Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen leverandører av ulike tjenester slk liksom være snille og hjepe deg å regne ut hva kostnaden vil bli netto fratrukket skattefordeler som du får på selvangivelsen hvert år.

Dette strir mot markedsføringsloven, fordi alle får ikke fradrag (fordi de ikke betaler skatt), men nesten alle.

Noe prøver å trekke fra momsen for de som er næringsdrivende, men alle næringdrivende får ikke fratrukket moms, og private får ikke, så det er heller ikke lov.

Noen prøver å utelate fellesgjeld og husleie i andelsleiligheter også. Det er absolutt forbudt og kvalifiserer til bøter etter loven.

En kompis har nettopp anmeldt en megler som oppga pris uten moms og la det på etterpå. For så å syte og påstå at alle burde vite at momsen kommer i tillegg. Men hun kommer uten tvil til å tape, evt betale bot. §2: villedende markedsføring.

"Noen leverandører av ulike tjenester slk liksom være snille og hjepe deg å regne ut hva kostnaden vil bli netto fratrukket skattefordeler som du får på selvangivelsen hvert år."

Mulig. Men dette var jo lånekalkulatoren til banken, på selve lånebeløpet og ingenting annet.

"For så å syte og påstå at alle burde vite at momsen kommer i tillegg. Men hun kommer uten tvil til å tape, evt betale bot. §2: villedende markedsføring."

Enhver næringsdrivende har plikt til å vite noe så banalt som at ved salg til privatpersoner skal prisen alltid oppgis inkl. mva.

"..........................................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

16

• Prozak

13

• morsan

6

• keinstein

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

"Noen leverandører av ulike tjenester slk liksom være snille og hjepe deg å regne ut hva kostnaden vil bli netto fratrukket skattefordeler som du får på selvangivelsen hvert år."

Mulig. Men dette var jo lånekalkulatoren til banken, på selve lånebeløpet og ingenting annet.

"For så å syte og påstå at alle burde vite at momsen kommer i tillegg. Men hun kommer uten tvil til å tape, evt betale bot. §2: villedende markedsføring."

Enhver næringsdrivende har plikt til å vite noe så banalt som at ved salg til privatpersoner skal prisen alltid oppgis inkl. mva.

"..........................................."

Alle står fritt til å oppgi begge priser. Men jeg kaller det "sytetillegg" ; å syte til kundene at de må betale skatt, det er bare patetisk å skylde på myndighetene for at det er så dyrt når de tjener grovt på tjenesten.

Jeg sa til megler sist jeg var der at de burde fjerne ordene "Pluss mva" fra alle plakater, det er patetisk. De har Begynt å gjøre det, da det blir for mye utregning og spørmål. De glemmer ofte å legge på momsen og må da selge uten moms og ta det på sin egen kappe.

Skrevet

Kostet ikke huset mer enn en million?

Det kostet 605.000 for 10 år siden :) HURRA! Nå er verdien 1,5

Gjest Mom33
Skrevet

Ah, of course. Men terminbeløpene blir jo ikke mindre - det er nettoinntekten som blir høyere p.g.a fradraget.

Nei, jeg har ikke vurdert så seriøst å bygge. Det koster jo omtrent like mye for en tomt som for en tomt m/hus - hvor langt ut i gokk må man for at det skal bli billigere?

"............................................."

Vi betaler 360 000,- for stor tomt 9 mil fra Oslo. Men det er kanskje gokk?

;-)

Hele prosjektet med hus (152 kvm), tomt og garasje koster oss 2,4 mill. Det blir rimeligere enn å kjøpe på de traktene vi skal bo.

Skrevet

Ah, of course. Men terminbeløpene blir jo ikke mindre - det er nettoinntekten som blir høyere p.g.a fradraget.

Nei, jeg har ikke vurdert så seriøst å bygge. Det koster jo omtrent like mye for en tomt som for en tomt m/hus - hvor langt ut i gokk må man for at det skal bli billigere?

