Gå til innhold

Folk som inviterer seg selv på hytta

Anbefalte innlegg

Gjest Tar gjerne i mot råd
Skrevet

Vi har for et par mnd siden kjøpt oss hytte ved et sommersted. Det koster flesk, og det er mye jobb å sette stedet i stand, men vi gleder oss til vår første familieferie (familie = ektepar med små barn) på hytta, hvor vi kan komme nær hverandre som familie etter en hektisk vår på jobbene etc.

Vi har knapt rukket å benytte hytta selv ennå, har bare vært der på "jobbehelger" for å sette den i stand. Men allerede nå melder familiemedlemmer sin ankomst til gratisferie på hytta.

Jeg synes det er vanskelig å være streng overfor mennesker som er så frampå og inviterer seg selv. Folk må gjerne komme og bli en natt eller to, eller dersom de vil leie seg hytte i nabolaget (mye som leies ut), er det hyggelig å treffes på stranda, båtturer etc.

Men jeg vil ikke ha familiemedlemmer "overalt", på badet, på flatseng i stua eller telt i hagen (ja, de foreslår slikt, bare for å komme!!) slik at vi må innrette alle dagene våre på besøk, og ikke får konsentrert oss om vår egen lille familie og vårt eget ekteskap!

Men finnes det en måte å unngå å bli beleiret hele sommeren uten å fornærme foreldre/søsken?

Videoannonse
Annonse
Gjest togli
Skrevet

Alle skjønner at man trenger litt tid for seg selv. Jeg hadde sagt at den og den uka synes vi det skal bli deilig å ha familieferie alene, men at de er hjertelig velkomne i uke .... Blir det flere som ønsker å komme, så får de dele uka mellom seg eller komme samtidig. Skjønner de ikke det, så er det de som har et problem og ikke dere!

Skrevet

Jeg skjønner dere godt! Vi syns det er hyggelig med besøk på hytta, men trenger dager for oss selv også. Helst flere dager uten gjester enn med gjester...

Vi har egentlig ikke det problemet, vi får ikke gjester som vi ikke har invitert... Deres familie trenger tydeligvis et hint :o)

Fortell rett ut at den og den helgen eller den og den uka vil dere være for dere selv, for det er så stressende med besøk hele tiden!

(Selv om folk sier de skal hjelpe til, blir det mye mas, rot, fullt kjøleskap, rot på badet, fullt i doen, mindre søvn osv.)

Gjest dina2
Skrevet

Huff, hvor slitsomt. skjønner godt det er vanskelig for deg når de tar det som en selvfølge.

Dere får bare si ifra at dere er opptatt og at det ikke passer med besøk i ferieukene deres.

Skrevet

Si at de gjerne kan leie hytta til markedspris, når dere ikke selv er der.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Si det som det er med en gang, så slipper du angre senere når de kommer år etter år. Ferien er forbeholdt kjernefamilien, det bør de kunne forstå. Syns forslaget om å si at de kan leie hytat når dere ikke er der var god, jeg.

Skrevet

Vi har en hytte som vi ofte leier. Ikke en gang har vi vært der uten å bli invadert av flere puljer venner og familie. Noen ganger sitter de til over midnatt slik at jeg og min kjære ikke får en liten stund hyttekos alene etter at ungene er i seng.

Neste gang skal vi ikke informere noen om at vi skal på hytta. Vi savner å gjøre noe sammen, vi og ungene, uten at vi alltid er tilgjengelig for andre.

Dere må bli enige om en strategi, ellers blir hytteturen mer slit enn kos.

Skrevet

Jeg ville sagt at det var hyggelig om de kom et par dager i den og den perioden for å markere rammene for når de var velkomne. Og så ville jeg forklart at dere ser frem til en rolig familieferie på det nye sommerstedet.

Gjest Mom33
Skrevet

For det første: Det er utrolig frekt å be seg selv på hytta til noen! Fatter og begriper ikke hva folk tenker med, jeg!

