Gå til innhold

se på denne farge-illusjonen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skjønte ikke hva som var kult jeg?

har du musen utenfor bilde så ser man bare gult og blått, har man musen på bilde så er det sort og hvitt?? Det er jo ikke noe illusjon det?

Du da! Stirr på den svarte prikken en stund og kjør så musepila over bildet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Princess Peach
Skrevet

jeg skjønte ikke hva som var kult jeg?

har du musen utenfor bilde så ser man bare gult og blått, har man musen på bilde så er det sort og hvitt?? Det er jo ikke noe illusjon det?

Du må stirre på den svarte prikken i 30 sekunder, så fortsetter du å holde blikket på prikken mens du tar musepila over bildet. Da blir det et fargebilde (hvis du ikke flytter blikket fra prikken da). :)

hare1365380455
Skrevet

Nei for da hadde jeg lagt deg for hat -tror jeg! ;D

Og det må ikke skje!

hare1365380455
Skrevet

Jeg er kjempepingle... blir jo psyket ut bare av tanken på å stirre på den prikken i 30 sekunder.. hehe.

*knis*

Skrevet

Nemlig, og ingen demoner som brøler! :)

Det tenkte jeg ikke over at det kunne være heller!

Kult bilde!

Gjest bare å lese litt psykologi eller biologi
Skrevet

Det er ingen illusjon, egentlig. Når du ser på farger, oppstår det et "etterbilde" av komplementære farger, Av en eller annen grunn blir det bildet hengende igjen, når man ser på en slik prikk i 30 sek, så når du beveger musen, ser du bildet + etterbildet av fargene du har sett på tidligere. Etrterbildet blir brutt når du beveger øyet.

Finnes mange slike eksempler, men det er ikke noe mystisk ved det.

Skrevet

Det er ingen illusjon, egentlig. Når du ser på farger, oppstår det et "etterbilde" av komplementære farger, Av en eller annen grunn blir det bildet hengende igjen, når man ser på en slik prikk i 30 sek, så når du beveger musen, ser du bildet + etterbildet av fargene du har sett på tidligere. Etrterbildet blir brutt når du beveger øyet.

Om man ser bare bittelitt til side for prikken og beveger musa over bildet, så kommer det ingen farger. Kun når man ser rett på prikken. Det kan ikke biologien forklare meg ;-)

Skrevet

Om man ser bare bittelitt til side for prikken og beveger musa over bildet, så kommer det ingen farger. Kun når man ser rett på prikken. Det kan ikke biologien forklare meg ;-)

Jo, den kan det, men jeg kan ikke nok om det til å forklare deg :)

Tipper at det har noe med hvordan lyset faller å gjøre, og at hvis du ser utenfor prikken, ser du på en farge i stedet for svart, og da får du ikke frem etterbildet skikkelig.

Alle slike "eksperiment" jeg har sett er sånn at du må se på en svart prikk, ikke på andre deler av bildet, i alle fall.

Du får samme effekt hvis du flytter blikket til en hvit overflate, sånn omtrent, i alle fall. Her fungerer det grå bildet som den hvite flaten.

Skrevet

Dæven - det var en stilig effekt!

Det er det jeg alltid har sagt - våre sanser kan enkelt lures, bare man vet hvordan:-)

Skrevet

Såpass skjønner vi også, men det er kult fordiom.

Skrevet

Såpass skjønner vi også, men det er kult fordiom.

Nei det tror jeg ikke - at dere alle skjønner "såpass". Dersom dere gjorde det, ville dere ikke blitt så overrasket. Kan tenkes du skjønner, men en del nedenfor tror at det er en illusjon - og det er det ikke. Det er høyst reelt og utslag av hvordan øyet fungerer, ikke noe mer enn det.

Skrevet

Nei det tror jeg ikke - at dere alle skjønner "såpass". Dersom dere gjorde det, ville dere ikke blitt så overrasket. Kan tenkes du skjønner, men en del nedenfor tror at det er en illusjon - og det er det ikke. Det er høyst reelt og utslag av hvordan øyet fungerer, ikke noe mer enn det.

Det er jo klart at det er en illusjon. Bildet blir jo ikke i farger, det bare ser sånn ut, pga hvordan øyet fungerer, altså - illusjon. Men magi er det ikke.

Skrevet

Det er jo klart at det er en illusjon. Bildet blir jo ikke i farger, det bare ser sånn ut, pga hvordan øyet fungerer, altså - illusjon. Men magi er det ikke.

Vel, da må vi definere hva en illusjon er da, hvis denne diskusjonen skal gi noe mening.

Det tror jeg nok ikke at jeg gidder å bli med på, men jeg er ganske sikker på at vi ikke er enige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...