Her jeg bor - 10 minutter fra Moss sentrum og 40 minutter til Oslo koster tomtene omtrent 300.000,- ferdig med vei, vann og kloakk.

Tomtene er da i overkant av et mål.

Føles ikke som "gokk" akkurat :)

Kan bare kjøre ned til togstasjon og ta toget til Oslo - det bruker jeg. 5 min til stasjon.

Skrevet

Det kostet 605.000 for 10 år siden :) HURRA! Nå er verdien 1,5

Oi... det var billig.

Mitt kostet 2.4 mill for 7 år siden. Nabohuset ble akkurat solgt for 4.7...

Den egenkapitalen vi begge har i husene våre nå, kunne jo vært brukt på annen måte. Det må du ta med i regnestykket over hva det koster å bo.

Skrevet

Her jeg bor - 10 minutter fra Moss sentrum og 40 minutter til Oslo koster tomtene omtrent 300.000,- ferdig med vei, vann og kloakk.

Tomtene er da i overkant av et mål.

Føles ikke som "gokk" akkurat :)

Kan bare kjøre ned til togstasjon og ta toget til Oslo - det bruker jeg. 5 min til stasjon.

Neida, det er ikke "gokk". Har sett litt rundt fredrikstadsområdet, og der finnes det jo mindre eneboliger ned i halvannen million. Det samme som en toroms på grønland :-)

Skrevet

Vi betaler 360 000,- for stor tomt 9 mil fra Oslo. Men det er kanskje gokk?

;-)

Hele prosjektet med hus (152 kvm), tomt og garasje koster oss 2,4 mill. Det blir rimeligere enn å kjøpe på de traktene vi skal bo.

Nikker - og så er alt NYTT - og man har fått bestemme selv hvordan det skal være!

NYTER BYGG! .)

Gjest Mom33
Skrevet

Nikker - og så er alt NYTT - og man har fått bestemme selv hvordan det skal være!

NYTER BYGG! .)

Vi har aldri bygd noe før, så jeg gleder meg til å kjenne på den "alt nytt"-følelsen.

At man får det akkurat som man vil - vel, det er jo en sannhet med modifikasjoner. Når man også må tenke økonomi, mener jeg. Har måttet velge bort et par ting, vi, for å få andre ting som er høyere oppe på lista.

Men alt i alt, vi vil nok helt sikkert bli veldig fornøyd!

Skrevet

Oi... det var billig.

Mitt kostet 2.4 mill for 7 år siden. Nabohuset ble akkurat solgt for 4.7...

Den egenkapitalen vi begge har i husene våre nå, kunne jo vært brukt på annen måte. Det må du ta med i regnestykket over hva det koster å bo.

Hæ? skal jeg regne mine 500.000 som er det huset er verdt mer enn jeg har i gjeld -som en mnd utgift? hvorfor det? -er ikke det "monopolpenger"?

Jeg ser på det jeg må ut med i mnd - punktum :)

Skrevet

Neida, det er ikke "gokk". Har sett litt rundt fredrikstadsområdet, og der finnes det jo mindre eneboliger ned i halvannen million. Det samme som en toroms på grønland :-)

Og så herlig å tælle på vollane! :)

Fredrikstad eller Halden var de byene jeg ville vurdert, seriøst. Halden er enda billigere -men da er det langt til Oslo - om det er der man arbeider.

Det er jo vakkert i Fredrikstad :)

Skrevet

Vi har aldri bygd noe før, så jeg gleder meg til å kjenne på den "alt nytt"-følelsen.

At man får det akkurat som man vil - vel, det er jo en sannhet med modifikasjoner. Når man også må tenke økonomi, mener jeg. Har måttet velge bort et par ting, vi, for å få andre ting som er høyere oppe på lista.

Men alt i alt, vi vil nok helt sikkert bli veldig fornøyd!

