Gå til innhold

Når er et krav foreldet?

Anbefalte innlegg

Gjest en lei sak
Skrevet

Jeg har jobbet en del for en organisasjon og sendte i februar 2005 et krav til dem på rundt 10.000 som avtalt for en jobb jeg hadde gjort for dem. Jeg fikk så beskjed fra dem at de ikke hadde penger akkurat da, men jeg kunne få pengene senere. De ba meg redusere kravet til 4000, hvilket jeg gjorde fordi jeg dessverre var snill. Men jeg ga skriftlig beskjed om hva som _ikke_ var med på regningen og hvor mye dette utgjorde.

Tiden gikk og jeg fortsatte å jobbe for dem. Tenkte i grunnen ikke mer på de 6000 jeg hadde til gode. Ved juletider ble det mildt sagt en del uenighet mellom meg og organisasjonen, og jeg sendte så en faktura til dem på det resterende beløpet i begynnelsen av januar 2006, altså 11 måneder etter at kravet ble sendt første gang.

Organisasjonen nekter nå å betale (de reagerte først etter at de fikk inkassovarsel), og mener nå at kravet er foreldet. Jeg føler meg råttent behandlet og utnyttet, så jeg er svært interessert i å få pengene mine.

Er kravet mitt virkelig foreldet?

Videoannonse
Annonse
Gjest en lei sak
Skrevet

Fant Foreldesesloven på Lovdata, ser ut som om det er 3 år?

Skrevet

Fant Foreldesesloven på Lovdata, ser ut som om det er 3 år?

Det er 3 år ja, har du ikke sendt regning innen den tiden kan du se langt etter pengene.

Det ser ut til at du driver butikken din for dårlig. Du må bli flinkere til å sende faktura raskere. Det er noe dritt for de som ikke får fakturaen tidsnok.

Da jeg bygget meg hus så var det en som ikke sendte faktura på lang tid. Det er forferdelig slitsomt, fordi de pengene som settes av kan være brukt til andre ting og så må man ordne penger på nytt.

Gjest en lei sak
Skrevet

Det er 3 år ja, har du ikke sendt regning innen den tiden kan du se langt etter pengene.

Det ser ut til at du driver butikken din for dårlig. Du må bli flinkere til å sende faktura raskere. Det er noe dritt for de som ikke får fakturaen tidsnok.

Da jeg bygget meg hus så var det en som ikke sendte faktura på lang tid. Det er forferdelig slitsomt, fordi de pengene som settes av kan være brukt til andre ting og så må man ordne penger på nytt.

Dette var et arbeidsforhold som tidligere gikk veldig greit, og jeg hadde opprinnelig ikke tenkt så nøye på å kreve inn de pengene da dette er en frivillig organisasjon. Det kunne vært min form for støtte til dem.

Jeg har stått på mye mer enn avtalen min skulle tilsi og jeg har skaffet dem mange nye medlemmer og mye positiv omtale. Men når jeg bare blir behandlet som dritt og de viser meg en utakknemlighet jeg ikke trodde eksisterte, da er det slutt på min snillhet. Jeg finner meg ikke i å bli tråkka på slik de har gjort med meg, og derfor krever jeg nå inn mitt tilgodehavende. Det er årsaken til at det har gått så lang tid. Det virker kanskje som om jeg er en egoist, men dette er folk som ikke gidder følge de avtalene som er inngått, og som gir blaffen i å følge vanlig skikk og bruk. Jeg har også tatt dem i løgn.

Skrevet

Kravet er foreldet tre år etter at det forfalt. Hvis forfallsdato ikke ble avtalt, tre år etter at det oppstod. For å hindre foreldelse må du gå til sak innen foreldelsesfristen er gått ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...