Gå til innhold

Katten drar med fugler inn

Anbefalte innlegg

Gjest kattedamen
Skrevet

Hehe, kan være kattepusen din ikke gjør det for å vise dere nei. Spesielt med tanke på at den gjemmer og spiser opp maten.

Min gamle utekatt trodde nok det. Han spankulerte som han ville hjemme, ut og inn, ut og inn hele veien.

Skulle han inn, så SKULLE han inn.

Var ikke snakk om at det var midt på natta og vi skulle ignorere han. Neida, da prøvde han alle tre etasjer utenfor vinduene og mjauet til noen av oss gadd å stå opp og slippe han inn.

Herlige :D

Har 2 innekatter nå da, men bor ikke slik til at vi kan ha de ute - ikke foreløpig ihvertfall.

Åh, vi bare elsker dem uansett, ikke sant? :-)))

Gjest kattedamen
Skrevet

"Når det gjelder katter, lurer jeg noen ganger på om de tror det er de som eier kåken her, og at vi menneskene får lov til å være her vi også. Sånn kjekt å ha fordi vi gir dem mat, lissom?"

Du er ikke langt unna sannheten. Etter en del erfaring med katter, så vil du se at de kan godt flytte til naboen hvis de får bedre mat og kos der. Huskatter forblir kattunger hele livet. Hvis du ser litt på villkatter i utlandet, så har de en helt annen adferd. Ikke mye kos nei, men øra bakover, fresing og skuling. De blir voksne i en fei av det harde livet.

Joda, du har nok rett i det. Våre katter blir heldigvis ikke matet av naboer. Men de koser med alle som gidder huke seg ned. Makan til menneskekjære kosekladder skal du lete lenge etter. Men synes du ikke kattene er fascinerende flotte skapninger, da keinstein?

Skrevet

Neida, vi bor ikke i nærheten av noe fuglereservat. Vi bor i et alminnelig boligfelt med skogen som nærmeste nabo. Sikkert masse reir der, men tviler egentlig på at katten går så langt. Finnes nok reir i trærne rundt her husene ligger, også. Og så benytter hun sikkert muligheten nå når fugleungene ikke er helt stø på vingene ennå.

Ja, ja. Naturen er grusom. Selv om kattene som du påpeker ikke egentlig hører hjemme her.

I Norge snakkes og skrives det bare om søte og snille katter som er koselige og hyggelige. Virkningene på faunaene er det bare ornitologer som fortviler over. Du finner neppe en ornitolog som liker katter. Ikke en fjærfebonde heller. Slipp en katt in til 100 kylliner, og den dreper alle. Det klikker helt for katten. Det samme gjør mårdyr.

http://library.thinkquest.org/03oct/00128/en/cats/effect.htm

Gjest kattedamen
Skrevet

I Norge snakkes og skrives det bare om søte og snille katter som er koselige og hyggelige. Virkningene på faunaene er det bare ornitologer som fortviler over. Du finner neppe en ornitolog som liker katter. Ikke en fjærfebonde heller. Slipp en katt in til 100 kylliner, og den dreper alle. Det klikker helt for katten. Det samme gjør mårdyr.

http://library.thinkquest.org/03oct/00128/en/cats/effect.htm

Er du ornitolog?

Skrevet

Joda, du har nok rett i det. Våre katter blir heldigvis ikke matet av naboer. Men de koser med alle som gidder huke seg ned. Makan til menneskekjære kosekladder skal du lete lenge etter. Men synes du ikke kattene er fascinerende flotte skapninger, da keinstein?

Jo. Jeg har selv hatt katter, men bare innekatter, som ikke går ut selv om døra står oppe. Det er så fint å slippe å være redd for den, slippe naboenes iltre kjeft,, slippe å tenke på rovdyrets herjinger.

Og så er den inne hele tida, leker og er til selskap. Aldri klorte de på møbler og var aldri til bry på noen måte. Men så kostet de penger.

Skrevet

Er du ornitolog?

Nei. Men det er koselig å se småfugla henge i fettkula eller peanøttboksen om vintern og se sprurven hoppe fornøyd rundt på tunet.

En kompis mater rådyr, ekorn og fugler med brød og grønnsaker fra ICA om vintern. Da kan vi sitte i kikkhullet og se en hel dyrehage komme og gå. 5 nøtteskriker, 5 rådyr og tre keorn på en gang er visst rekord.

Gjest kattedamen
Skrevet

Jo. Jeg har selv hatt katter, men bare innekatter, som ikke går ut selv om døra står oppe. Det er så fint å slippe å være redd for den, slippe naboenes iltre kjeft,, slippe å tenke på rovdyrets herjinger.

Og så er den inne hele tida, leker og er til selskap. Aldri klorte de på møbler og var aldri til bry på noen måte. Men så kostet de penger.

Vi har heldigvis ikke iltre naboer. Og jeg bekymrer meg ikke for kattene mine når de er ute. De er født på en gård, er vant til å være ute, og fikk være lenge nok hos mammaen sin til å lære litt om livets realiteter, tror jeg.

