Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du trekker ikke fra 28% av rentene i skatten, men 100% av rentene i INNTEKTEN.

F eks slik:

Brutto inntekt = 20 000

Totale renteutgifter = 5 000

Netto skattbar inntekt = 15 000

På dnene nettoen beregnes så en skatt på 28%.

Det vil altså si at EFFEKTEN av at du får inntektsfradrag for rentene dine, er at staten betaler 28% av rentene gjennom redusert skatt.

Det var det jeg mente, ja. Har sett på slikt en gang før, men er rimeig rusten. Jeg hater økonomi :-)

"............................................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

16

• Prozak

13

• morsan

6

• keinstein

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Hm, du får jo bygging til å høres ut som en fornøyelsespark, du! ;-)

Har dere gjort mye sjøl, da?

Vi skal ikke gjøre noe selv i det heletatt. Ikke er vi spesielt hendt, og ikke er vi spesielt kjappe. Derfor overlates alt til byggefirmaet.

Første gangen (med han jeg var gift med da) tegnet jeg alt selv - byggetegninger, alle konstruksjoner og alt - da var jeg 23 år *stolt* - og han og svigers bygde alt selv. Jeg snekret takstolene. Det huset står der enda det -veldig fint :)

hehe

Da vi ble skilt, bygde jeg et mindre hus - enebolig i rekke - med min nye mann - da gjorde vi bare ferdig loftet og det rundt selv. Svær veranda og 2 soverom oppe. Ellers tegnet jeg om litt på planløsningen i 1-etasje.

Det var så billig hus.

Jeg har lyst til å ha enebolig igjen - som ikke henger sammen med andre - men ikke noe must - bare en tanke å leke med.

Skrevet

Hæ? skal jeg regne mine 500.000 som er det huset er verdt mer enn jeg har i gjeld -som en mnd utgift? hvorfor det? -er ikke det "monopolpenger"?

Jeg ser på det jeg må ut med i mnd - punktum :)

Hvis du skal sammenligne med kostnaden ved å leie, må du ta med egenkapitalkostnaden også, ja.

Se for deg at du selger huset. Da må du betale leie et annet sted, og du slipper lånet. Men du kan også sette egenkapitalen i banken og få renter på den.

Derimot går du glipp av verdistigningen på boligmarkedet... samt risikoen for et krakk.

Skrevet

Det var det jeg mente, ja. Har sett på slikt en gang før, men er rimeig rusten. Jeg hater økonomi :-)

morsan forklarte det godt:-)

Effekten er (som jeg innledningsvis skrev - og som er det essensielle for oss skattebetalere) at staten dekker 28% av de renteutgifter du påtar deg.

Men som sagt - morsan forklarte enkelt hvordan det henger sammen....:-)

mumitrollet
Skrevet

Da begynner du jo å bli dreven! ;-) Jeg har hørt folk har sagt at man helst bør arrangere bryllup et par ganger og bygge hus et par ganger før man vet hvordan man hekst vil ha det! ;-)

Jeg kan lett forstå gleden over "alt nytt", men jeg passer ikke som husbygger! Jeg synes det er mer enn slitsomt nok å forholde meg til håndverkere på mer begrensede oppdrag, enn si ha mer begrensede oppdrag/oppgaver for meg selv! ;-)

Min morfar var en erfaren snekker og husbygger. han sa at man måtte bygge syv hus før man hadde alt inne.

Skrevet

Effekten er (som jeg innledningsvis skrev - og som er det essensielle for oss skattebetalere) at staten dekker 28% av de renteutgifter du påtar deg.

;-)

Og har man bare "nok" inntekt, så hadde det ikke spilt noen rolle om man hadde fått 100% inntektsfradrag eller 28% skattefradrag.

Men dersom inntekten er lav, ville det kunne hatt betydning for om man hadde fått et fremførbart underskudd eller ikke! ;-)

Men skal man først ute å låne penger til bolig, forutsettes det jo at man HAR fast inntekt!!! Så forskjellen blir kun teoretisk.

Skrevet

;-)

Og har man bare "nok" inntekt, så hadde det ikke spilt noen rolle om man hadde fått 100% inntektsfradrag eller 28% skattefradrag.

Men dersom inntekten er lav, ville det kunne hatt betydning for om man hadde fått et fremførbart underskudd eller ikke! ;-)

Men skal man først ute å låne penger til bolig, forutsettes det jo at man HAR fast inntekt!!! Så forskjellen blir kun teoretisk.

Det er helt korrekt - igjen:-)

Skrevet

Min morfar var en erfaren snekker og husbygger. han sa at man måtte bygge syv hus før man hadde alt inne.

OK! Da skjønner jeg at beslutningen om å aldri bygge hus er den helt riktige for meg/oss! ;-)

Skrevet

Non har så store fradrag og i tillegg skattenedsettelse pga lav skatteevne at de ikke betaler skatt, dermed får de mindre eller ingen fordel av rentefradraget i det hele tatt.

Derfor er det ikke lovlig å trekke fra skattefordelene i markedsføring, hverken ved låneopptak, kjøp av ny bolig, beregning av lånekostnader hos megler eller andre aktører.

