Gjest kattedamen Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Jeg har en katt som har begynt å dra med seg fugler inn i huset. De er som oftest døde, og katten spiser faktisk mesteparten av "innholdet", men det ligger jo fjær igjen overalt! Har noen et tips om hva som skal til for å få katten til å holde seg utendørs med jaktbyttet sitt? Må jeg rett og slett slutte å ha dører og vinduer åpne? Sukk ... *ser for meg en varm sommer* 0 Siter
Excelsion Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Øh...hive den ute hvis den kommer inne med det? 0 Siter
Gjest kattedamen Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Øh...hive den ute hvis den kommer inne med det? Jeg ser det jo som oftest ikke før jeg "snubler" over en haug med fjær, da. Hadde jeg enda kunne tatt henne på fersken, men jeg har jo annet å bestille enn å sitte ved døra og se om det kommer en jeger inn med sitt bytte! 0 Siter
Lillemus Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Jeg ser det jo som oftest ikke før jeg "snubler" over en haug med fjær, da. Hadde jeg enda kunne tatt henne på fersken, men jeg har jo annet å bestille enn å sitte ved døra og se om det kommer en jeger inn med sitt bytte! Hvis du parkerer ved døra noen dager i ferien og tar katta på fersken hver gang, sier nei og hiver fuglen ut så kanskje hun tar hintete? 0 Siter
Gjest kattedamen Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Hvis du parkerer ved døra noen dager i ferien og tar katta på fersken hver gang, sier nei og hiver fuglen ut så kanskje hun tar hintete? *ansetter dørvakt* ler :-) Takk for tips! 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Kjedelig, men vær glad så lenge det ikke er huggorm! JEg hørte nettopp om en sånn katt. ærk!! 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Kjedelig, men vær glad så lenge det ikke er huggorm! JEg hørte nettopp om en sånn katt. ærk!! Iiiiiik! Glad det ikke er huggorm her, hvis kattene hadde dratt inn noe sånt, så hadde jeg kolla vippen. 0 Siter
Gjest kattedamen Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Kjedelig, men vær glad så lenge det ikke er huggorm! JEg hørte nettopp om en sånn katt. ærk!! Hehe ... ja, jeg er glad det ikke er huggorm! De flyr rundt med halvdøde stålorm ute her, foreløpig ingen slike innomhus. Men stålormer feller i alle fall ikke fjær :-) Glad jeg slipper å se alt de fanger ute som de ikke drar med seg inn og som de ikke leker med utafor verandadøra :-) 0 Siter
org Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Stengt kattedør? Du må selv slippe dyret inn i gangen? Har vært borti det der. Parterte fuglelik utover alt! Det var ikke så kjekt. 0 Siter
Gjest kattedamen Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Stengt kattedør? Du må selv slippe dyret inn i gangen? Har vært borti det der. Parterte fuglelik utover alt! Det var ikke så kjekt. Jeg har ikke sånn katteluke. Og nå på denne årstiden liker jeg å ha verandadøra åpen. Og/eller vinduer ... og så kommer katta inn uten at jeg ser det. Æsj. Kanskje jeg må stenge igjen og skaffe meg varmepumpe? Som kjøler om sommeren :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Det er mer alvorlig at katter nå på våren plyndrer reir og slår bakkerugende fugl. En enkelt katt kan renske et meget stort område for alt levende den får tak i. Med sin smidighet, gode hørsel og syn er den en drapsmaskin som ikke hører til i vår fauna. Hold den inne. 0 Siter
Gjest kattedamen Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Det er mer alvorlig at katter nå på våren plyndrer reir og slår bakkerugende fugl. En enkelt katt kan renske et meget stort område for alt levende den får tak i. Med sin smidighet, gode hørsel og syn er den en drapsmaskin som ikke hører til i vår fauna. Hold den inne. Uffda! Får nesten dårlig samvittighet her. Vel, kattene mine er vant til å være mest ute, så om jeg sperrer dem inne i huset, tror jeg verken mennesker eller dyr her hjemme får det videre godt. Det er bare den ene katten som tar fugler. De andre fanger mus og stålorm. Skulle tro de ikke fikk mat hjemme. Det får de, altså! 0 Siter
