Gå til innhold

Streik

Anbefalte innlegg

Gjest Personifica
Skrevet

Er jeg nødt til å rase til banken å ta ut kontanter??

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

11

• Gyda

6

• morsan

4

• flisa

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest Varg i Veum
Skrevet

Jepp. Jeg tok ut penger på tirsdag allerede, og det tror jeg var lurt, gikk forbi en minibank på vei til jobb i dag og der var det laaaaaaaang kø, gitt :)

Gjest FrøkenNN
Skrevet

Var akkurat i banken selv og tok ut litt.De i banken mente det var fornuftig.

Og så ble det sagt i radioen at VISS streik,så kan visst minibankene gå tomme.Pensjonistene "hamstrer" visstnok penger.

Skrevet

Jeg har ikke gjort det - -men det er sikkert ikke dumt :)

Jeg har 50 kroner i lommeboka og mat i frysern.

Skrevet

Var akkurat i banken selv og tok ut litt.De i banken mente det var fornuftig.

Og så ble det sagt i radioen at VISS streik,så kan visst minibankene gå tomme.Pensjonistene "hamstrer" visstnok penger.

Hørte på radioen en representant for politiet som advarte mot pengehamstring. Han mente det var bedre å ta seg en skikkelig shoppingrunde og fylle opp med mat, og så bare ha litt cash i tillegg.

Uansett vil ikke streiken vare mange dagene før det blir tvungen lønnsnemnd.

Skrevet

Jeg har ikke gjort det - -men det er sikkert ikke dumt :)

Jeg har 50 kroner i lommeboka og mat i frysern.

50 kroner er litt lite, men jeg hadde ikke giddet å ha mer enn en 1000-lapp for hånde. Dette blir ingen langvarig streik!!

Skrevet

Jeg tok for sikkerhets skyld ut et par tusen i forrige uke. Regnet med at de kom til å være lange køer og tomme minibanker fram imot helgen..

Det tar sikkert ikke lang tid før det blir tvungen lønnsnemd, men jeg har barn og kan ikke ta sjansen på å stå helt uten penger.

Skrevet

50 kroner er litt lite, men jeg hadde ikke giddet å ha mer enn en 1000-lapp for hånde. Dette blir ingen langvarig streik!!

Kanskje jeg må be gubben ta ut - jeg er sjuk....grynt

Gjest vet ikke det
Skrevet

Hørte på radioen en representant for politiet som advarte mot pengehamstring. Han mente det var bedre å ta seg en skikkelig shoppingrunde og fylle opp med mat, og så bare ha litt cash i tillegg.

Uansett vil ikke streiken vare mange dagene før det blir tvungen lønnsnemnd.

Hva menes med tvungen lønnsnemnd?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Betal viktige regninger som forfaller i løpet av neste uke, for å helgardere, ta ut penger så du klarer deg i noen få dager, men streiken er garantert over innen midten av neste uke.

Sist det var bankstreik (tror det var i 1979) ble det tvungen lønnsnemd etter 3 dager. Den gang fantes det ikke bankkort.

Streiken kan umulig vare lenger enn som så i vår tid.

Jobben min var likevel grei og utbetalte lønninga mi i dag, så jeg ordner regninger og tar ut 1000 kroner.

Ved en streik må mandagen bli alle lommetyvers våte drøm.

Skrevet

Regner med at det blir tvungen lønnsnemd rimelig kjapt hvis det blir bankstreik.

Men jeg tok nå ut en tusenlapp i morges da jeg allikevel syklet forbi minibanken. I tillegg har ungene et par tusen tilsammen på sparegrisene sine hvis det blir _helt_ tomt ;-)

Jeg tror nesten det er værre at alle tømmer minibankene enn at det blir bankstreik et par dager.

Skrevet

Nå er det faktisk ikke streik som lammer bankene, men LOCKOUT.

Skrevet

Hva menes med tvungen lønnsnemnd?

Det er noe som Regjeringen belsutter å sette i verk for å få slutt på en streik eller lock out dersom fortsatt arbeidskonflikt innebærer fare for liv og helse.

