfor lage oppstuss om det nå! ;-)

LOL Ja, selvsagt er det jo mange paralleller mellom utroskap og dypt personlig svik og det å ha navnet sitt på ei liste som man ikke engang vet om..LOL

Flere gode?

Skrevet

"Hadde du syns det var helt greit at du ble meldt inn i muslimsk samfunn eller noe sånt..."

...eller for eksempel Fremskrittspartiet!! *grøss*

Det er ikke rart at man reagerer på tvangsinnmelding i organisasjoner man ikke sympatiserer med!

Når du sier det på DEN måten så...........:D er jeg hvertfall totalt enig.

Skrevet

LOL Ja, selvsagt er det jo mange paralleller mellom utroskap og dypt personlig svik og det å ha navnet sitt på ei liste som man ikke engang vet om..LOL

Flere gode?

Det man ikke vet har man ikke vondt av, og da kan man fortsatt leve som om man ikke visste! ;-)

Skrevet

Har du ikke annet å henge deg opp i?

Syns du ikke det er betenkelig at statskirka som ønsker å fremstå som en seriøs organisasjon ikke har mer kontroll på medlemsregisteret sitt?

Andre organisasjoner med tilsvarende snusk ville fått kraftige reaksjoner, statskirka har drevet med dette i årtier - det er ikke første gang de tvangsinnmelder eksmedlemmer.

Gjest Morsk
Skrevet

Syns du ikke det er betenkelig at statskirka som ønsker å fremstå som en seriøs organisasjon ikke har mer kontroll på medlemsregisteret sitt?

Andre organisasjoner med tilsvarende snusk ville fått kraftige reaksjoner, statskirka har drevet med dette i årtier - det er ikke første gang de tvangsinnmelder eksmedlemmer.

Jo, det er generelt betenkelig med rot og kluss i alle sammenhenger. Heldigvis har ikke rotet noen alvorlige konsekvenser i dette tilfelle.

I øvrig finnes det ikke noe grunnlag for å tro at det bunner ut i "snusk".

Skrevet

Jo, det er generelt betenkelig med rot og kluss i alle sammenhenger. Heldigvis har ikke rotet noen alvorlige konsekvenser i dette tilfelle.

I øvrig finnes det ikke noe grunnlag for å tro at det bunner ut i "snusk".

Når de klarer å melde eksmedlemmer inn igjen år etter år, uten å vise evne og vilje til å rette opp i problemene så er det snusk i min verden.

Det er over 10 år siden jeg hørte om denne saken første gang, så det er ikke noe nytt.

Skrevet

Spiller ingen rolle for meg hvor jeg er medlem hvis jeg ikke vet om det selv, eller merker noe til det overhodet. Slik som i dette tilfelle.

De ulike religiøse organisasjonene får bidrag fra staten for hvert medlem de har. Med andre ord kan du være med på å finansiere driften til noe som strider helt i mot ditt grunnsyn, og da spiller det liten eller ingen rolle om du merker noe til det i hverdagen eller ikke.

Men deg om det, er du ikke mer bevisst så er du vel ikke det da.

fei1365380229
Skrevet

De ulike religiøse organisasjonene får bidrag fra staten for hvert medlem de har. Med andre ord kan du være med på å finansiere driften til noe som strider helt i mot ditt grunnsyn, og da spiller det liten eller ingen rolle om du merker noe til det i hverdagen eller ikke.

Men deg om det, er du ikke mer bevisst så er du vel ikke det da.

Jeg har også hørt at statskirken og andre "trossamfunn" for et lite bidrag pr. hode som er medlem, men jeg ser at andre over her påstår at dette ikke er tilfelle når det gjelder statskirken?

Skrevet

Jeg lurer på hvordan du får disse "beskjedene" om at du er medlem??? Har aldri fått noen beskjed om meg eller ungene jeg.

fei1365380229
Skrevet

Jeg lurer på hvordan du får disse "beskjedene" om at du er medlem??? Har aldri fått noen beskjed om meg eller ungene jeg.

Fikk beskjed fordi de hadde sjekket Brønnøysundregisteret og der stod vi oppført både i humanetisk forbund og statskirken.

Skrevet

Fikk beskjed fordi de hadde sjekket Brønnøysundregisteret og der stod vi oppført både i humanetisk forbund og statskirken.

Hvem sjekker sånt? og hvorfor? det var rart.

Skrevet

Fikk også brev fra brønnøysundregisterne i forrige uke om at jeg var registrert som medlem begge steder...

Snodig at kirken kan tvangsinnmelde et menneske gang på gang da!

Jeg har jo utmeldingsattest fra tidlig på nittitallet en gang... og da jeg sjekket medlemsstatusen min for noen år siden (i forbindelse med kirkevalg eller hva det var?) så var jeg heller ikke registrert som medlem!

Men plusteig så er jeg registrert som medlem igjen... jaja... statsautorisert svindel dette her!

fei1365380229
Skrevet

Hvem sjekker sånt? og hvorfor? det var rart.

Det stod det ikke noe om tror jeg. Jeg skal ihvertfall være utmeldt nå, hvis jeg tørr stole på at jeg ikke blir meldt inn igjen etter en tid da.

Skrevet

Min mann fikk også et slikt brev.

Han har aldri vært døpt der en gang! (tilhører den katolske kirken).

Jeg meldte meg ut av kirken da jeg var 13, håper ikke jeg får et slikt brev også.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er faktisk utrolig at barn som ikke blir døpt blir tvangsinnmeldt i den norske kirken :( Tror det er mange som ikke er klar over dette.

Det du skriver her er ikke helt riktig.

Barn som har en eller begge av foreldrene i statskirken, blir oppført som "hørende inn under Den norske kirke" og kan dermed få tilbud om dåp, trosopplæring og denslags fra kirken. Men medlemmer som sådan er de altså ikke - og regnes heller ikke med når medlemmer telles.

fei1365380229
Skrevet

Det du skriver her er ikke helt riktig.

Barn som har en eller begge av foreldrene i statskirken, blir oppført som "hørende inn under Den norske kirke" og kan dermed få tilbud om dåp, trosopplæring og denslags fra kirken. Men medlemmer som sådan er de altså ikke - og regnes heller ikke med når medlemmer telles.

Det var jo nettopp det som stod på det vi fikk da, at vi var medlemmer i to trossamfunn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...