Gå til innhold

Tanken og humør...

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hva ER egentlig en tanke? Hvordan foregår den? Er det signalmolekyler mellom ulike hjerneceller?

Enn humør? Er det også bare signalmolekyler (serotonin?) i ulike doser?

Eller tenker du helst ikke "kjemi" og foretrekker tenke på sjel?

Undres undertegnede, som er i det filosofiske hjørnet i dag.

;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker og på det iblant! En svensk forsker (!) sa det så fint synes jeg - hun kalte serotonin og de andre signlstoffene for sjelens verktøy! Synes det er en fin tanke. :-)

Gjest heffalumpen
Skrevet

Tenker og på det iblant! En svensk forsker (!) sa det så fint synes jeg - hun kalte serotonin og de andre signlstoffene for sjelens verktøy! Synes det er en fin tanke. :-)

...en fin seroton?

:))

Gjest heffalumpen
Skrevet

..jeg tenker.."kjemi" OG sjel. Ingen motsetninger mellom det, nødvendigvis.

Skrevet

Da jeg og venninna mi var 12-13 år spaserte vi taust. Så sa hun plutselig "Tenk at man kan tenke". Det var en egen stemning da, så vi knakk sammen i latter. Den dag i dag kan hun finne på å si det samme sånn helt plutselig.

*Mimre mimre*

Skrevet

Uff, jeg er så pragmatisk anlagt at jeg velger å helle i retning kjemi. Men er det så ille da? Det er tross alt lettere å akseptere dårlig humør hvis man kan legge skylden på litt feildosert kjemi ;o)

Men egentlig tror jeg jo på dette med sjel også. Egentlig ser det ut til at jeg her har to parallelle trosretninger. Jeg klarer rett og slett ikke velge mellom dem! Er det OK om jeg for hver dag velger den som passer best ut fra humør og dagsform? ;o)

Skrevet

Kan anbefale en glimrende bok hvis du virkelig er interessert i å dykke ned i vitenskapen i dette. Stefan Klein har skrevet boka "Lykkeformelen". Svært interessant og spennende, og selv om den er basert på forskning, er den lettlest og forståelig selv om man ikke selv er hjerneforsker :-)

Gjest Lysglimt
Skrevet

Tanker er energi,følelsene er et resultat av tankene vi har skapt.

Vi må tenke på hva vi tenker,for det er tankene som skaper :)

Alt begynner med en tanke.

Skrevet

Tanker er energi,følelsene er et resultat av tankene vi har skapt.

Vi må tenke på hva vi tenker,for det er tankene som skaper :)

Alt begynner med en tanke.

Enig med deg i at tankene har skapekraft, Lysglimt. Men vet du ... jeg tror nok følelsene kommer før tankene.

Man kan påvirke følelsene av bevisst å tenke annerledes. Men likevel oppstår følelser også helt uavhengig av tanker. Tenker jeg, da ...

Gjest heffalumpen
Skrevet

Enig med deg i at tankene har skapekraft, Lysglimt. Men vet du ... jeg tror nok følelsene kommer før tankene.

Man kan påvirke følelsene av bevisst å tenke annerledes. Men likevel oppstår følelser også helt uavhengig av tanker. Tenker jeg, da ...

jepp, enig! Babyer føler. De tenker ikke. Føst etter en stund tenker de. Før det har de opplevd. og følt. Det gir stemninger som vi kan ha med oss resten av livet, mer elller mindre.

Gjest Lysglimt
Skrevet

Ja det er så mange ulike meninger...

Men jeg tror også at man kan lære ¨å styre følelsene :)

Gjest Lysglimt
Skrevet

jepp, enig! Babyer føler. De tenker ikke. Føst etter en stund tenker de. Før det har de opplevd. og følt. Det gir stemninger som vi kan ha med oss resten av livet, mer elller mindre.

Men babyer blir jo også påvirket av tanker,det er tanker som lager energiene rundt oss,så skaper vi deretter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...