For det andre: Når folk spør om de kan komme, så spør du om når de hadde tenkt det. Så legger du ansiktet i litt beklagende folder og sier: "Hm, beklager, det passer ikke. Men hva med xxxx?" Så setter dere av ei helg/et par dager der alle som vil kan komme innom. Det blir garantert trangt, og slettes ikke bare hyggelig, men da kurerer du vel de fleste.

Så kan dere selv invitere folk når dere vil, og ha resten av helgene fri.

Gooood hytteferie!

Gjest at det går an
Skrevet

Folk som innviterer seg selv på hytta er uhøflige. Sånn gjør man bare ikke.

Si det som det er, med et smil, dere vil ikke ha besøk, dere er slitne og vil være sammen alene som familie.

kos dere!

Skrevet

Det er vel ikke problem. Si at det passer ikke, rett og slett. Noen blir grinete, men det går faktisk over. Hvis du ikke tar det med en gang, så installerer de seg fast hver sommer, og du kommer til å angre at du ikke tok dem fatt. Vær konsekvent.

Du trenger ikke være venner med alle, du bare tror det.

Skrevet

Det er vel ikke problem. Si at det passer ikke, rett og slett. Noen blir grinete, men det går faktisk over. Hvis du ikke tar det med en gang, så installerer de seg fast hver sommer, og du kommer til å angre at du ikke tok dem fatt. Vær konsekvent.

Du trenger ikke være venner med alle, du bare tror det.

"Du trenger ikke være venner med alle, du bare tror det. "

der traff du spikeren...

"Hvis du ikke tar det med en gang, så installerer de seg fast hver sommer, og du kommer til å angre at du ikke tok dem fatt. Vær konsekvent."

Dette er jammen sant! Kan ikke risikere at dette blir en årviss forventing om å friere på hytta.

Skrevet

For det første: Det er utrolig frekt å be seg selv på hytta til noen! Fatter og begriper ikke hva folk tenker med, jeg!

For det andre: Når folk spør om de kan komme, så spør du om når de hadde tenkt det. Så legger du ansiktet i litt beklagende folder og sier: "Hm, beklager, det passer ikke. Men hva med xxxx?" Så setter dere av ei helg/et par dager der alle som vil kan komme innom. Det blir garantert trangt, og slettes ikke bare hyggelig, men da kurerer du vel de fleste.

Så kan dere selv invitere folk når dere vil, og ha resten av helgene fri.

Gooood hytteferie!

"For det første: Det er utrolig frekt å be seg selv på hytta til noen! Fatter og begriper ikke hva folk tenker med, jeg!"

Ja, jeg er helt enig. Og jeg har ikke noe problem med å begrense venner som inviterer seg selv. Og søsknene våre har hittil ikke invitert seg på besøk.

Problemet er egentlig min (konas) foreldre, som sikkert vil synes det er dødsdeilig å slange seg i sola og bli oppvartet av sin snille datter.

Selvsagt vil jeg få "hjelp", men vinninga går jo opp i spinninga når det blir desto mer rydding, desto mer matlaging, mer rot og bråk og kø på do! :-(

Men problemet er at vi er velkomne når som helst til deres hus, med barn og alt. Tror derfor de lettere vil bli snurt over at vi setter foten ned, og forvente at dette bare er rimelig gjengjeld.

Men de er pensjonister og har 52 ukers ferie - vi har bare 3 uker sammen i sommer. De kan mer enn gjerne komme og bo hos oss en uke eller to i HUSET vårt, men på hytta har jeg mest lyst til å ha en "max 3 netter-regel" for gjester.

Skrevet

Vi har en hytte som vi ofte leier. Ikke en gang har vi vært der uten å bli invadert av flere puljer venner og familie. Noen ganger sitter de til over midnatt slik at jeg og min kjære ikke får en liten stund hyttekos alene etter at ungene er i seng.

Neste gang skal vi ikke informere noen om at vi skal på hytta. Vi savner å gjøre noe sammen, vi og ungene, uten at vi alltid er tilgjengelig for andre.