keinstein Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Uffda! Får nesten dårlig samvittighet her. Vel, kattene mine er vant til å være mest ute, så om jeg sperrer dem inne i huset, tror jeg verken mennesker eller dyr her hjemme får det videre godt. Det er bare den ene katten som tar fugler. De andre fanger mus og stålorm. Skulle tro de ikke fikk mat hjemme. Det får de, altså! De hører ikke til her, som sagt. Derfor er de til bry både for deg og for naturen. Heldigvis har vi harde vintre, ellers skulle du se på kattestyr overalt. Trekkfuglene kommer bla a hit fordi det er få små rovdyr i vår fauna pga vinterens harde klima og mangel på mat halve året. Ved å reise fram og tilbake fratar de bl a rovdyra innhoggene i ungeflokkene. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Selv om det er litt uggent, så er det litt søtt også da Min gamle utekatt kunne legge små fuglelik utenfor døra vår i ny og ne, han viste frem hvor flink han var. Slags "gave" til oss. Litt søtt syntes jeg. (selv om det var litt makabert også da, hehe) 0 Siter
Gjest kattedamen Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 De hører ikke til her, som sagt. Derfor er de til bry både for deg og for naturen. Heldigvis har vi harde vintre, ellers skulle du se på kattestyr overalt. Trekkfuglene kommer bla a hit fordi det er få små rovdyr i vår fauna pga vinterens harde klima og mangel på mat halve året. Ved å reise fram og tilbake fratar de bl a rovdyra innhoggene i ungeflokkene. Du er virkelig kunnskapsrik. Interessant det du skriver. Likevel ... jeg må jo tilstå at det er 99,9% glede med kattene våre. Det er jo typisk å skulle henge seg opp i at den ene tar fugl og drar med seg inn. Vi koser oss veldig, veldig mye med kattene våre. De er noen flotte skapninger, som gir oss mye kos og glede i hverdagen. Så får det heller gå med litt fugl, er jeg redd. Jeg tror neppe mitt kattehold vil ha noen dramatisk effekt på trekkfuglenes populasjon. Tror du? 0 Siter
keinstein Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Du er virkelig kunnskapsrik. Interessant det du skriver. Likevel ... jeg må jo tilstå at det er 99,9% glede med kattene våre. Det er jo typisk å skulle henge seg opp i at den ene tar fugl og drar med seg inn. Vi koser oss veldig, veldig mye med kattene våre. De er noen flotte skapninger, som gir oss mye kos og glede i hverdagen. Så får det heller gå med litt fugl, er jeg redd. Jeg tror neppe mitt kattehold vil ha noen dramatisk effekt på trekkfuglenes populasjon. Tror du? Nei. Jeg tror ikke det, men et stort antall katter er katastrofe f eks i et miljø som Østensjø ved Oslo. Hvis noen startet å mate katter i stor stil hele vintern rett ved sjøen, ville kattebestanden om våren da være så høy at det ville bli "kattastrofe" Heldigvis er det mye vann rundt hekkeplassene, og det stopper kattene. Men det skytes mange katter der likevel. De trekkes som en magnet til alle fuglene. Australia er langt vekk, men et godt eksempel på kattastrofer. New Sealand likeså. Heldigvis har vi vintern. Din søte lille katt gjør nok liten forskjell, bare dere ikke bor nær naturreservater med fugl. 0 Siter
Gjest kattedamen Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Selv om det er litt uggent, så er det litt søtt også da Min gamle utekatt kunne legge små fuglelik utenfor døra vår i ny og ne, han viste frem hvor flink han var. Slags "gave" til oss. Litt søtt syntes jeg. (selv om det var litt makabert også da, hehe) Smiler gjenkjennende. Jeg pleide å tenke sånn før, jeg også. At kattene var stolte av byttet sitt og ville vise oss. Men nå er jeg jammen ikke sikker, lenger. Det virker som den katten som tar fugler ikke bryr seg om å vise oss, for vi finner stort sett bare fjærne, fuglen spiser hun opp. Og hun kommer aldri rett til oss med byttet, hun gjemmer seg gjerne under skatollet. Når det gjelder katter, lurer jeg noen ganger på om de tror det er de som eier kåken her, og at vi menneskene får lov til å være her vi også. Sånn kjekt å ha fordi vi gir dem mat, lissom? Men når det er sagt: De er da noen elskelige vesener, ikke sant? 0 Siter