Men det gjøres over en lav sko til noen må betale en saftig regning. Her reklamerte megler med leiligheter til kr 500 000, uten å oppgi husleie eller fellesgjeld. I tillegg oppga de netto retekostnader etter fradrag, og "glemte" å oppgi at første 5 år var avdragsfrie. De leilighetene er svinedyre i virkeligheten. Jeg har anmeldt dem til kredittilsynet og forbrukerombudet samtidig.

De forsvarer seg med at det står med liten skrift nederst inni dekoren (dvs uleselig for svaksynte) nederst. Jeg er heller ikke så imponert over formuleringene der heller.

Skrevet

OK! Da skjønner jeg at beslutningen om å aldri bygge hus er den helt riktige for meg/oss! ;-)

Dere har jo et veldig fint hus, da ;-)

Skrevet

Jeg har bygd 2 ganger - og kunne tenkt meg en til ;)

Nå er det vel så strengt at omtrent alt må gjøres av entrepenør, er det ikke? Tidligere var det jo vanlig for folk med håndtverkerkompetanse (ja, jeg har litt av det :-) å gjøre ganske mye selv, men jeg har inntrykk av at dette er forbeholdt entrepenører og underlagt så mye lover og reguleringer at det er helt annerledes nå? F.eks ser jeg ingen grunn til å betale håndtverkere til å sette opp lettvegger innendørs.

Skrevet

Nå er det vel så strengt at omtrent alt må gjøres av entrepenør, er det ikke? Tidligere var det jo vanlig for folk med håndtverkerkompetanse (ja, jeg har litt av det :-) å gjøre ganske mye selv, men jeg har inntrykk av at dette er forbeholdt entrepenører og underlagt så mye lover og reguleringer at det er helt annerledes nå? F.eks ser jeg ingen grunn til å betale håndtverkere til å sette opp lettvegger innendørs.

Tror man fremdeles kan bygge selv -om man får en snekker til å stå ansvarlig på papiret. Men det kan hende du har rett. Synd i så fall -så moro som det er!

Skrevet

Tror man fremdeles kan bygge selv -om man får en snekker til å stå ansvarlig på papiret. Men det kan hende du har rett. Synd i så fall -så moro som det er!

Vel - hadde jeg vært tømrer, så hadde jeg aldri i livet stått ansvarlig for noe jeg ikke hadde gjort selv :-)

"..........................................."

Skrevet

Dere har jo et veldig fint hus, da ;-)

Takk for det, og i lige måde! :-) Trives godt i dette området! :-D

Skrevet

Vel - hadde jeg vært tømrer, så hadde jeg aldri i livet stått ansvarlig for noe jeg ikke hadde gjort selv :-)

"..........................................."

hehe

Gjest Mom33
Skrevet

Det er bare råbygget som må settes opp av fagfolk, alt det andre kan du dille med sjøl. Om du har god råd og slikt.

Det er ikke uvanlig at folk ønsker å gjøre endel innvendig sjøl for å spare penger, men det blir ofte ikke så besparende til slutt...

Skrevet

Det er bare råbygget som må settes opp av fagfolk, alt det andre kan du dille med sjøl. Om du har god råd og slikt.

Det er ikke uvanlig at folk ønsker å gjøre endel innvendig sjøl for å spare penger, men det blir ofte ikke så besparende til slutt...

"Om du har god råd og slikt."

Tja...om du har greie på det du skal gjøre, så får det da ikke blitt annet enn billigere enn å leie fagfolk til det.

Gjest Mom33
Skrevet

"Om du har god råd og slikt."

Tja...om du har greie på det du skal gjøre, så får det da ikke blitt annet enn billigere enn å leie fagfolk til det.

Skrev litt fort, ja, skulle stått litt mer...

Hvis du kjøper byggesettet og gjør alt utenom å sette opp råbygget, så vil det jo bli billigere. Da er det ikke så viktig om det tar lenger tid, det blir mer som en altoppslukende hobby.

Dersom man bygger gjennom firma, slik som Andebyhus, Hellevikhus osv., så leverer de fra seg huset først når det er ferdig. Folk som skal gjøre noe selv midt i prosessen forsinker gjerne arbeidet; om en familie i heltidsjobber skal legge alle gulv selv, male alle vegger selv osv., så vil det nødvendigvis ta lenger tid enn om fulltidsansatte håndtverkere gjør det.

Mens "far sjøl" utfolder seg med spiker og malekost, løper byggelånet - fort. Det er et dyrere lån pga. mindre sikkerhet, derfor pusher de aller fleste byggeprosessen til å bli så kort som mulig.

Hvis man derimot ferdigstiller huset uten f.eks. å gjøre ferdig 2. etasje, så blir det igjen noe annet.

For å kunne kjøpe byggesett og starte sjøl, så må man kjøpe tomt. Tomter som ikke er kjøpt opp av byggefirmaer er mye, mye dyrere enn de firmaene har kjøpt. Byggefirmaoppkjøpte tomter er også med vann, kloakk og vei, det må man fikse sjøl om tomta er fristilt. Samtidig kan man jo ikke velge hvilket hus man vil, da, om man tar ei tomt som byggefirmaet eier.

lykke til med valget!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...