Jeg har bygd 2 ganger - og kunne tenkt meg en til ;)

Skrevet

Det ser ut til å være korrekte tall.

Og egentlig er kostnaden enda lavere, siden du får redusert skatten med 28% av renteutgiftene......

Skrevet

Min svoger solgte en bitteliten ungkarsleilighet bak Bislett da han flyttet sammen med min søster....for ca 8 år siden - for en mill. Sjukt - 1 soverom og DEN trange gangen! Kjøkkenet var bare en vits. Så kjøpte de seg et hus med 4 soverom, garasje, ferdig hage og høy hekk for 830.000,- her! De hadde jo penger til både møbler og tøff motorsykkel da .)

Han hadde opprinnelig kjøpt leiligheten for 300.000, 5 år før.

Det er noen som har det...

Skrevet

Hæ? skal jeg regne mine 500.000 som er det huset er verdt mer enn jeg har i gjeld -som en mnd utgift? hvorfor det? -er ikke det "monopolpenger"?

Jeg ser på det jeg må ut med i mnd - punktum :)

Ja, det du må ut med i måneden er det du merker "på pungen" - det trekkes jo direkte fra månedens inntekter.

Men når man skal se på totalkostnaden ved å eie noe, må man i prinsippet også ta med i beregningen at du har bundet opp en egenkapital som kunne vært investert annerledes, eller i verste fall stått på høyrentekonto i bank.

Hva slags "tenkt avkastning" som er korrekt å bruke aner jeg imidlertid ikke! :-)

Gjest Mom33
Skrevet

Hm, du får jo bygging til å høres ut som en fornøyelsespark, du! ;-)

Har dere gjort mye sjøl, da?

Vi skal ikke gjøre noe selv i det heletatt. Ikke er vi spesielt hendt, og ikke er vi spesielt kjappe. Derfor overlates alt til byggefirmaet.

Skrevet

Det ser ut til å være korrekte tall.

Og egentlig er kostnaden enda lavere, siden du får redusert skatten med 28% av renteutgiftene......

Trekkes 28% renetugiftene fra det skattepliktige beløpet før skatt, eller trekkes det fra selve skattebeløpet?

".............................................."

Skrevet

Da begynner du jo å bli dreven! ;-) Jeg har hørt folk har sagt at man helst bør arrangere bryllup et par ganger og bygge hus et par ganger før man vet hvordan man hekst vil ha det! ;-)

Jeg kan lett forstå gleden over "alt nytt", men jeg passer ikke som husbygger! Jeg synes det er mer enn slitsomt nok å forholde meg til håndverkere på mer begrensede oppdrag, enn si ha mer begrensede oppdrag/oppgaver for meg selv! ;-)

Skrevet

Ja, det du må ut med i måneden er det du merker "på pungen" - det trekkes jo direkte fra månedens inntekter.

Men når man skal se på totalkostnaden ved å eie noe, må man i prinsippet også ta med i beregningen at du har bundet opp en egenkapital som kunne vært investert annerledes, eller i verste fall stått på høyrentekonto i bank.

Hva slags "tenkt avkastning" som er korrekt å bruke aner jeg imidlertid ikke! :-)

De penga tar jeg lang fart og driter i - for å si det sånn! hehe

Skrevet

Trekkes 28% renetugiftene fra det skattepliktige beløpet før skatt, eller trekkes det fra selve skattebeløpet?

".............................................."

Du trekker ikke fra 28% av rentene i skatten, men 100% av rentene i INNTEKTEN.

F eks slik:

Brutto inntekt = 20 000

Totale renteutgifter = 5 000

Netto skattbar inntekt = 15 000

På dnene nettoen beregnes så en skatt på 28%.

Det vil altså si at EFFEKTEN av at du får inntektsfradrag for rentene dine, er at staten betaler 28% av rentene gjennom redusert skatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...