Gjest kattedamen Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Nei. Jeg tror ikke det, men et stort antall katter er katastrofe f eks i et miljø som Østensjø ved Oslo. Hvis noen startet å mate katter i stor stil hele vintern rett ved sjøen, ville kattebestanden om våren da være så høy at det ville bli "kattastrofe" Heldigvis er det mye vann rundt hekkeplassene, og det stopper kattene. Men det skytes mange katter der likevel. De trekkes som en magnet til alle fuglene. Australia er langt vekk, men et godt eksempel på kattastrofer. New Sealand likeså. Heldigvis har vi vintern. Din søte lille katt gjør nok liten forskjell, bare dere ikke bor nær naturreservater med fugl. Neida, vi bor ikke i nærheten av noe fuglereservat. Vi bor i et alminnelig boligfelt med skogen som nærmeste nabo. Sikkert masse reir der, men tviler egentlig på at katten går så langt. Finnes nok reir i trærne rundt her husene ligger, også. Og så benytter hun sikkert muligheten nå når fugleungene ikke er helt stø på vingene ennå. Ja, ja. Naturen er grusom. Selv om kattene som du påpeker ikke egentlig hører hjemme her. 0 Siter
keinstein Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Smiler gjenkjennende. Jeg pleide å tenke sånn før, jeg også. At kattene var stolte av byttet sitt og ville vise oss. Men nå er jeg jammen ikke sikker, lenger. Det virker som den katten som tar fugler ikke bryr seg om å vise oss, for vi finner stort sett bare fjærne, fuglen spiser hun opp. Og hun kommer aldri rett til oss med byttet, hun gjemmer seg gjerne under skatollet. Når det gjelder katter, lurer jeg noen ganger på om de tror det er de som eier kåken her, og at vi menneskene får lov til å være her vi også. Sånn kjekt å ha fordi vi gir dem mat, lissom? Men når det er sagt: De er da noen elskelige vesener, ikke sant? "Når det gjelder katter, lurer jeg noen ganger på om de tror det er de som eier kåken her, og at vi menneskene får lov til å være her vi også. Sånn kjekt å ha fordi vi gir dem mat, lissom?" Du er ikke langt unna sannheten. Etter en del erfaring med katter, så vil du se at de kan godt flytte til naboen hvis de får bedre mat og kos der. Huskatter forblir kattunger hele livet. Hvis du ser litt på villkatter i utlandet, så har de en helt annen adferd. Ikke mye kos nei, men øra bakover, fresing og skuling. De blir voksne i en fei av det harde livet. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 Smiler gjenkjennende. Jeg pleide å tenke sånn før, jeg også. At kattene var stolte av byttet sitt og ville vise oss. Men nå er jeg jammen ikke sikker, lenger. Det virker som den katten som tar fugler ikke bryr seg om å vise oss, for vi finner stort sett bare fjærne, fuglen spiser hun opp. Og hun kommer aldri rett til oss med byttet, hun gjemmer seg gjerne under skatollet. Når det gjelder katter, lurer jeg noen ganger på om de tror det er de som eier kåken her, og at vi menneskene får lov til å være her vi også. Sånn kjekt å ha fordi vi gir dem mat, lissom? Men når det er sagt: De er da noen elskelige vesener, ikke sant? Hehe, kan være kattepusen din ikke gjør det for å vise dere nei. Spesielt med tanke på at den gjemmer og spiser opp maten. Min gamle utekatt trodde nok det. Han spankulerte som han ville hjemme, ut og inn, ut og inn hele veien. Skulle han inn, så SKULLE han inn. Var ikke snakk om at det var midt på natta og vi skulle ignorere han. Neida, da prøvde han alle tre etasjer utenfor vinduene og mjauet til noen av oss gadd å stå opp og slippe han inn. Herlige Har 2 innekatter nå da, men bor ikke slik til at vi kan ha de ute - ikke foreløpig ihvertfall. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.