Dere må bli enige om en strategi, ellers blir hytteturen mer slit enn kos.

Takk for tips! Jeg skjønner at man må ta dette i starten, slik at man ikke sliter med det i årevis.

Håper det løser seg for dere:)

Skrevet

Si det som det er med en gang, så slipper du angre senere når de kommer år etter år. Ferien er forbeholdt kjernefamilien, det bør de kunne forstå. Syns forslaget om å si at de kan leie hytat når dere ikke er der var god, jeg.

det verste er at de faktisk har spurt om å "få låne eller leie" hytta når vi ikke er der. *hint hint* = en leie skal vel helst bare være symbolsk.

Det er bedre å leie bort hytta når vi ikke er der, en samtidig vil vi ikke binde oss opp på dette. Den er helt ny for oss, vi har hittil ikke feriert der, og føler at vi må "bo oss inn".

Og kanskje vi vil bruke den noen helger etter at vår ferie er over? Da passer det ikke så bra med hytte full av folk! ;)

Dessuten er vi redd for at det vil åpne opp for at "alle andre" familiemedlemmer også vil spørre om å få "låne eller leie".

Skrevet

Si at de gjerne kan leie hytta til markedspris, når dere ikke selv er der.

Takk for tipset, men jeg tror vi i første omgang skal prøve å løse "invitere-seg-selv" problemet før vi kanksje påfører oss et nytt problem;)

Det er ikke alltid så lett å kreve "markedspris" fra sine egne foreldre, og dessuten kan andre slektninger stå i "kø" for å få leie de også, og da binder vi opp oss selv for mye.

Skrevet

Huff, hvor slitsomt. skjønner godt det er vanskelig for deg når de tar det som en selvfølge.

Dere får bare si ifra at dere er opptatt og at det ikke passer med besøk i ferieukene deres.

Det dumme er at vi allerede har indikert at de er velkomne for å "hilse på". Men så tyder alt på at vi har ulik oppfatning av hva som ligger i det begrepet.

Jeg hadde tatt det for gitt at et opphold av samme varighet som en helg - max langhelg (dvs 2-3 netter), men frykter at de forventer minst en uke:(

Skrevet

Jeg skjønner dere godt! Vi syns det er hyggelig med besøk på hytta, men trenger dager for oss selv også. Helst flere dager uten gjester enn med gjester...

Vi har egentlig ikke det problemet, vi får ikke gjester som vi ikke har invitert... Deres familie trenger tydeligvis et hint :o)

Fortell rett ut at den og den helgen eller den og den uka vil dere være for dere selv, for det er så stressende med besøk hele tiden!

(Selv om folk sier de skal hjelpe til, blir det mye mas, rot, fullt kjøleskap, rot på badet, fullt i doen, mindre søvn osv.)

"(Selv om folk sier de skal hjelpe til, blir det mye mas, rot, fullt kjøleskap, rot på badet, fullt i doen, mindre søvn osv.) "

My point exactly! For ikke å snakke om det som en annen nevnte her: Kveldskos for oss etter at barn er i seng. Man burde jo ha tid og overskudd til mer "slikt" også i ferien.

Uff, nei jeg skjønner at jeg bare må gripe fatt i saken nå fra starten av, selv om det kan være en upopulær beslutning.

Skrevet

Alle skjønner at man trenger litt tid for seg selv. Jeg hadde sagt at den og den uka synes vi det skal bli deilig å ha familieferie alene, men at de er hjertelig velkomne i uke .... Blir det flere som ønsker å komme, så får de dele uka mellom seg eller komme samtidig. Skjønner de ikke det, så er det de som har et problem og ikke dere!

Takk for svar. Det enkleste er ofte det beste, og så også i dette tilfellet.

Jeg må bare ta meg selv i nakken og tåle å være litt upopulær.

Skrevet

Når de begynner å ymte frempå skal du bare si "Esther, Esther" med svensk aksent......)

(denne skjønner bare de som har sett sketsjen)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...