Gå til innhold

Folk som inviterer seg selv på hytta

Anbefalte innlegg

Gjest Tar gjerne i mot råd
Skrevet

Folk som innviterer seg selv på hytta er uhøflige. Sånn gjør man bare ikke.

Si det som det er, med et smil, dere vil ikke ha besøk, dere er slitne og vil være sammen alene som familie.

kos dere!

"Folk som innviterer seg selv på hytta er uhøflige. Sånn gjør man bare ikke."

Jeg er HELT ENIG! Vi har flere venner som har vært hytteeiere i flere år, men har aldri inivtert oss selv på hytta, eller hintet om at "det hadde vært hyggelig må se hytta" osv. Men andre i vennegjengen har tydeligvis som vane å invitere seg både hit og dit.

Rart i grunnen, at hytte liksom er "lov" å invitere seg på. Akkurat som om det ikke er slitsomt å ha gjester der, eller akkurat som om man ikke tenker på at man bryter inn i folks kostbare ferie på den måten.

Vi har tidligere leid leilighet i Sør-Europa i 2-3 uker - da har det ikke vært NOEN forespørsler om å komme og besøke oss.

Selvsagt ville det vært mer kostbart og tidkrevende å dra på besøk til utlandet, men tror ikke at folks tilbakeholdenhet bare skyldes det. Tror også at det da lettere føles som "inntrengning" fordi folk har booket og betalt for leien.

Men ferie i egeneid, lånefinansiert hytte er langt fra gratis, da! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Du trenger ikke være venner med alle, du bare tror det. "

der traff du spikeren...

"Hvis du ikke tar det med en gang, så installerer de seg fast hver sommer, og du kommer til å angre at du ikke tok dem fatt. Vær konsekvent."

Dette er jammen sant! Kan ikke risikere at dette blir en årviss forventing om å friere på hytta.

Jeg sa til ei venninne: i 40-årslaget inviterer du bare dem du liker, om det bare blir 5, så er det 5. Drit i de andre.

Har du ikke lyst til å holde 40-årslag, så gjør du det ikke.

Det dreier seg om relasjoner. Noen er livredde for å støte noen.

Ikke si "Det passer ikke i år" men "Det passer ikke". Så slipper du diskusjon neste år.

Skrevet

Jeg ville sagt at det var hyggelig om de kom et par dager i den og den perioden for å markere rammene for når de var velkomne. Og så ville jeg forklart at dere ser frem til en rolig familieferie på det nye sommerstedet.

Jeg håper at vi klarer å få gjort noe med dette. Jeg skjønner at vi må ta det nå i starten, før det setter seg en vane eller forventing om å alltid komme på hytta.

Tror jeg skal male et skilt og henge på døra om at det er en max grense på 3 netter;)

Gjest Mom33
Skrevet

"For det første: Det er utrolig frekt å be seg selv på hytta til noen! Fatter og begriper ikke hva folk tenker med, jeg!"

Ja, jeg er helt enig. Og jeg har ikke noe problem med å begrense venner som inviterer seg selv. Og søsknene våre har hittil ikke invitert seg på besøk.

Problemet er egentlig min (konas) foreldre, som sikkert vil synes det er dødsdeilig å slange seg i sola og bli oppvartet av sin snille datter.

Selvsagt vil jeg få "hjelp", men vinninga går jo opp i spinninga når det blir desto mer rydding, desto mer matlaging, mer rot og bråk og kø på do! :-(

Men problemet er at vi er velkomne når som helst til deres hus, med barn og alt. Tror derfor de lettere vil bli snurt over at vi setter foten ned, og forvente at dette bare er rimelig gjengjeld.

Men de er pensjonister og har 52 ukers ferie - vi har bare 3 uker sammen i sommer. De kan mer enn gjerne komme og bo hos oss en uke eller to i HUSET vårt, men på hytta har jeg mest lyst til å ha en "max 3 netter-regel" for gjester.

Men da har du jo svaret klart, da! Når de hinter om hytteferie, så si du at det passer dårlig, og spør om de ikke heller kan komme en tur da og da hjem til dere.

Skjønner at det kan bli et lite dillemma, men kanskje du kan velge en annen varian: Betro deg til mamma! Si at du synes det er så vanskelig at venner og slikt inviterer seg selv til hytta, og spør henne om råd! Kanskje det vil virke?

Gjest prust
Skrevet

Når de begynner å ymte frempå skal du bare si "Esther, Esther" med svensk aksent......)

(denne skjønner bare de som har sett sketsjen)

*LOL*

Kusina mi i Sverige heter Esther Ingrid eller Ingrid Esther - og hun kunne ikke fordra Esther som navn. Folk ropte etter henne "Eeeeeestheeeer!" med DET tonefallet. Så det ble kun Ingrid på henne :-)

Skrevet

Når de begynner å ymte frempå skal du bare si "Esther, Esther" med svensk aksent......)

(denne skjønner bare de som har sett sketsjen)

Jeg skjønte dessverre ikke den;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...