Så får jeg heller leve med at de er rovdyr, og prøve å konsentrere meg om hvor mye de bringer med seg av kos og glede i vår lille familie :-)

Gjest kattedamen
Skrevet

Nei. Men det er koselig å se småfugla henge i fettkula eller peanøttboksen om vintern og se sprurven hoppe fornøyd rundt på tunet.

En kompis mater rådyr, ekorn og fugler med brød og grønnsaker fra ICA om vintern. Da kan vi sitte i kikkhullet og se en hel dyrehage komme og gå. 5 nøtteskriker, 5 rådyr og tre keorn på en gang er visst rekord.

Keorn er festlige å se!

Hehe.

Skrevet

Vi har heldigvis ikke iltre naboer. Og jeg bekymrer meg ikke for kattene mine når de er ute. De er født på en gård, er vant til å være ute, og fikk være lenge nok hos mammaen sin til å lære litt om livets realiteter, tror jeg.

Så får jeg heller leve med at de er rovdyr, og prøve å konsentrere meg om hvor mye de bringer med seg av kos og glede i vår lille familie :-)

Å ligge å snorke uten å gjemme seg, og stryke seg oppetter beina er kattungeadferd. Det samme er lek med nøster og annet. De trenger ikke bli voksne.

Skrevet

Keorn er festlige å se!

Hehe.

Ekorn. En kornsort.

Gjest kattedamen
Skrevet

Ekorn. En kornsort.

Tenk å mate korn med frukt fra Ica. Kanskje på tide å tørne inn? Finner bingen min, jeg.

Nattinatt, du festlige fyr!

Skrevet

Jeg vil heller at mine katter skal være sky og løpe fra mennesker om de blir utekatter.

(såklart ikke mot sine eiere)

Det er for mange "godtroende" katter der ut som opplever ikke like snille mennsker.

Skrevet

Tenk å mate korn med frukt fra Ica. Kanskje på tide å tørne inn? Finner bingen min, jeg.

Nattinatt, du festlige fyr!

God natt.

Skrevet

Jeg vil heller at mine katter skal være sky og løpe fra mennesker om de blir utekatter.

(såklart ikke mot sine eiere)

Det er for mange "godtroende" katter der ut som opplever ikke like snille mennsker.

Hvis de er voksne i hodet, vil de holde seg borte fra mennesker. Men da er de "ville". Ikke ville fordi noen er slemme mot dem, men fordi de må klare seg selv.

Skrevet

Hvis de er voksne i hodet, vil de holde seg borte fra mennesker. Men da er de "ville". Ikke ville fordi noen er slemme mot dem, men fordi de må klare seg selv.

Jo jo. Min gamle utekatt ble skeptisk til mennesker (ikke oss da), spesielt barn, etter å ha blitt sparket til i ryggen som liten slik at han fikk en skade der for evig og alltid.

Hadde jeg møtt på de som gjorde det, så vet jeg sannelig ikke hva jeg hadde gjort.

Har innekatter nå,mog er sannelig usikker på om jeg vil noen gang ha de ute i fri (tenker på en innhegning istedet), med tanke på hva noen kan få seg til å gjøre med pusene.

Skrevet

Jo jo. Min gamle utekatt ble skeptisk til mennesker (ikke oss da), spesielt barn, etter å ha blitt sparket til i ryggen som liten slik at han fikk en skade der for evig og alltid.

Hadde jeg møtt på de som gjorde det, så vet jeg sannelig ikke hva jeg hadde gjort.

Har innekatter nå,mog er sannelig usikker på om jeg vil noen gang ha de ute i fri (tenker på en innhegning istedet), med tanke på hva noen kan få seg til å gjøre med pusene.

Der er fornuftig. Lag heller et kattehus med catwalker, hoppemuligheter, tykke tau og taubelagte stolper å klatre i. Pluss en del sovehyller oppunder taket eller lag noen grunne nisjer med liggebelegg (Ikke isopor).

Skrevet

Der er fornuftig. Lag heller et kattehus med catwalker, hoppemuligheter, tykke tau og taubelagte stolper å klatre i. Pluss en del sovehyller oppunder taket eller lag noen grunne nisjer med liggebelegg (Ikke isopor).

Kattene klarer seg, luft og sol får dem. Jakte kan de også,

trengs ikke mer en enn bille til for at jakt instinktet tar overhånd.

De trenger ikke å drepe fulger, når de får mat uansett.

Sikkert mange som er uenige, men mine katter vil kunne leve et fullt liv som innekatter.

Det er ikke mange som kan si det med tanke på alle kattene som går seg bort, dør en grusom og sakte død fordi de ikke finne tilbake igjen til der de bor. Eller som er ute å lager kattebabyer i hytt og pine.

Og slåss med andre katter hvorpå de pådrar seg infeksjoner eller sykdommer som de dør av.

Eller møter på en bil eller sjuke mennesker som vil de til livs.

Så er det mine katter som vil leve et godt og langt liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...