Gå til innhold

Hvordan forkorte utbrudd av Herpes 1?

Anbefalte innlegg

Heisann...

For ganske nøyaktig et års tid siden var jeg til legen med et munnsår. Jeg hadde ikke noen smerter, men det var ganske hovent og med endel puss i, så han kunne/ville ikke si om det var Herpes 1. Men det begynte ihvertfall med banking i leppen og så hovnet det opp på noen timer. Gikk bort i løpet av en ukes tid, men nå har det altså dukket opp igjen.

Bankingen begynte igår, og idag har jeg en leppe som er "larger-than-life". Jeg får ikke time hos legen min akkurat nå, og utfra deg jeg har lest, så hjelper ikke Zovirax all verden når utbruddet er et faktum? Og jeg kan ikke se for meg at du kommer så langt på legevakten med en leppe som min - det er knappest et sted for syke mennesker ;)

Men jeg skal til et viktig jobbintervju om en uke, og det hadde vært fint å slippe denne leppa. Er det noen som har noen erfaringer med å tørke det ut? Eller skal såret holdes mykt (sinksalve og lepomade har vært foreslått enkelte steder ser jeg)? Har også lest at det ikke er lurt å stikke hull på hevelsen, men jeg har vært inne på å amputere ;)

Jeg er vel ganske heldig som ikke har noen smerter, men jeg er tydeligvis mer forfengelig enn jeg trodde...

Jeg er svært takknemlig for raske svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23394-hvordan-forkorte-utbrudd-av-herpes-1/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Django.

Jeg har vært veldig plaget av disse irriterende herpes-utbruddene.

Det jeg pleier å gjøre, er å smøre litt tannkrem på, å da pleier det faktisk å bli mye bedre.

Når hevelsen har gått litt ned, pleier alltid jeg å stikke hull på "blemmene". Jeg vet ikke om det er lurt, men jeg har alltid gjort det, og aldri fått noen "men" av den grunn.

Heldigvis har herpesen gitt seg mer og mer med årene, men de kommer en sjelden gang, og da er jeg ikke sen med å smøre på med tannkrem...å evt. stikke hull på de.

Ellers vil jeg bare minne deg på at; hvær gang jeg er i syden, eller noen jeg kjenner reiser, så kjøper jeg med meg salver hjem. De salvene de har i utlandet er kjempe- gode, å reduserer sårene noe enormt!!

Du vet... Norge skal alltid være så treige når det gjelder slike medisin-ting.

Håper noe av dette vil hjelpe deg!

Klem

Hei!

Sinksalve når jeg er hjemme...

Aloe Vera når jeg skal ut.

Etter en natt med sinksalve pleier det å gå hull på blemmene, og da er bedringen ikke langt unna. :-)

(Det tar ca to dager fra hull på blemma til helt frisk hos meg iallefall, men det kan vel være individuelt.)

Håper dette kan hjelpe.

Gjest Natron

Prøv å rense grundig (gni litt) med jod-sprit eller klorhexidin-sprit (apoteket) og smør deretter med sinksalve eller bacimycinsalve. Min erfaring er at hvis man desinfiserer huden grundig så snart man fornemmer at et utbrudd kommer, så begrenser man sårene og det går lengre til neste gang man får utbrudd. Mulig det er bare innbilning men...

Annonse

Kjære Django.

Det jeg pleier å gjøre, er å smøre litt tannkrem på, å da pleier det faktisk å bli mye bedre.

Når hevelsen har gått litt ned, pleier alltid jeg å stikke hull på "blemmene". Jeg vet ikke om det er lurt, men jeg har alltid gjort det, og aldri fått noen "men" av den grunn.

Heldigvis har herpesen gitt seg mer og mer med årene, men de kommer en sjelden gang, og da er jeg ikke sen med å smøre på med tannkrem...å evt. stikke hull på de.

Ellers vil jeg bare minne deg på at; hvær gang jeg er i syden, eller noen jeg kjenner reiser, så kjøper jeg med meg salver hjem. De salvene de har i utlandet er kjempe- gode, å reduserer sårene noe enormt!!

Klem

Hei!

Ville bare si... til neste gang du får utbrudd , ( for det høres veldig ut som det er herpes det du har.... har det selv!)

-det er kommet en ny salve på markedet i Sverige som heter vektavir. Den er mye mer effektiv enn zovirax!!!! den virker til og med når du har fått blemmer. (!)

den er litt dyr, ( ca 80 kr for en liiiten tube) men den er sannelig verdt det!! det er ikke noe morro med munnsår...

hilsen eve :)

• 4 uker senere...
Gjest (Anonymous)

Hei,

I mange år hørte jeg på min mor og lot munnsåret følge sitt eget forløp, uten å tukle med det nevneverdig. Så lenge man har blemmer føles såret temmelig ubehagelig, derfor anbefaler jeg å kjøpe noen kanyler e.l sterile gjenstander og bruke dem til å stikke hull på blemmene med en gang de viser seg. Gjerne før de blir store og væskefylte. Selv pleier jeg å rispe litt i huden med en kanyle(sprøytespiss) der det begynner å klø, til det pipler fram noen bloddråper, deretter smører jeg på en salve som trekker veske ut av såret, slik at den vesken som skulle samlet seg under huden blir trukket inn i salven. Når salven har virket noen timer tørker jeg den av, og renser med 5mg klorhexidin.(som man ikke får kjøpt på apoteket. Der selges bare 1mg, av en eller annen grunn. Mulig man får 5mg på resept. Jeg får det i alle fall fra min mor som jobber i helsesektoren) Klorhexidinen tørker også ut såret. Når jeg så har gjort, tar jeg kanylen og stikker hull på alle antydninger til blemmer, og klemmer på de utsatte stedene for å presse ut væske fra det påbegynnende såret. Kommer væsken ut, vil den jo ikke samle seg under huden et sted... Så vasker jeg med klohexidin og smører på den uttørkende salven igjen. Salven jeg bruker er Brulidine, men antar de fleste salver funker bra. Og jo, så tar jeg også Zovirax-tabletter samtidig, men de er jo så fantastisk dyre at det gjør vondt.

Mamma påstår at Ibaril(hydrokortisonsalve) hjelper, ettersom den er symptomdempende, men jeg har aldri klart å få meg til å tro på virkningen.

Dette er hva jeg tror hjelper, men det er nok ikke lurt å stole for mye på det.

- Øivind ([email protected])

• 2 år senere...
MyNameIsNotImportent

Kjære Django.

Klem

Jeg er også veldig plaget av herpes. Jeg bare lurer på hva de salvene du kjøper i utlandet heter? Vil så gjerne finne noe som virker ordentlig, så jeg slipper å slite med det en hel uke :) Lurer også på om du vet om Zovirax pillene virker bedre enn kremen? Jeg bruker kremen og syns det er det best jeg har prøvd, men liksom ikke bra nok. Jeg pleier ikke stikke hull på blemmene, burde jeg det?

På forhånd takk!!

Jeg er også veldig plaget av herpes. Jeg bare lurer på hva de salvene du kjøper i utlandet heter? Vil så gjerne finne noe som virker ordentlig, så jeg slipper å slite med det en hel uke :) Lurer også på om du vet om Zovirax pillene virker bedre enn kremen? Jeg bruker kremen og syns det er det best jeg har prøvd, men liksom ikke bra nok. Jeg pleier ikke stikke hull på blemmene, burde jeg det?

På forhånd takk!!

Tror det sprer seg om du stikker hull...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...