Det vil si at lønnsoppgjøret ikke avgjøres ved forhandling mellom partene (dvs arbeidstakerorganisasjonen og arbeidsgiverorganisasjonen), men av en nemnd.

Med tvungen menes at minst en av partene ikke ønsker bruk av lønnsnemnd. Det er imidlertid ingenting i veien for at partene kan bli enige om å overlate lønnsoppgjøret til en nemnd, men jeg vet ikke om dette skjer i praksis.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=l%F8nnsnemnd&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j

Gjest Personifica
Skrevet

Betal viktige regninger som forfaller i løpet av neste uke, for å helgardere, ta ut penger så du klarer deg i noen få dager, men streiken er garantert over innen midten av neste uke.

Sist det var bankstreik (tror det var i 1979) ble det tvungen lønnsnemd etter 3 dager. Den gang fantes det ikke bankkort.

Streiken kan umulig vare lenger enn som så i vår tid.

Jobben min var likevel grei og utbetalte lønninga mi i dag, så jeg ordner regninger og tar ut 1000 kroner.

Ved en streik må mandagen bli alle lommetyvers våte drøm.

Takk. Og ja, regninger som forfaller som ligger inne til forfall på nettbanken må jeg sjekke. Det hadde jeg ikke tenkt på!

Har en del kontanter så da gidder jeg ikke ta ut mer. Stoler på deg. Så hvis jeg blir blakk regner jeg med at du kommer og trår til: Hehe!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Takk. Og ja, regninger som forfaller som ligger inne til forfall på nettbanken må jeg sjekke. Det hadde jeg ikke tenkt på!

Har en del kontanter så da gidder jeg ikke ta ut mer. Stoler på deg. Så hvis jeg blir blakk regner jeg med at du kommer og trår til: Hehe!

Hvis jeg tar feil - noe jeg ikke gjør - blir jeg blakk selv. :)

Men jeg har nettopp betalt regningene mine jeg også, og etterpå tar jeg ut en tusenlapp eller så.

Gjest Personifica
Skrevet

Hvis jeg tar feil - noe jeg ikke gjør - blir jeg blakk selv. :)

Men jeg har nettopp betalt regningene mine jeg også, og etterpå tar jeg ut en tusenlapp eller så.

Kjekt med menn som aldri tar feil. Trygt og godt for en liten stakkarslig kvinne. (uggh). Hadde uansett vært greit om streiken ble kortvarig. Jeg har ikke fått løøn på forskudd.

Gjest LucySky
Skrevet

Jepp. Jeg tok ut penger på tirsdag allerede, og det tror jeg var lurt, gikk forbi en minibank på vei til jobb i dag og der var det laaaaaaaang kø, gitt :)

De lange køene (jeg har nettopp stått en evighet i en) er så lange fordi de består av ca. 30 prosent eldre damer og herrer som ALDRI bruker kortene sine i minibank. HYYYYL! Jeg visste ikke at så mange ikke skjønte hvordan man gjorde det ...og som prøver og prøver og prøver andre kort og ikke ser for sola skinner inn og som ikke vil be om hjelp fordi da tror de at det kan være noen som vil lure fra dem penger.

:o

Skrevet

Skjønner ikke hva folk er helt i panikk over.

Skulle tro bankene kom til å være stengt hele mnd slik folk stresser på nå.

Tar det helt rolig jeg. Har ikke tatt ut noe penger enda.

Har 200 kr i lommeboka.

Skal til butikken å handle senere idag, tar kanskje ut en 500 lapp.

Men noe mer, det gidder jeg ikke.

Skrevet

Har 200 kr i lommeboka.

Du får nok ikke ut noe cash i butikken senere i dag, tenker jeg.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Har 200 kr i lommeboka.

Men ikke vær for sikker på at butikken har penger slik at du kan ta ut idag da.

Var i butikken og handlet i stad, de hadde knapt kontanter igjen i kassa der jeg var, alle ville ta ut samtidig som de handlet. Eller, fler var innom å kjøpte en tyggis-pakke for å betale med kort og få tatt ut kontanter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...