Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg innrømmer det gjerne: Jeg har null greie på boliglån, terminbeløp, renter etc. I den sammenhengen som er relevant, ihvertfall. Derfor:

Jeg sitter her og bruker DNB NORs boliglånkalkulator, og får følgende tall:

1.5 mill, 25 år, 3,5% rente, annuitet. Terminbeløp: 7.511,-

1,5 mill, 25 år, 7% rente, annuitet. Terminbeløp: 10.603,-

Er dette terminbeløpet det faktiske beløpet det koster å betale på lånet i måneden? Det virker da lite...?

"..........................................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

16

• Prozak

13

• morsan

6

• keinstein

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Det er det faktiske lånet ja, så lenge du ikke velger å betale inn mer...

Med dobbelt så mye i lån og 7% rente, blir terminbeløpet med avdrag 19000 og noe...

Gjest c-lin
Skrevet

Vi tok opp et lån på 1,2. Terminbeløpet er ca 6000 på 25 år. Vi betaler altså den summen pr mnd.

Skrevet

Regnet raskt ut for annuitetslånet og det stemmer, i tillegg får du en rentefordel, som utgjør 28 % av rentedelen.

I tillegg vil det komme noen få kr. i tillegg for at de trekker deg for lånet, men det er 25 kr. eller noe.

Men ta høyde for et par prosent i renteøkning.

Skrevet

Regnet raskt ut for annuitetslånet og det stemmer, i tillegg får du en rentefordel, som utgjør 28 % av rentedelen.

I tillegg vil det komme noen få kr. i tillegg for at de trekker deg for lånet, men det er 25 kr. eller noe.

Men ta høyde for et par prosent i renteøkning.

"Men ta høyde for et par prosent i renteøkning."

Det var derfor jeg regnet ut med henholdsvis 3.5 og 7 % :-)

"............................................."

Skrevet

Noen må ha tatt bort skattefordelen.

Fra regnestykket?

"......................................."

Skrevet

Det stemmer det - jeg har et lån på en mill - på 24 år nå - samme rente omtren og betaler omtrent 5000 i mnd. - så det lønner seg å "eie" (sammen med banken) i forhold til å leie ja - - å leie et sånt hus som vi har, ville kostet fra 8-10.000,- i mnd.

Men så kommer jo kommunale avgifter til også da - -

Skal du kjøpe deg hus? :)

Skrevet

Ja du kan jo trekke fra rentene på skatten :) og du kan da regne 28% på årsrentene tilbake :)

Skrevet

Det stemmer det - jeg har et lån på en mill - på 24 år nå - samme rente omtren og betaler omtrent 5000 i mnd. - så det lønner seg å "eie" (sammen med banken) i forhold til å leie ja - - å leie et sånt hus som vi har, ville kostet fra 8-10.000,- i mnd.

Du glemmer egenkapitalen. Den koster også.

Men jeg er jo enig med deg, det lønner seg å eie.

Skrevet

"Men ta høyde for et par prosent i renteøkning."

Det var derfor jeg regnet ut med henholdsvis 3.5 og 7 % :-)

Javisst gjorde du det, jeg leste for raskt og tenkte, av en eller annen grunn, på serielån i det andre regneeksempelet ditt.

Skrevet

Hva har det med terminbeløpet å gjøre?

".............................................."

Skrevet

"Skal du kjøpe deg hus? :)"

Ikke riktig ennå, men snart :-)

"....................................."

Skrevet

Du glemmer egenkapitalen. Den koster også.

Men jeg er jo enig med deg, det lønner seg å eie.

Hva mente du med det? Egenkapitalen? det hadde ikke jeg. Den har jeg nå - i verdien på huset.

Skrevet

"Skal du kjøpe deg hus? :)"

Ikke riktig ennå, men snart :-)

"....................................."

Så spennende! ;) Skal du bygge? ja? det er gøy og mye billigere.

Skrevet

Han tenker sikkert at de egentlig blir mindre - de mnd utgiftene... -men vi vanlig folk får heller igjen på skatten - en gang i året :)

Skrevet

Han tenker sikkert at de egentlig blir mindre - de mnd utgiftene... -men vi vanlig folk får heller igjen på skatten - en gang i året :)

Ah, of course. Men terminbeløpene blir jo ikke mindre - det er nettoinntekten som blir høyere p.g.a fradraget.

Nei, jeg har ikke vurdert så seriøst å bygge. Det koster jo omtrent like mye for en tomt som for en tomt m/hus - hvor langt ut i gokk må man for at det skal bli billigere?

Skrevet

Hva mente du med det? Egenkapitalen? det hadde ikke jeg. Den har jeg nå - i verdien på huset.

Kostet ikke huset mer enn en million?

Skrevet

Noen leverandører av ulike tjenester slk liksom være snille og hjepe deg å regne ut hva kostnaden vil bli netto fratrukket skattefordeler som du får på selvangivelsen hvert år.

Dette strir mot markedsføringsloven, fordi alle får ikke fradrag (fordi de ikke betaler skatt), men nesten alle.

Noe prøver å trekke fra momsen for de som er næringsdrivende, men alle næringdrivende får ikke fratrukket moms, og private får ikke, så det er heller ikke lov.

Noen prøver å utelate fellesgjeld og husleie i andelsleiligheter også. Det er absolutt forbudt og kvalifiserer til bøter etter loven.

En kompis har nettopp anmeldt en megler som oppga pris uten moms og la det på etterpå. For så å syte og påstå at alle burde vite at momsen kommer i tillegg. Men hun kommer uten tvil til å tape, evt betale bot. §2: villedende markedsføring.

Skrevet

Fra regnestykket?

"......................................."

Ja, for å få det til å se billigere ut. Flere lånere har driti seg ut på det. De kom som oftest til klarhet i det før det var for sent, men noen har gått i fella også. De har loven på sin side, det er ikke lovlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...